محدودیت سفر به کانادا برای تمام مسافران، ازجمله شهروندان ایالات متحدۀ آمریکا تا ۲۱ می ‌۲۰۲۱ تمدید شد. بیل بلر، وزیر امنیت عمومی کانادا، در حساب توییترش اطلاعیۀ تمدید محدودیت سفر به کانادا تا می ۲۰۲۱ را منتشر کرد. درحال‌حاضر، پروازهای بین‌المللی فقط ازطریق چهار فرودگاه شهرهای تورنتو، مونترال، ونکوور و کلگری به کانادا وارد می‌شود. مسافرانِ معاف از محدودیت‌های سفر به کانادا ۷۲ ساعت پیش از رسیدن به کانادا باید آزمایش COVID-19 بدهند و نتیجۀ آن را همراه داشته باشند و به‌محض رسیدن به کانادا، باردیگر آزمایش بدهند. سپس، سه روز در یکی از هتل‌های تأییدشده باید در قرنطینه بمانند تا نتیجۀ آزمایششان را دریافت کنند.

قوانین مربوط به قرنطینه نیز تمدید شده است و تمام مسافران کانادا باید چهارده‌ روز در قرنطینه بمانند. سه روز اقامت در هتل‌های تأییدشدۀ دولت کانادا نیز بخشی از دورۀ قرنطینۀ اجباری مسافران محسوب می‌شود. در‌این‌میان، تنها برخی از مسافرانی که با دلایل ضروری به کانادا سفر کرده‌اند از قرنطینۀ اجباری معاف‌اند. بعضی از گروه‌های معاف از قرنطینۀ اجباری عبا‌رت‌اند از: افراد شاغل در بخش‌های خدمات ضروری، راننده‌های کامیون، برخی از تکنسین‌ها و متخصص‌ها، افراد ساکن در مناطق مرزی و افرادی که برای کار مکرراً از مرز کانادا باید عبور کنند.

مرزهای کانادا چه‌زمانی باز می‌شود؟

هفتۀ گذشته، پَتی هاجو، وزیر بهداشت کانادا، تأکید کرد اکنون زمان مناسبی برای سفرهای تفریحی نیست. هنوز مشخص نیست مرزهای کانادا کِی باز می‌شود؛ اما به‌گفتۀ هاجو، پیش از بازگشایی مرزها، معیارهایی برای بررسی وجود دارد. او در اطلاعیه‌ای بیان کرد‌: «معیارهای مختلفی، ازجمله میزان شیوع ویروس در کشور و ظرفیت استان‌ها و قلمروها برای مدیریت مبتلایان و وضعیت بین‌المللی شیوع ویروس را در نظر خواهیم گرفت.» کانادا نیز مانند بسیاری از کشورهای دیگر، با موج سوم شیوع ویروس کرونا مواجه و استان‌ها و قلمروهای این کشور درگیر افزایش تعداد مبتلایان به COVID-19 شده‌ است.

افراد واکسینه‌شده از محدودیت سفر به کانادا معاف‌اند؟

درحال‌حاضر، کانادا به بررسی میزان تأثیرگذاری «پاسپورت واکسن» مشغول است و شواهد کافی برای اثبات ناقل بودن یا نبودن افراد واکسینه‌شده وجود ندارد. جاستین ترودو، نخست‌وزیر کانادا، اعلام کرد این کشور ابتدا باید اقدامات لازم دربارۀ افراد واکسینه‌شده را بررسی کند؛ به‌ویژه افرادی که واکسن‌های تأییدنشده در وزارت بهداشت کانادا را تزریق کرده‌اند.

چه‌کسانی از محدودیت سفر به کانادا معاف‌اند؟

افراد معدودی مشمول قوانین محدودیت سفر به کانادا نمی‌شوند و به این کشور می‌توانند وارد شوند؛ ازجمله شهروندان کانادایی، دارندگان اقامت دائم کانادا و اعضای خانواده‌شان، کارکنان خارجی موقت، دانشجویان بین‌المللی مشغول تحصیل در کانادا در دانشگاه‌های دارای برنامۀ مقابله با COVID-19، افراد تحت‌حفاظت و افرادی با ‌دلایل عاطفی موجه. فهرست تمام افراد معاف از محدودیت سفر به کانادا را در وبگاه دولت کانادا می‌توانید مشاهده کنید. بعضی از دلایل عاطفی موجه برای سفر به کانادا ازاین‌قرارند:

  • حضور در لحظات پایانی زندگی عزیزان یا حمایت و مراقبت از بیماران
  • حمایت درمانی از شخص نیازمند به مراقبت درمانی
  • شرکت در مراسم خاک‌سپاری یا ترحیم

مسافران با دلایل عاطفی موجه قبل از سفر به کانادا برای درخواست خروج از قرنطینۀ اجباری زودتر از موعد مقرر چهارده روز فرم باید پر کنند. در تمامی موارد، درنهایت افسران خدمات مرزی کانادا تصمیم می‌گیرند چه کسانی می‌توانند وارد این کشور شود.



منبع: