آشنایی با اطلاعات عمومی کشورهای مختلف قبل از مهاجرت برای تحصیل و زندگی بسیار ضروری است. در این مقاله، قصد داریم اطلاعاتی دربارۀ تعطیلات کریسمس در کشورهای مختلف بیان کنیم. پس با ما همراه باشید.

تعطیلات سال نو در فرانسه

تعطیلات سال نو در فرانسه

تعطیلات سال نو از ۲۵دسامبر (روز کریسمس) آغاز می‌شود. روز کریسمس در فرانسه ازجمله تعطیلات عمومی است و در این روز، تمامی مدرسه‌ها و بیشترِ مشاغل، همچون مراکز پست، بانک‌ها، مغازه‌ها، رستورا‌ن‌ها، کافه‌ها و دیگر کسب‌وکارها تعطیل هستند؛ اما ممکن است ایستگاه‌های قطار و اتوبان‌های اصلی باز باشند. در فرانسه، جدول زمان‌بندی حمل‌ونقل نیز بسته به مقصد مسافران متفاوت است. افزون‌براین، کلیسا‌ها برای بازدیدکنندگانی بسته هستند که تمایل ندارند در مراسم شرکت کنند. تعطیلات کریسمس مدارس در فرانسه بعد از اتمام کلاس‌های مدارس یا مراکز آموزش عالی، یعنی ۱۸ یا ۱۹دسامبر، شروع می‌شود و تا ۳ژانویه ادامه می‌یابد.

تعطیلات سال نو در ایتالیا

تعطیلات سال نو در ایتالیا

تعطیلات سال نو در ایتالیا مانند فرانسه از ۲۵دسامبر آغاز می‌شود که امسال این تاریخ با روز جمعه مصادف بود. در ایتالیا، این تعطیلات معمولاً از ۲۴دسامبر (شب پیش از کریسمس) تا ۶ژانویه (عید تعمید عیسی) جشن گرفته می‌شود. تعطیلات عمومی ایتالیا در سال ۲۰۲۱ تا انتهای کریسمس عبارت‌اند از: ۱ژانویه مصادف با روز سال نو و ۶ژانویه مصادف با عید تمعید عیسی. در این دو روز، بیشترِ کشور ایتالیا، ازجمله مراکز دولتی، مراکز پست، بانک‌ها و مدرسه‌ها و دیگر مؤسسه‌های آموزشی تعطیل هستند. شایان ذکر است ناوگان حمل‌ونقل، نظیر تاکسی‌ها و خطوط راه‌آهن بین شهرها و مسیرهای اصلی اتوبوس دردسترس هستند؛ اما از مسافران خواسته می‌شود قبل از حرکت، جدول زمانی مربوط به حمل‌ونقل را بررسی کنند.

تعطیلات کریسمس در نروژ

تعطیلات کریسمس در نروژ

در بخشی از اسکاتلند و کشورهای اسکاندیناوی، همچون نروژ، از واژۀ  Julبرای فصل تعطیلات کریسمس استفاده می‌کنند. Jul به بازۀ زمانی پیش از ۲۴دسامبر تا اواسط ژانویه اطلاق می‌شود. Romjul نیز هفته‌ای است که از شب پیش از کریسمس آغاز می‌شود و تا شب سال نو ادامه می‌یابد. در این روزها، هرگونه شکار، به‌جز ماهی‌گیری ممنوع است که این موضوع به صلح کریسمس (Julefred) بازمی‌گردد. روز اول و دوم کریسمس (۲۵ و ۲۶دسامبر) تعطیل عمومی و رسمی است؛ ازاین‌رو، تمامی کسب‌وکارها تعطیل هستند. ۲۵دسامبر معمولاً روزی کاملاً خصوصی است و افراد فقط کنار خانواده‌هایشان هستند؛ اما ۲۶دسامبر، آنان دوستان نزدیکشان را دعوت می‌کنند تا غذاهای باقی‌مانده از شب پیش از کریسمس را باهم میل کنند. ۳۱دسامبر معمولاً افراد نیمه‌وقت سرکار می‌روند و در غروب این روز، اعضای خانواده تمایل دارند مهمانی شامی مانند شام شب پیش از کریسمس برگزار کنند. ناگفته نماند در این مراسم، دعوت‌کردن همسایگان یا دوستان رایج است. آخرین روز تعطیلات (Jul) متغیر است؛ ولی یکی از روزهای رایج برای اتمام این دوره، روز سیزدهم کریسمس (عید تعمید عیسی) مصادف با ۶ژانویه و دیگری ۱۳ژانویه است.

تعطیلات کریسمس در آلمان

تعطیلات کریسمس در آلمان

در آلمان، مردم کریسمس را در روزهای ۲۵ و ۲۶دسامبر و بسیاری از آنان نیز شب پیش از کریسمس (۲۴دسامبر) را جشن می‌گیرند. همچنین، وقتی شبِ قبل از کریسمس (۲۴دسامبر) در روزهای غیرتعطیل است، فروشگاه‌ها تا ظهر خدمت‌رسانی می‌کنند و از‌آنجاکه همگی مشغول خریدن کادوها و غذاهایشان هستند، این مغازه‌ها بسیار شلوغ‌اند. روز کریسمس (۲۵دسامبر) روز تعطیل عمومی است و مردم و مدرسه‌ها و بیشتر کسب‌وکارها، مانند مراکز پست و بانک‌ها و مغازه‌ها فعالیت نمی‌کنند. بسیاری از آلمانی‌ها این روز را کنار خانوادۀ خود می‌گذرانند و غذاهای اعیانی سنتی سرو می‌کنند. البته در این روز، مغازه‌های واقع در مناطق گردشگری و ایستگاه‌های قطار و فرودگاه‌ها و حمل‌ونقل عمومی معمولاً به فعالیتشان ادامه می‌دهند و تنها محدودیت‌هایی بر آن اعمال می‌شود که ممکن است بسته به محل سفر خدمات‌رسانی، کم شود یا به صفر برسد.

تعطیلات کریسمس در کانادا

تعطیلات کریسمس در کانادا

تعطیلات کریسمس در کانادا به کشورهای غربی بسیار شبیه است. ۲۵دسامبر به‌عنوان روز تعطیل رسمی و عمومی در نظر گرفته می‌شود و مانند بسیاری از کشورهای دیگر، بعدازظهر روز ۲۴دسامبر (شب پیش از کریسمس) و ۲۶ دسامبر را جشن می‌گیرند و از هدیه‌ها و غذاهای خوش‌مزۀ این روز لذت می‌برند. روز کریسمس، علاوه‌بر مردم و مدرسه‌ها و بیشتر کسب‌وکارها‌، مراکز پست و بسیاری از سازمان‌ها تعطیل هستند؛ البته ممکن است برخی مغازه‌ها باز باشند. همچنین ۲۵دسامبر، بسیاری از وسایل حمل‌ونقل عمومی فعالیت نمی‌کنند یا خدماتشان را محدود می‌کنند. گفتنی است مردم در بخش‌های فرانسوی‌زبان کانادا و فرانسه و کشورهای آفریقا برای تبریک سال نو از جملۀ Joyeux Noël استفاده می‌کنند.

تعطیلات کریسمس در اسپانیا

تعطیلات کریسمس در اسپانیا

روز کریسمس در اسپانیا مانند سایر کشورها ۲۵دسامبر است که یکی از روزهای شاد سال شناخته می‌شود و تعطیل عمومی است. در اسپانیا، کریسمس را هر سال تا ۶ژانویه جشن می‌گیرند. روزهای کریسمس در اسپانیا بسیار باشکوه است؛ زیرا اسپانیایی‌ها توجه زیادی به شادی و تفریح نشان می‌دهند و زمانشان را با شادی و لذت کنار خانواده و دوستان می‌گذرانند. دورۀ تعطیلات کریسمس تا ۶ژانویه ادامه می‌یابد؛ اما در این روز به‌پایان نمی رسد. به‌بیانِ‌بهتر، ۶ژانویه یکی از روزهای بسیاری مهمی است که اسپانیایی‌ها آن را el Día de los Tres Reyes Magos به‌معنای روز «سه پادشاه یا عید تعمید مسیح» می‌شناسند. ۳۱دسامبر (شب پیش از سال نو) در زبان اسپانیایی Nochevieja نامیده می‌شود و زمانی است که مردم این کشور باید از سال گذشته خداحافظی کنند و به استقبال سال جدید بروند.

همان‌طورکه مشاهده کردید تعطیلات کریسمس در کشورهای مختلف، تا حدودی به یکدیگر شباهت دارند؛ اما تفاوت‌های نبز وجود دارد که دانستن آنها سبب شناخت بیشتر کشور مقصد خواهد شد. اگر مقالۀ تعطیلات کریسمس در کشورهای مختلف را دوست داشتید به مطالب رسوم جالب کریسمس در فرانسه و رسوم جالب کریسمس در کانادا نیز مراجعه کنید.

منبع:

https://www.timeanddate.com/holidays/common/christmas-day