جاستین ترودو، نخست‌وزیر کانادا، در پی جلسۀ مورخ ۲۹آوریل۲۰۲۱ با مسئولان استان‌ها، در حال بررسی اقدامات لازم برای منع موقت ورود دانشجویان بین‌المللی به انتاریو است. ترودو در کنفرانسی خبری گفته است: «نخست‌وزیر فورد از ما درخواست کرده که از ورود دانشجویان بین‌المللی جلوگیری کنیم. انتاریو، تنها استانی محسوب می‌شود که این درخواست را کرده است؛ بنابراین، خوشحالیم که می‌توانیم دراین‌زمینه بیشتر با آن‌ها همکاری کنیم. امروز (۳۰آوریل) با مسئولان استان برای نهایی‌کردن این درخواست صحبت خواهیم کرد.»

دفتر نخست‌وزیر فورد بعداً اعلام کرده است که از دولت فدرال تقاضای رسمی مبنی‌بر جلوگیری از ورود دانشجویان به این استان نشده است. داگ فورد، نخست‌وزیر استان انتاریو، در کنفرانسی خبری گفت از نخست‌وزیر کشور درخواست کرده است اقدامات بیشتری به‌منظور جلوگیری از انتشار ویروس کرونا انجام دهد. همچنین، وی درخواست کرده است مسافران مرزهای زمینی نیز مانند مسافران هوایی مشمول قانون قرنطینۀ سه‌روزه در یکی از هتل‌های تأییدشدۀ دولت باشند.

دولت‌های استانی انتاریو و فدرال کشور اعلام نکرده‌اند تغییرات از کِی اعمال می‌شود یا تا کِی ادامه خواهد یافت. دولت فدرال کانادا اختیار تصمیم‌گیری برای ورود به کانادا را دارد و وظیفۀ تأیید درخواست‌های مرتبط با مسافران بین‌المللی از استان‌ها و اجرای قوانین نیز به‌عهدۀ دولت فدرال در اتاوا خواهد بود. درحال‌حاضر، دانشجویان بین‌المللیِ دانشگاه‌های خاص از محدودیت‌های سفر به کانادا معاف‌اند. این دانشجویان نیز مانند تمام مسافران ضروری، قوانین مربوط به قرنطینۀ اجباری و آزمایش‌های COVID-19 را باید رعایت کنند.

وضعیت شیوع ویروس کرونا در انتاریو

۳۰آوریل۲۰۲۱، تعداد مبتلایان جدید استان انتاریو ۳،۸۸۷ مورد و بیشتر از استان‌های دیگر کانادا بوده است. بیمارستان‌های انتاریو اواسط آوریل اعلام کردند تعداد بیماران بیشتر از همیشه بود و در پیک شیوع بیماری، حدود ۲،۴۰۰ نفر در بیمارستان‌ها بستری شده بودند. مسئولان و مقام‌های استان انتاریو پیش‌بینی می‌کنند تمام افراد بزرگ‌تر از ۱۸ سال تا ۲۴می نوبت تزریق واکسن ویروس کرونا را می‌توانند دریافت کنند.

منبع: