امنیت سایبری به مجموعه فناوری‌ها و فرایندها و روش‌هایی گفته می‌شود که برای محافظت از شبکه‌ها، دستگاه‌ها، برنامه‌ها و داده‌ها درمقابل آسیب یا دسترسی غیرمجاز طراحی شده‌اند. از امنیت سایبری به‌عنوان «امنیت فناوری اطلاعات» نیز می‌توان یاد کرد. امنیت سایبری معمولاً با امنیت اطلاعات اشتباه گرفته می‌شود. امنیت سایبری بر محافظت از سیستم‌های رایانه‌ای دربرابر دسترسی غیرمجاز یا آسیب‌دیدن تمرکز دارد؛ اما امنیت اطلاعات دسته‌ای گسترده‌تر است که به‌دنبال محافظت از تمام دارایی‌های اطلاعاتی است؛ خواه نسخۀ چاپی باشند، خواه دیجیتالی.

آیین‌نامۀ عمومی حفاظت از داده‌ها (GDPR) و قانون حفاظت از داده‌ها (DPA) سازمان‌ها را ملزم می‌کند اقدامات امنیتی مناسب را برای محافظت از اطلاعات شخصی انجام دهند؛ در‌غیر‌این‌صورت، خطر جریمه‌های اساسی وجود دارد. شایان ذکر است امنیت سایبری موضوع مهم تجاری برای هر سازمانی است. بد نیست بدانید ۳.۵میلیون شغل بدون نیروی کار در حیطۀ امنیت سایبری در کل جهان وجود دارد و این موضوع برای علاقه‌مندان به تحصیل رشته امنیت سایبری می‌تواند انگیزه‌ای مضاعف باشد. در این مقاله، دربارۀ تحصیل در کانادا در رشته امنیت سایبری بیشتر سخن خواهیم گفت و دانشگاه‌های برتر ارائه‌دهندۀ این رشتۀ نوپا را معرفی خواهیم کرد. پس اگر قصد مهاجرت تحصیلی به کانادا را دارید با ما همراه باشید.

دانشگاه‌های برتر کانادا

دانشگاه‌های برتر کانادا

تحصیل رشته امنیت سایبری در کانادا در برخی دانشگاه‌های کانادا امکان‌پذیر است و این رشته‌ را در قالب دوره‌هایی متنوع ارائه می‌دهند. درادامه، دانشگاه‌های کانادایی ارائه‌دهندۀ دوره‌های امنیت سایبری را معرفی می‌کنیم.

مؤسسۀ فناوری دانشگاه انتاریو

یکی از مراکز برتر برای تحصیل رشته امنیت سایبری در کانادا مؤسسۀ فناوری دانشگاه انتاریوست که در مقطع کارشناسی ارشد، دورۀ امنیت فناوری اطلاعات را ارائه می‌دهد. سال ۲۰۰۲، این مؤسسه در منطقۀ انتاریو کانادا بنیان نهاده شد. براساس رتبه‌بندی سال ۲۰۲۱ وبگاه وبومتریک، مؤسسۀ فناوری دانشگاه انتاریو درجایگاه چهل‌ونُهم مؤسسه‌های برتر دنیا ایستاده است. تحصیل دورۀ امنیت فناوری اطلاعات (MITS) در مقطع کارشناسی ارشد مؤسسۀ فناوری دانشگاه انتاریو دو سال به‌طول می‌انجامد. حداقل شرایط لازم برای پذیرش در دورۀ یادشده عبارت‌اند از: ۱. مدرک کارشناسی در زمینۀ فناوری اطلاعات، مهندسی، علوم یا حوزه‌های مرتبط با حداقل معدل B؛ ۲. سابقۀ کاری در حوزۀ مشاغل مرتبط با فناوری اطلاعات؛ ۳. ارائۀ مدرک زبان انگلیسی معتبر (نمرۀ آیلتس ۶.۵ یا نمرۀ تافل ۸۷). هزینۀ تحصیل دورۀ امنیت فناوری اطلاعات در مقطع کارشناسی ارشد مؤسسۀ فناوری دانشگاه انتاریو حدوداً ۲۳هزار دلار کانادا در سال برآورد می‌شود.

کالج سنتنیال

از دیگر مراکز معتبر برای تحصیل رشته امنیت سایبری در کانادا کالج سنتنیال است. سال ۱۹۶۶، کالج سنتینال در استان تورنتو تأسیس شد و طبق رده‌بندی وبگاه وبومتریک در سال ۲۰۲۱، این کالج هفتادوهفتمین کالج برتر کانادا شناخته شده است. تحصیل دورۀ امنیت سایبری در کالج سنتنیال یک‌ سال طول می‌کشد و این دوره با هدف پاسخ‌گویی به تقاضای روزافزون صنعت برای متخصصان امنیتی تحصیل‌کرده در بخش‌های دولتی و خصوصی طراحی شده است. شهریۀ سالانۀ تحصیل در رشتۀ امنیت سایبری در کالج سنتنیال به ۱۷هزار دلار کانادا می‌رسد. کالج سنتنیال برای علاقه‌مندان به تحصیل رشته امنیت سایبری در کانادا دورۀ دیگری نیز برگزار می‌کند که فناوری سیستم‌های رایانه‌ای‌شبکه‌سازی نام دارد. تحصیل این دوره‌ دوساله است و هزینۀ تحصیل در آن حدوداً ۱۷هزار دلار کانادا در سال تخمین زده می‌شود.

دانشگاه کنکوردیا

امکان تحصیل رشته امنیت سایبری در کانادا ازطریق دانشگاه کنکوردیا نیز فراهم است. سال ۱۹۷۴، دانشگاه کنکوردیا در استان کبک کارش را شروع کرد. بنابر رتبه‌بندی سال ۲۰۲۱ وبگاه QS، این دانشگاه ردۀ چهارصدوهفتادوهفتم را در بین دانشگاه‌های برتر جهان کسب کرده است. دانشگاه کنکوردیا دورۀ امنیت سیستم‌های اطلاعاتی را ارائه می‌دهد. تحصیل این دوره دو‌ساله است و حداقل شرایط لازم برای پذیرش در آن ازاین‌قرارند: ۱. مدرک کارشناسی در علوم و مهندسی کامپیوتر یا مهندسی برق یا مهندسی نرم افزار؛ ۲. ارائۀ مدرک زبان انگلیسی معتبر (نمرۀ آیلتس ۶.۵ یا نمرۀ تافل ۸۵ یا نمرۀ دولینگو ۱۱۵).

دانشگاه نیوبرانزویک

سال ۱۷۸۵، دانشگاه نیوبرانزویک در منطقه‌ای به همین نام تأسیس شد. در رده‌بندی وبگاه وبومتریک در سال ۲۰۲۱، این دانشگاه ششصدوهفدهمین دانشگاه برتر دنیا شناخته شده است. تحصیل دورۀ امنیت سایبری کاربردی (MACSec) در مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه نیوبرانزویک یک‌ سال به‌طول می‌انجامد. حداقل شرایط لازم برای تحصیل این دوره داشتن مدرک کارشناسی در علوم کامپیوتر یا رشتۀ مهندسی مرتبط با حداقل معدل B و حداقل معدل B+ در پایان‌نامه و سابقۀ کار در زمینه‌های علوم کامپیوتر مانند مهندسی نرم‌افزار، ساختار داده‌ها، سیستم‌عامل‌ها، الگوریتم‌ها و معماری کامپیوتر است.

دانشگاه وینیپگ

سال ۱۸۷۱، دانشگاه وینیپگ در منطقۀ مانیتوبا بنیان نهاده شد. براساس رتبه‌بندی سال ۲۰۲۱ وبگاه وبومتریک، این دانشگاه در میان دانشگاه‌های برتر جهان ردۀ هشتصدونوزدهم را کسب کرده است. دانشگاه وینیپگ دورۀ دیپلم امنیت شبکه را با همکاری مؤسسۀ تجارت و فناوری مانیتوبا برای دانشجویان بین‌المللی برگزار می‌کند. فارغ‌التحصیلان این دوره در سِمَت‌هایی همچون متخصص امنیت شبکه، مدیر شبکه، تکنسین شبکه و مدیر سرور اینترنت می‌توانند مشغول کار شوند. ناگفته نماند تحصیل در این دوره شانزده‌ماهه است و شهریۀ آن حدوداً به ۲۳هزار دلار کانادا در سال می‌رسد. حداقل شرایط لازم برای پذیرش در دورۀ دیپلم امنیت شبکه دانشگاه وینیپگ داشتن مدرک کارشناسی مرتبط و یک ‌سال سابقۀ کار حرفه‌ای و ارائۀ مدرک زبان انگلیسی معتبر (نمرۀ آیلتس ۶.۵ یا نمرۀ تافل ۸۶) است.

منبع: