دولت کانادا برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا، از ماه آوریل اقدامات بسیار زیادی انجام داده است. یکی از این اقدامات، معرفی اپلیکیشن ArriveCAN است. این اپلیکیشن رایگان آوریل۲۰۲۰ برای کمک به جلوگیری از شیوع بیماری کووید-۱۹ از طریق مسافران عبوری از مرز کانادا معرفی شد. ArriveCAN هم به‌صورت اپلیکیشن تلفن‌همراه هوشمند و هم ازطریق ثبت‌نام آنلاین دردسترس کاربران قرار می‌گیرد. به‌زودی تمام مسافرانی که به کانادا وارد می‌شوند، به‌منظور جلوگیری از شیوع ویروس کرونا، از اپلیکیشن ArriveCAN باید استفاده کنند. در این مقاله، توضیح خواهیم داد پیش از سفر به کانادا و پس از آن، بهتر است چه کارهایی انجام دهید.

پیش از رسیدن به کانادا

از ۲۱نوامبر۲۰۲۰، تمام افرادی که قصد دارند به کانادا سفر کنند، پیش از پرواز اطلاعاتشان را در اپلیکیشن ArriveCAN باید ثبت کنند. این اطلاعات عبارت‌اند از: اطلاعات سفر، اطلاعات تماس، برنامۀ قرنطینه (به‌جز افراد معاف از ارائۀ برنامۀ قرنطینه) و خودارزیابی نشانه‌های کووید-۱۹.

هنگام ورود به کانادا، مسافران رسیدِ ثبت‌نام در این اپلیکیشن را باید به‌همراه داشته باشند. مأموران آژانس خدمات مرزی کانادا (Canada Border Service Agency) صحت اطلاعات ثبت‌شده را بررسی و تأیید خواهند کرد. مسافرانی که این قانون را رعایت نکنند، تحت پیگرد قانونی قرار می‌گیرند و جریمه می‌شوند. این جریمه از اخطار شفاهی تا پرداخت هزار دلار متغیر است. ناگفته نماند تنها افرادی از این جریمه معاف خواهند بود که به‌دلایل شخصی موجّه، مانند معلولیت یا نداشتن زیرساخت مناسب نتوانند از این برنامه استفاده کنند.

از ۴نوامبر۲۰۲۰، شرکت‌های هوایی به مسافران خود یادآوری می‌کنند که پیش از پرواز به کانادا، اطلاعات دیجیتال خود را در اپلیکیشن ArriveCAN باید ثبت کنند. همچنین، به مسافرانی که قصد دارند ازطریق مرزهای زمینی یا دریایی به کانادا وارد شوند، پیشنهاد می‌شود بلافاصله پس از این تاریخ، از اپلیکیشن یادشده استفاده کنند تا تماس با افراد دیگر را محدود و از تأخیرهای احتمالی در زمان رسیدن به مرز جلوگیری کنند. افزون‌براین، این افراد می‌توانند در زمان ورود به کانادا، رسیدِ خود را به مأموران خدمات مرزی ارائه دهند.

پس از ورود به کانادا

از ۲۱نوامبر۲۰۲۰، تمام افرادی که از مرزهای هوایی و زمینی و دریایی وارد کانادا می‌شوند، باید در طول دوران قرنطینه، اطلاعاتشان را ازطریق اپلیکیشن ArriveCAN یا تماس با شمارۀ ۱۸۳۳۶۴۱۰۳۴۳ ثبت کنند. گفتنی است تنها افرادی می‌توانند اطلاعات خود را ثبت نکنند که براساس قانون Mandatory Isolation Order از قرنطینۀ اجباری معاف شده باشند.

مسافران ۴۸ ساعت پس از رسیدن به کانادا، باید تأیید کنند که به مکان تعیین‌شده برای قرنطینه رسیده‌اند و پس از شروع قرنطینه، هرروز اطلاعات خودارزیابی نشانه‌های کووید-۱۹ را ثبت کنند. افرادی که در اپلیکیشن ArriveCAN ثبت‌نام نکرده‌اند، هرروز با شمارۀ ۱۸۳۳۶۴۱۰۳۴۳ باید تماس بگیرند و اطلاعاتشان را ثبت کنند. شایان ذکر است این دسته از افراد نمی‌توانند از ArriveCAN استفاده کنند.

مسافرانی که اطلاعات مدنظر دولت را ثبت نکنند، در اولویت پیگرد قانونی و اِعمال قانون  قرار خواهند گرفت. هدف این اقدامات کاهش شیوع کووید-۱۹ و کاهش تأخیرها در مرز و کاهش تماس فیزیکی مسافران و مأموران آژانس خدمات مرزی و مأموران دولت است. علاوه‌براین تمام مسافران کانادا، به‌جز افراد معاف از قانون قرنطینه، چهارده ‌روز در قرنطینۀ اجباری باید بمانند.

دولت کانادا در اطلاعیۀ منتشرشده در ۳نوامبر۲۰۲۰ اعلام کرد که اپلیکیشن ArriveCAN به حریم خصوصی افراد احترام می‌گذارد و از GPS برای مکان‌یابی مسافران استفاده نمی‌کند. همچنین، مسافرانی که از ArriveCAN استفاده می‌کنند، در فرودگاه‌های ونکوور، کلگری، تورنتو (فرودگاه پیرسون) و مونترال خطوط ویژه‌ای دارند و در زمان رسیدن به کانادا، کمتر از دیگران منتظر می‌مانند.



منابع: