به‌طورکلی، کریسمس در کانادا تفاوت چندانی با نقاط مختلف جهان ندارد؛ اما همان‌طورکه می‌دانید، هر کشور و شهری رسومی دارد که به‌ندرت می‌توان آن‌ها را در کشورهای دیگر یافت. در این مقاله، با برخی از رسوم جالب کریسمس در کانادا آشنا خواهیم شد.

Mummering or Janneying

ریشۀ این رسم به شهر نیوفاوندلند و لابرادور، شرقی‌ترین استان کانادا، بازمی‌گردد که براساس آن، افراد باید با پوشش ناشناس به خانۀ همسایه‌هایشان بروند و صدایشان را تغییر دهند. اگر همسایه‌ها هویت اصلی آنان را تشخیص دهند، غذا یا نوشیدنی دراختیارشان قرار خواهند داد. نکته‌ای که دربارۀ این رسم باید بدانیم، آن است که امروزه این رسم به‌دلیل مسائل امنیتی در برخی نواحی کانادا ممنوع شده؛ اما در برخی نواحی دیگر هنوزهم به‌مناسبت کریسمس برگزار می‌شود.

Belsnickeling

ریشۀ اصلی این رسم به Belsnickeling آلمانی بازمی‌گردد؛ ولی بیشتر در نوا اسکوشیا، استانی واقع در جنوب‌شرقی کانادا، برگزار می‌شود. در این رسم، بزرگ‌سالان مانند رسم نیوفاوندلند با پوششی متفاوت به خانۀ همسایه‌هایشان می‌روند و دوستانشان را برای تشخیص هویت خود می‌آزمایند. براساس این رسم، آنان معمولاً پوششی بر سر دارند.

Taffy Pull

Taffy Pull (مهمانی تافی) رسمی فرانسوی و قدیمی است که تاریخچۀ آن به قرن نوزدهم بازمی‌گردد و بیشتر به بخش شمالی کانادا مربوط می‌شود. این سنت یکی از رسوم جالب کریسمس در کانادا بوده و براساس آن کانادایی‌ها روز ۲۵نوامبر، روز سنت کاترین، تافی درست و بین مردم پخش می‌کنند. جالب است بدانید Taffy Party فرصت مغتنمی برای خانم‌های مجرد است تا همسران مناسبشان را بیابند.

Réveillon and La Fête du Roi

Réveillon جشنی بزرگ و طولانی است که تا نزدیک صبح کریسمس به‌طول می‌انجامد. غذای سنتی این جشن نیز خوراکی متشکل از پای خوک است. امروزه، خانواده‌های کانادایی Tortiere را به‌همراه غذاهای دیگر در این جشن سرو می‌کنند. شایان ذکر است جشن یادشده غالباً در کبک برپا می‌شود و روز ۶ژانویه که کریسمس به اوجِ خود می‌رسد، کانادایی‌های فرانسوی کیکی سرو می‌کنند که درونش یک دانۀ لوبیا مخفی شده است. هر کس دانۀ لوبیا مخفی را بیاید (لوبیا در بخش کیک او باشد)، لقب ملکه یا پادشاه آن روز را خواهد گرفت.

Chicken Bones

Chicken Bones آب‌نبات‌های تند دارچینی هستند که با شکلات تلخ و شیرین پر شده‌اند. سابقۀ درست‌کردن این آب‌نبات‌های صورتی و براق به سال ۱۸۸۵ بازمی‌گردد و یکی از خوراکی‌های خوش‌مزۀ کریسمس به‌شمار می‌آید و بیشتر به ناحیۀ نیوبرانزویک مربوط است.

برای کسب اطلاعاتی درمورد حقایق جالب دربارۀ کانادا می‌توانید به صفحۀ یاد شده مراجعه کنید و همچنین برای اطلاع از نحوه مهاجرت تحصیلی به کانادا به این صفحه مراجعه کنید.

منبع: