یکی از سؤالات رایجی که بیشتر دانشجویانِ علاقه‌مند به تحصیل در آلمان می‌پرسند این است که بهترین شهر آلمان برای تحصیل کدام است. همانطور که می‌دانید به طور کلی آلمان، کشوری بسیار مناسب برای دانشجویان است زیرا علاوه بر داشتن دانشگاه‌های برتر و با کیفیت، امکان تحصیل رایگان یا حتی کم هزینه را برای دانشجویان بین‌المللی فراهم کرده است. همچنین بر اساس رتبه‌بندی یونسکو، آلمان در رتبه پنجمین مقصد برتر تحصیلی در سراسر جهان واقع شده است.

حال می‌خواهیم پاسخ سؤال دانشجویان در خصوص بهترین شهر آلمان برای تحصیل را مورد بررسی قرار دهیم. در جواب باید بگوییم که تعداد زیادی از شهرهای این کشور، گزینه بسیار مناسبی برای تحصیل هستند و می‌توان هر کدام از آنها را به عنوان بهترین شهر آلمان برای تحصیل (در نوعِ خود) در نظر گرفت. در ادامه به معرفی برخی از بهترین شهرهای آلمان برای تحصیل در سال ۲۰۲۰ خواهیم پرداخت.

برلین

برلین یکی از شهرهای مشهور آلمان است که به عنوان پایتخت این کشور نیز شناخته می‌شود. شهر برلین با مساحتی برابر ۸/۸۹۱ کیلومتر مربع و جمعیتی رو به رشد (حدود ۳۵۶۲۰۰۰ نفر در سال ۲۰۲۰) همواره شهری محبوب برای بسیاری از افراد در سراسر دنیا بوده و جمعیت کثیری، آن را برمی‌گزینند. وجود دانشگاه‌های باکیفیت در این شهر، برلین را به محیطی بسیار مناسب برای آموزش عالی تبدیل کرده‌است. برلین همچنین برای افرادی که تمایل به ‌تحصیل در آلمان دارند بهترین شهر انتخابی است که برای بسیاری از دانشجویان (علی‌الخصوص دانشجویان بین‌المللی) بسیار جذاب است.

شهر برلین علاوه بر داشتن شرایط ایده‌آل برای تحصیل، بسیار مقرون به صرفه بوده و دانشجویان برای تحصیل در این شهر نیاز به پرداخت هزینه‌های گزاف نخواهند داشت. شهر برلین همچنین به عنوان پنجمین شهر برتر دانشجویی در جهان شناخته شده و دارای دانشگاه‌های برتری است که در رتبه‌بندی جهانیِ QS مقامی بالا دارند. دانشگاه هومبولت برلین با رتبه ۱۲۰ جهانی، دانشگاه آزاد برلین با رتبه ۱۳۰ جهانی و دانشگاه فنی برلین با رتبه ۱۴۷ جهانی از جمله دانشگاه های برتر و رایگان این شهر بوده و برلین را به شهری عالی برای تحصیل تبدیل کرده‌اند. برای اطلاعات بیشتر درباره این شهر بهتر است به صفحه تحصیل و زندگی در برلین مراجعه کنید.

فرانکفورت

فرانکفورت یکی از شهرهای محبوب در جهان است که به دلیل داشتن کیفیت بالا برای زندگی بسیار شهرت دارد. فرانکفورت همچنین به عنوان شهری قدرتمند در زمینه اقتصاد در آلمان شناخته شده و مرکز مالی اروپا نیز به شمار می‌آید. بانک مرکزی اروپا نیز در این شهر واقع شده است.

به طور کلی فرانکفورت یکی از شهرهای برتر دانشجویی در آلمان است که به جهت داشتن اقتصاد قوی برای دانشجویانی که تمایل به زندگی در محیطی غرق در کسب و کار را دارند بسیار مناسب است.

همانطور که پیش تر ذکر شد کیفیت زندگی در این شهر بسیار بالا است و مواردی مانند شاخص قدرت خرید مردم، بالا، شاخص امنیت، متوسط، شاخص مراقبت‌های درمانی، بالا و شاخص آلودگی هوا نیز پایین است. در حقیقت دانشجویانِ بین‌المللی که می‌خواهند علاوه بر تحصیل در دانشگاهی با کیفیت در شهری شاد زندگی کنند باید فرانکفورت را مدنظر داشته باشند زیرا دانشجویان در این شهر بین لذت بردن از زندگی و تحصیل، تعادل برقرار می‌کنند.

مونیخ

شهر مونیخ آلمان از شهرهای برتر این کشور است که بسیاری از افراد آن را برای تحصیل انتخاب می‌کنند. این شهر که دارای مساحتی برابر ۴/۳۱۰ کیلومتر مربع است جمعیتی حدود ۱۴۵۶۰۳۹ نفر در سال ۲۰۲۰ است. مونیخ همچنین به عنوان سومین شهر بزرگ آلمان شناخته شده و یکی دیگر از شهرهای برتر دانشجویی نه تنها در آلمان و یا اروپا بلکه در کل جهان است. این شهر علاوه بر داشتن دانشگاه‌های برتر به دلایلی مانند داشتن معماری جذاب، پارک‌ها و رشته‌های کوه‌های زیبا برای دانشجویان، بسیار جذاب است. این شهر همچنین به دلیل نزدیکی به اتریش و جمهوری چک، فرصت تفریح را برای دانشجویان (در زمان فراغت) فراهم می‌کند.

همانطور که پیش‌تر ذکر شد دانشگاه‌های موجود در این شهر بسیار با کیفیت هستند و همچنین در رتبه‌های مختلف جهانی در جایگاهی برتر واقع شده‌اند. برای مثال یکی از برترین دانشگاه‌های این شهر، دانشگاه فنی مونیخ است که دانشگاهی دولتی بوده و به عنوان برترین دانشگاه آلمان و همچنین یکی از بهترین دانشگاه های جهان به شمار می‌آید. دانشگاه فنی مونیخ که با نام TUM نیز شناخته می‌شود، در سال ۱۸۶۸ تأسیس شد. از آنجاییکه این دانشگاه از جمله دانشگاه‌های برتر بین‌المللی است تعداد زیادی از دانشجویان آن از بین دانشجویان بین‌المللی هستند. تعداد کلی دانشجویان در این دانشگاه نیز حدود ۴۰۰۰۰ نفر بوده و کیفیت سطح تحقیقاتی در آن بسیار بالا است. رتبه این دانشگاه براساس سایت معتبر QS برابر ۵۵ است. دانشگاه‌های دیگری نظیر دانشگاه لودویگ ماکسیمیلیان مونیخ و دانشگاه علوم کاربردی مونیخ نیز از جمله دانشگاه‌های برتر این شهر هستند.

درسدن

درسدن به عنوان جعبه جواهرِ آلمان نیز شناخته شده ومی‌توان آن را به عنوان زیباترین شهرِ آلمان در نظر گرفت. این شهر همچنین هر ساله تعداد زیادی توریست و دانشجوی بین‌المللی را به خود جذب می‌کند. درست است که درسدن، شهری بسیار زیبا است اما در پسِ این زیبایی، تجهیزات گسترده‌ای برای زندگی و تحصیل وجود دارد. درسدن همچنین شهری مهم در زمینه سیاست، اقتصاد، فرهنگ و آموزش بوده و دارای دانشگاه‌های برتری نظیر دانشگاه فنی درسدن است.

دانشگاه فنی درسدن، دانشگاهی دولتی بوده که در سال ۲۰۲۰ دارای رتبه جهانی ۱۵۰-۱۰۱ در زمینه معماری است. این دانشگاه همچنین به عنوان یکی از دانشگاه‌های برتر آلمان و اروپا به شمار می‌آید. دانشکده معماری این دانشگاه شامل ۶ دپارتمان و ۱۴۱۰ نفر دانشجوی در حال تحصیل است.

آخن

آخن یکی دیگر ازشهرهای مهم دانشجویی است که بسیاری از دانشجویان، آن را برای تحصیل و داشتن یک زندگی راحت برمی‌گزینند. این شهر همچنین در غربی‌ترین بخشِ کشور آلمان واقع شده و با بلژیک و هلند هم‌مرز است.

دانشگاه‌های موجود در شهر آخن نیز بسیار باکیفیت و مجهز است و یکی از برترین آنها دانشگاه آخن است. یکی دیگر از دانشگاه‌های برتر این شهر نیز دانشگاه علوم کاربردی آخن است که گزینه‌ای بسیار مناسب برای دانشجویانِ علاقه‌مند به تحصیل مهندسی است.

به طور کلی زندگی در شهر آخن برای دانشجویان، مناسب است و علی‌رغم صنعتی بودنِ آن هزینه های زندگی در این شهر بسیار مقرون به صرفه است.

بن

یکی از بارزترین ویژگی‌های بن این است که این شهر، علی‌رغم قدیمی بودن دارای کمپانی‌های بین‌المللی و مدرن است. این شهر همچنین به عنوان یکی از شهرهای دولتی آلمان به حساب می‌آید. شهر بن دارای مؤسسات و دانشگاه‌های برتری نظیر دانشگاه بن است که هر ساله هزاران دانشجوی بین‌المللی را به خود جذب می‌کند.

دانشجویان بین‌المللی که به دنبال زندگی در شهری هستند که بتوانند راحت به زندگی و تحصیل بپردازند می‌توانند بن را در اولویت خود قرار دهند.

هامبورگ

هامبورگ شهری بسیار پیشرفته و بزرگ در بخش شمالی آلمان است که امروزه جمعیتی حدود ۸/۱ میلیون را در خود گنجانده است. بندر هامبورگ را همچنین می‌توان به عنوان دومین بندر بزرگ جهان در نظر گرفت. کمپانی‌های بزرگ و موفقی نیز در شهر هامبورگ فعالیت داشته و از این طریق، تأثیر زیادی بر اقتصاد هامبورگ و کل آلمان دارند. فرهنگ قدیمی و سنت شهر هامبورگ نیز از مشاهده ساختمان‌های قدیمی که در جای جای این شهر بوده و مربوط به دورانی تاریخی می‌باشند بسیار مشهود است. شهر هامبورگ همچنین محلی بسیار مناسب برای تحصیل است و بسیاری از دانشجویانی که تمایل به تحصیل در آلمان دارند، تحصیل در شهر هامبورگ را انتخاب می‌کنند.

هامبورگ همچنین به دلیل داشتن دانشگاه‌های بسیار باکیفیت علاوه بر اینکه به عنوان شهری فرهنگی و بین‌المللی شناخته می‌شود از نظر جنبه آموزشی و علمی نیز حرف‌هایی برای گفتن دارد. این شهر به طور کلی دارای ۱۶ مؤسسه آموزشی دولتی و خصوصی (هم سطح با دانشگاه) است که جوی کاملاً را آموزشی را برای دانشجویان با ارمغان می‌آورد. دامنه رشته‌های موجود در دانشگاه‌های این شهر نیز از فلسفه تا پزشکی و رسانه‌های اجتماعی متغیر بوده و به طور کلی بسیار گسترده است و دانشجویان با تحصیل در شهر هامبورگ می‌توانند به افق‌های دید بلندتری دست پیدا کنند.

دانشگاه های موجود در این شهر نیز بسیار مجهز بوده و عبارتند از: دانشگاه هامبورگ، دانشگاه علوم کاربردی هامبورگ، دانشگاه هلومت اشمیت و دانشگاه هافن سیتی. برای اطلاعات بیشتر درباره تحصیل در این شهر به صفحه تحصیل در شهر هامبوگ مراجعه کنید.

در صورت تمایل به زندگی و تحصیل در آلمان ،می توانید برای اخذ ویزای تحصیلی آلمان و مهاجرت به این کشور از مشاوره رایگان کارشناسان ما بهره‌مند شوید.

منبع:

https://www.edarabia.com