مدیریت همواره یکی از رشته‌های محبوب جهان بوده است؛ زیرا تحصیل در این رشته علاوه‌بر ارائۀ اطلاعات مفید، دانشجویان را برای کار در مشاغل متعددی آماده می‌کند. همچنین، مجموعۀ مدیریت رشته‌های زیادی به‌عنوان زیر‌گروه دارد که مدیریت راهبردی کسب‌وکار (MBA) محبوب‌ترین و مشهورترینِ آن‌هاست. یکی دیگر از رشته‌های مجموعۀ مدیریت کارشناسی ارشد مدیریت (MIM) است که بر موضوع‌هایی نظیر امورمالی و مدیریت زنجیرۀ تأمین و مدیریت عملیات تمرکز دارد. این رشته در بسیاری از دانشگاه‌های دنیا ارائه می‌شود و دانشگاه‌های آلمان ازجمله دانشگاه‌های برتر برای تحصیل آن به‌شمار می‌آیند. در این مطلب، اطلاعات بیشتری دربارۀ کارشناسی ارشد مدیریت در آلمان (MIM) ارائه خواهیم داد پس اگر به مهاجرت تحصیلی به آلمان علاقه دارید با ما همراه باشید.

دربارۀ کارشناسی ارشد مدیریت در آلمان

تحصیل کارشناسی ارشد مدیریت در آلمان (MIM) بین ۱۸ تا ۲۴ ماه به‌طول می‌انجامد. MIM با هدف ارائۀ اطلاعاتی نظیر امورمالی، سرمایه‌گذاری، بازاریابی و حسابداری به دانشجویان طراحی شده است. این رشته برای دانشجویانی بسیار مناسب است که تمایل دارند در حوزۀ مدیریت تحقیق و تجارتی خاص راه‌اندازی کنند. گفتنی است MIM در‌مقایسه‌با MBA، انعطاف بیشتری دارد و اطلاعات جامع‌تری دراختیار دانشجویان قرار می‌دهد.

چرا کارشناسی ارشد مدیریت (MIM)؟

بسیاری از کشورهای جهان رشته‌های مدیریت را ارائه می‌دهند؛ ولی آلمان از کشورهای دیگر برای تحصیل این رشته مناسب‌تر است. همان‌طورکه می‌دانید، سالیان سال است که رشتۀ MBA محبوب‌ترین رشتۀ مدیریت و تنها رشتۀ کارشناسی ارشد در حوزۀ مدیریت شناخته می‌شود؛ اما در چند سال اخیر، MIM نیز به‌عنوان گزینۀ جایگزین MBA در نظر گرفته می‌شود. ناگفته نماند میان این دو رشته تفاوت‌هایی وجود دارد و همین تفاوت‌ها سبب راحت‌ترشدن دریافت پذیرش در این رشته شده است. برخی از مزایای تحصیل در رشتۀ MIM عبارت‌اند از:

  • متقاضیان به‌منظور دریافت پذیرش در رشتۀ MBA حداقل دو تا سه سال در دانشگاه‌ باید تحصیل کرده باشند؛ اما برای کارشناسی ارشد MIM چنین شرطی لازم نیست.
  • MIM رشته‌ای پایه‌ای به‌منظور ارائۀ دانش در حوزۀ مدیریت است که تمامی اطلاعات تئوریک لازم را نیز به دانشجویان ارائه می‌دهد.
  • MIM علاوه‌بر اطلاعات لازم، مهارت‌های ارتباطی و استدلال منطقی را به دانشجویان آموزش می‌دهد.
  • با مقایسۀ MBA و MIM نتیجه می‌گیریم که هزینه‌های مربوط به MIM بسیار کمتر خواهد بود.
  • دانشجویان با تحصیل در رشتۀ MBA با اطلاعاتی دربارۀ مدل‌های کسب‌وکار و شیوه‌های مربوط به آن آشنا می‌شوند؛ اما کارشناسی ارشد مدیریت (MIM) دانشی اساسی از تئوری‌ها و نظریه‌های کسب‌وکار به آن‌ها ارائه می‌دهد.

در صورت تمایل به زندگی و تحصیل در آلمان ،می توانید از مشاوره رایگان کارشناسان ما بهره‌مند شوید.

بهترین دانشگاه‌های کارشناسی ارشد مدیریت در آلمان

بهترین دانشگاه‌های کارشناسی ارشد مدیریت در آلمان

علاقه‌مندان به ادامۀ تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد مدیریت (MIM) در آلمان شایسته است با بهترین دانشگاه‌های موجود در این کشور آشنا شوند. این دانشگاه‌ها عبارت‌اند از:

  • مدرسۀ مدیریت WHU (خصوصی)
  • بیزینس اسکول دانشگاه مانهایم (دولتی)
  • مدرسۀ مدیریت لایپزیگ (خصوصی)
  • ESMT برلین (خصوصی)
  • مدرسۀ مدیریت و امورمالی فرانکفورت (خصوصی)
  • مدرسۀ مدیریت TUM (دولتی)

آیندۀ شغلی کارشناسی ارشد مدیریت در آلمان

یکی از نکات بسیار مهم دربارۀ هر رشته‌ای، آیندۀ شغلی آن است. پس از اتمام کارشناسی ارشد مدیریت در آلمان، فارغ‌التحصیلان می‌توانند از میان فرصت‌های شغلی متعدد موجود در بخش‌های خصوصی و دولتی این کشور، یکی را انتخاب کنند و برای ورود به آن آماده شوند. برخی از فرصت‌های شغلی این رشته در آلمان ازاین‌قرارند:

  • مدیر منابع انسانی
  • مدیریت روابط دولتی
  • مدیر فروش
  • مشاور مدیریت
  • مدیر بازاریابی
  • مدیر پروژه
  • مدیر رسانه‌های اجتماعی

هزینۀ تحصیل در کارشناسی ارشد مدیریت در آلمان

به‌طورکلی، هزینۀ تحصیل در دانشگاه‌های دولتی آلمان رایگان است؛ اما برای تحصیل در مؤسسه‌های خصوصی در رشتۀ MIM باید هزینه پرداخت کرد که آن هم بسته به دانشگاه یا مؤسسه متفاوت است. برای مثال، هزینۀ تحصیل MIM در ESMT برلین ۶،۲۵۰ و در دانشگاه مانهایم ۱،۵۰۰ یورو به‌ازای هر نیمسال است.

GMAT برای کارشناسی ارشد مدیریت در آلمان

GMAT برای کارشناسی ارشد مدیریت در آلمان

مدرک آزمون GMAT یکی از مدارک مهم برای تحصیل در رشتۀ کارشناسی ارشد مدیریت (MIM) در آلمان است. آزمون GMAT آزمونی بین‌المللی به زبان انگلیسی است که مخاطبان آن غالباً دانشجویان و فارغ‌التحصیلان رشته‌های مرتبط با مدیریت هستند. هدف این آزمون سنجش توانایی‌های فرد در مهارت‌هایی نظیر مهارت‌های تحلیلی و کلامی و ریاضیات است که در رشته‌های مدیریت اهمیت دارند. مدت‌زمان آزمون یادشده ۱۸۷ دقیقه است که درصورت استفاده از زمان‌های استراحت اختیاری، به ۲۰۳ دقیقه می‌رسد. آزمون GMAT به چهار بخش تقسیم می‌شود:

  1. ارزیابی نگارش تحلیلی (Analytical Writing Assessment): در این بخش، متقاضی باید در مدت سی دقیقه مقاله‌ای برای تحلیل یکی از موضوع‌های مشخص‌شده بنویسد؛
  2. استدلال یکپارچه (Integrated Reasoning): در این بخش، متقاضی باید در مدت سی دقیقه به دوازده پرسش چندگزینه‌ای پاسخ دهد. این پرسش‌ها توانایی او را برای ارزیابی اطلاعات ارائه‌شده در قالب‌های متفاوت و از منابع مختلف می‌سنجند؛
  3. مهارت محاسباتی (Quantitative Reasoning): در این بخش، متقاضی باید در مدت ۶۲ دقیقه به ۳۱ پرسشی پاسخ دهد که توانایی او را برای حل مسائل و درک داده‌ها می‌سنجند؛
  4. مهارت کلامی زبان (Verbal Reasoning): در این بخش، متقاضی باید در مدت ۶۵ دقیقه به ۳۶ پرسشی پاسخ دهد که توانایی او را برای درک مطلب و ارزیابی بحث‌ها و ویرایش (تصحیح) متون مطابق با قواعد زبان انگلیسی می‌سنجند.

شیوۀ نمره‌دهی آزمون GMAT بدین‌شرح است‌: ۶ تا ۵۱ نمره برای بخش مهارت کلامی، ۶ تا ۵۱ نمره برای بخش مهارت محاسباتی، ۰ تا ۶ نمره برای بخش ارزیابی نگارش تحلیلی و ۱ تا ۸ نمره برای بخش استدلال یکپارچه. همچنین، متقاضی نمره‌ای درصدی برای هریک از این چهار بخش می‌گیرد که نشان می‌دهد از چند درصد شرکت‌کنندگان آزمون نمرۀ بهتری کسب کرده است و نمره‌ای کلی (Total) نیز دریافت می‌کند که بر‌مبنای نمره‌های بخش‌های مهارت کلامی و مهارت محاسباتی محاسبه می‌شود. این نمره در بازۀ دویست تا هشتصد ارائه می‌شود.

متقاضی می‌تواند حداکثر پنج دانشکده را برای ارسال گزارش نمره‌اش انتخاب کند. همچنین، امکان ارسال گزارش‌های بیشتر با پرداخت هزینۀ اضافی وجود دارد. در‌صورتی‌که از نمره‌تان راضی نباشید، می‌توانید دوباره در آزمون شرکت کنید (حداکثر پنج بار در بازه‌ای دوازده‌ماهه). بااین‌حال، به‌یاد داشته باشید که تمام نمره‌های آزمون‌های پنج سال گذشته در کارت‌نمره (Scorecard) ارسال‌شده به دانشکده‌های کسب‌و‌کار مدنظرتان قرار خواهند گرفت. شرکت‌کنندگان می‌توانند بلافاصله پس از اتمام آزمون، ارسال گزارش نمره‌ها به دانشکده‌ها را لغو کنند. برای کسب اطلاعات بیشتر دربارۀ آزمون GMAT ، می‌توانید به صفحۀ مربوط به آن مراجعه کنید.

برای کسب اطلاعات در زمینه شرایط اخذ ویزای تحصیلی آلمان می‌توانید به صفحه مربوطه مراجعه کنید.