دولت کانادا محدودیت‌های سفر به این کشور در دوران شیوع ویروس کرونا را افزایش داده است. جاستین ترودو، نخست‌وزیر کانادا، ۲۹ژانویۀ۲۰۲۱ پس از هفته‌ها فشار مقام‌های استان‌های کانادا برای تشدید محدودیت‌های سفر، این خبر را به اطلاع عموم رسانده است. باتوجه‌به پیدایش گونۀ جدید ویروس کرونا در کشورهایی مانند بریتانیا و آفریقای‌جنوبی و برزیل، نگرانی‌ها دربارۀ مسافران بین‌المللی در کانادا بیشتر شده است. این محدودیت‌های سفر جدید برای حمایت از سلامت شهروندان کانادا، به‌ویژه در تعطیلات بهاری پیشِ رو، اعمال شده است.

از روز یکشنبه، ۳۱ژانویۀ۲۰۲۱، شرکت‌های Air Canada، WestJet، Sunwing و Air Transit تمام پروازها به مقاصدی مانند دریای کارائیب را لغو خواهند کرد. این محدودیت‌ها تا ۳۰آوریل۲۰۲۱ ادامه خواهد یافت. گفتنی است از هفتۀ آینده، تمام پروازهای بین‌المللی فقط در شهرهای ونکوور، کلگری، مونترال و تورنتو به زمین خواهد نشست. همچنین، مسافرانِ تازه‌وارد باید در زمان ورود آزمایش PCR ویروس کرونا بدهند و تا زمان مشخص‌شدن نتیجۀ آزمایش، به هزینۀ خودشان در یکی از هتل‌های تأییدشدۀ دولت فدرال کانادا بمانند. ترودو گفته است که هزینۀ اقامت مسافران در هتل حدود دوهزار دلار کانادا تخمین زده می‌شود. اگر نتیجۀ آزمایش منفی باشد، مسافران می‌توانند ادامۀ قرنطینۀ اجباری چهارده‌روزه را در خانه بگذرانند. افرادی که نتیجۀ آزمایششان مثبت باشد، در یکی از مراکز مشخص‌شدۀ دولتی باید بمانند. افزون‌براین، نخست‌وزیر کانادا اعلام کرده است که تمام مسافران زمینی از ایالات متحدۀ آمریکا نیز در زمان ورود به کانادا، باید آزمایش بدهند و در‌صورت منفی‌بودن نتیجه، می‌توانند وارد کشور شوند.

در روزهای اخیر، جاستین ترودو از کانادایی‌ها خواسته است که تمام سفرهای غیرضروری‌شان را لغو کنند. بنابر اعلام وی، دولت اقداماتی مانند آزمایش سریع کرونا در فرودگاه‌ها و قرنطینۀ اجباری و با نظارت هتل‌های مشخص به هزینۀ مسافران را در دستورکار خود قرار داده است. محدودیت‌های سفر به کانادا از ایالات متحدۀ آمریکا و کشورهای دیگر از مارس۲۰۲۰ اعمال و ماهانه تمدید شده است. در‌حال‌حاضر، تمام سفرهای غیرضروری خارجی به کانادا تا ۲۱فوریۀ۲۰۲۱ مشمول این محدودیت‌ها می‌شوند.

تعدادی از افراد، ازجمله شهروندان کانادایی، دارندگان اقامت دائم کانادا، بعضی از کارکنان خارجی موقت، بعضی از دانشجویان بین‌المللی، اعضای خانواده و بستگان شهروندان کانادایی از محدودیت‌های سفر به کانادا معاف‌اند. کانادا از تمام مسافران هوایی بزرگ‌تر از پنج سال می‌خواهد ۷۲ ساعت پیش از پرواز، آزمایش PCR کرونا بدهند و نتیجۀ منفی آزمایش را هنگام پرواز همراه داشته باشند. علاوه‌براین تمام مسافران کانادا پیش از سفر به کانادا، برنامه‌ای برای قرنطینۀ چهارده‌روزۀ خود باید آماده کنند. آنان برای ارسال اطلاعات به افسران خدمات مرزی کانادا و یادگیری اقدامات لازم برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا از اپلیکیشن ArriveCAN باید استفاده و در آن، اطلاعات هویتی و نتیجۀ خودارزیابی روزانه برای نشانه‌های COVID-19 در زمان قرنطینه را ثبت کنند.

تعداد موارد ابتلا به ویروس کرونا و بستری در بیمارستان‌ها در بعضی از استان‌های کانادا روبه‌کاهش است. جاستین ترودو به‌تازگی در کنفرانسی خبری اعلام کرده است که با وجود اقدامات محافظتی اتحادیۀ اروپا برای محدودکردن صادرات واکسن و تأخیر در تولید واکسن‌ها، ارسال واکسن به کانادا همچنان ادامه دارد. به‌گفته‌ی او، دولت کانادا قصد دارد تا ماه سپتامبر از واکسینه‌شدن تمام مردم کانادا مطمئن شود. تحقیقات نشان می‌دهد تنها ۲درصد از تمام موارد ابتلا به COVID-19 در کانادا به مسافران بین‌المللی مربوط می‌شود و این نشان‌دهندۀ تأثیرگذاری محدودیت‌های سفر به کاناداست.



منابع: