همانطور که می‌دانید برلین یکی از شهرهای مشهور آلمان است که به عنوان پایتخت این کشور نیز شناخته می‌شود. شهر برلین با مساحتی برابر ۸/۸۹۱ کیلومتر مربع و جمعیتی رو به رشد (حدود ۳۵۶۲۰۰۰ نفر در سال ۲۰۲۰) همواره شهری محبوب برای بسیاری از افراد در سراسر دنیا بوده و جمعیت کثیری، آن را برمی‌گزینند. با وجود اینکه افراد مختلف برای انتخاب این شهر دارای اهداف متعددی هستند اما یکی از رایج‌ترین آنها تحصیل و زندگی در برلین است. افرادی که شهر برلین را برای زندگی و یا تحصیل انتخاب کرده‌اند بهتر است با شرایط تحصیل در شهر برلین، دانشگاه های رایگان شهر برلین، مزایای تحصیل در شهر برلین، شرایط زندگی در شهر برلین، کیفیت زندگی در شهر برلین، شرایط آب و هوایی شهر برلین، هزینه زندگی در شهر برلین آشنا شوند که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت.

شرایط تحصیل در شهر برلین

شهر برلین با تاریخچه غنی، معماری متنوع و فرهنگ عمیق یکی از بهترین شهرهای اروپایی به شمار می‌آید که دارای دانشگاه‌های برتر و باکیفیت در سطح بین‌المللی است. وجود دانشگاه‌های باکیفیت در این شهر، برلین را به محیطی بسیار مناسب برای آموزش عالی تبدیل کرده‌است. برلین همچنین برای افرادی که تمایل به ‌تحصیل در آلمان دارند بهترین شهر انتخابی است که برای بسیاری از دانشجویان (علی‌الخصوص دانشجویان بین‌المللی) بسیار جذاب است. شهر برلین علاوه بر داشتن شرایط ایده‌آل برای تحصیل، بسیار مقرون به صرفه بوده و دانشجویان برای تحصیل در این شهر نیاز به پرداخت هزینه‌های گزاف نخواهند داشت. شهر برلین همچنین به عنوان پنجمین شهر برتر دانشجویی در جهان شناخته شده و دارای دانشگاه‌های برتری است که در رتبه‌بندی جهانیِ QS مقامی بالا دارند.

دانشگاه های رایگان شهر برلین

به طور کلی شهر برلین دارای ۵ دانشگاه دولتی و بیش از ۲۰ دانشگاه خصوصی و فنی و کالج‌های متعددی است که بازه گسترده ای از رشته‌های تحصیلی را برای دانشجویان فراهم می‌کنند. این شهر همچنین دانشگاه‌های با کیفیتی است که امکان تحصیل رایگان را برای دانشجویان فراهم می‌کند. در ادامه به دانشگاه‌های برتر و رایگان برلین می‌پردازیم.

دانشگاه هومبولت برلین

طبق رتبه‌بندی جهانی QS (سال ۲۰۲۰)، دانشگاه هومبولت برلین در جایگاه ۱۲۰ جهانی قرار دارد. این دانشگاه در سال ۱۸۱۰ در مرکز شهر برلین تأسیس شده و دارای بیش از ۹ دانشکده است. دانشگاه هومبولت از برترین دانشگاه‌های جهان در زمینه علوم اجتماعی بوده و نیز شهرتی جهانی در زمینه هنر و علوم انسانی دارد.

دانشگاه آزاد برلین

دانشگاه آزاد برلین دانشگاهی تحقیق محور بوده و رتبه آن بر اساس رتبه‌بندی جهانی QS (سال ۲۰۲۰)، ۱۳۰ است. این دانشگاه در حوزه‌های علوم اجتماعی، علوم طبیعی و علوم انسانی شهرت داشته و در حال حاضر بیش از ۳۴۰۰۰ دانشجو در این دانشگاه رایگان مشغول به تحصیل هستند.

دانشگاه فنی برلین

دانشگاه فنی برلین یکی دیگر از دانشگاه های رایگان برلین است که در سال ۱۸۷۹ تأسیس شده و دانشگاهی تحقیق محور است. رتبه این دانشگاه در جهان بر اساس رتبه‌بندی جدید QS، برابر ۱۴۷ بوده و در حوزه‌های مهندسی، اقتصاد و علوم کامپیوتر شهرت دارد.

مزایای تحصیل در شهر برلین

اگر موضوعاتی نظیر باکیفیت بودن دانشگاه‌های برلین و یا رایگان بودن آنها شما را راضی نکرده است بهتر است با دیگر مزایای تحصیل در این شهر آشنا شوید. یکی از مهم‌ترین مزایای تحصیل در شهر برلین این است که از آنجاییکه این شهر مرکزی جهانی برای تحصیل است، مردم آن تنها به زبان آلمانی صحبت نمی‌کنند و زبان تدریس در بیشتر دانشگاه‌های این شهر، انگلیسی است. رشته‌های‌ تحصیلی که در دانشگاه‌های شهر برلین ارائه می‌شود نیز بسیار متنوع بوده و به دانشجویان فرصت انتخاب رشته دلخواه را می‌دهد.

همچنین دانشجویان در شهر برلین می‌توانند از بورسیه های تحصیلی در آلمان بهره ببرند. یکی دیگر از مزیت‌های تحصیل در این شهر و به طور کلی آلمان این است که این کشور بر خلاف بسیاری از کشورهای جهان، هیچ مشکلی با پذیرش دانشجویانی که بعد از مدت زمانی طولانی دوباره به تحصیل بازگشته‌اند ندارد. به عبارت دیگر دانشجویان با گپ تحصیلی زیاد (وقفه طولانی بین سال‌های تحصیل) نیز فرصت تحصیل در این کشور را خواهند داشت.

دانشجویان علاوه بر داشتن فرصت کار دانشجویی در آلمان بعد از اتمام تحصیلات خود می‌توانند به راحتی شغلی مناسب یافته و یا فعالیت خود را آغاز کنند.

شرایط زندگی در شهر برلین

از آنجاییکه شهر برلین، مقصد بسیار محبوبی برای دانشجویان است تعداد زیادی دانشجو با فرهنگ و ملیت‌های متنوع در این شهر وجود دارند که شرایط زندگی را بیش از پیش آسان می‌کنند. تعداد زیاد دانشجویان بین‌المللی در این شهر به دانشجویان این امکان را می‌دهد که با افراد مختلف (چه از کشور خود چه از کشوری دیگر) ارتباط برقرار کرده و تجارب جدیدی را کسب کنند. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره شرایط زندگی در برلین بهتر است به مطالعه ادامه این مقاله بپردازید.

کیفیت زندگی در شهر برلین

به طور کلی کیفیت زندگی در شهر برلین بسیار بالا است. شاخص قدرت خرید مردم، بالا، شاخص امنیت، متوسط، شاخص مراقبت‌های درمانی، بالا، شاخص هزینه زندگی، پایین و شاخص آلودگی هوا نیز پایین است.

شرایط آب و هوایی شهر برلین

افرادی که تمایل به تحصیل و زندگی در برلین دارند باید پیش از رفتن به شهر برلین شرایط آب و هوایی آن را مورد بررسی قرار دهند. به طور کلی شهر برلین دارای تابستان‌های معتدل و زمستان‌های طولانی و سرد به همراه باد و ابر است. دمای هوا نیز در طول سال در شهر برلین از ۲- درجه سانتی‌گراد تا ۲۵ درجه سانتی‌گراد متغیر بوده و دمای کمتر از ۱۰- درجه سانتی‌گراد و یا بیشتر از ۳۱ درجه سانتی‌گراد در این شهر بسیار نادر است.

فصل گرم سال نیز در این شهر از ۲۶ ماه می شروع شده و تا ۶ ماه دسامبر با متوسط دمای ۲۰ درجه سانتی‌گراد در روز ادامه می‌یابد. گرم روز سال هم در شهر برلین، ۴ ماه آگوست است که حداقل و حداکثر دمای آن به ترتیب ۱۵ درجه سانتی‌گراد و ۲۵ درجه سانتی‌گراد است.

همچنین فصل سرد سال در شهر برلین از ۱۶ ماه نوامبر آغاز شده و تا ۸ ماه مارس با متوسط دمای ۷ درجه سانتی‌گراد در روز ادامه می‌یابد. سردترین روز سال نیز در این شهر، ۱۸ ماه ژانویه با حداقل دمای ۲- درجه سانتی‌گراد و حداکثر دمای ۳ درجه سانتی‌گراد است.

بهترین زمان سال هم برای بازدید از شهر برلین (براساس گزارشات گردشگران)، اواسط ماه ژوئن تا اوایل ماه سپتامبر است که دمای هوا در آن بین ۱۸ درجه سانتی‌گراد تا ۲۷ درجه سانتی‌گراد است. گردشگران همچنین اظهار کرده‌اند که در این مدت نیز بهترین زمان اولین هفته ماه آگوست است.

هزینه زندگی در شهر برلین

همانطور که می‌دانید هزینه‌های مربوط زندگی از فردی به فرد دیگر متفاوت است زیرا سبک زندگی افراد مختلف با یکدیگر تمایز دارد. در ادامه به برخی هزینه‌های مهم در شهر برلین نظیر مواد غذایی و رستوران، هزینه حمل و نقل، هزینه مسکن و هزینه قبوض و اینترنت و سایر هزینه‌ها نیز می‌پردازیم.

هزینه مواد غذایی و رستوران

هزینه‌های مربوط به رستوران و مواد غذایی از جمله هزینه‌های بسیار مهم برای زندگی است. برای مثال هزینه غذا در رستورانی ارزان برابر ۵۰/۸ یورو و در رستورانی با قیمت متوسط برابر ۴۰ یورو برای ۲ نفر است. هزینه مواد غذایی پر مصرفی نظیر شیر (۱ لیتر)، نان سفید (۱ عدد)، برنج سفید (۱ کیلوگرم)، تخم‌مرغ (۱۲ عدد) و پنیر محلی (۱ کیلوگرم) به ترتیب برابر با ۸۵/۰ یورو، ۳۸/۱ یورو، ۹۵/۱ یورو، ۲ یورو و ۶۹/۸ یورو است. هزینه موادغذایی دیگری نظیر فیله مرغ و گوشت گاو به ترتیب حدود ۴۰/۷ و ۴۳/۱۱ یورو به ازای هر۱ کیلوگرم است. هزینه میو‌ه‌های مانند سیب، موز و پرتقال به ترتیب برابر با ۲۳/۲ یورو، ۴۶/۱ یورو و ۲۸/۲ یورو به ازای هر ۱ کیلوگرم است. گوجه‌فرنگی، سیب‌زمینی و پیاز نیز به ترتیب برابر با ۲۳/۲ یورو، ۵۲/۱ یورو و ۴۶/۱ یورو به ازای هر ۱ کیلوگرم قیمت دارند.

هزینه حمل و نقل

هزینه حمل و نقل در شهر برلین نیز یکی دیگر از هزینه‌های بسیار مهم است و بسته به نوع حمل و نقل افراد، متفاوت است. برای مثال هزینه بلیط یک‌طرفه (حمل و نقل داخلی) و بلیط یک‌ماهه به ترتیب برابر ۸۰/۲ یورو و ۸۱ یورو است. افرادی نیز که از تاکسی برای حمل و نقل استفاده می‌کنند، باید بدانند که کرایه تاکسی حدود ۲ یورو به ازای هر ۱ کیلومتر و ورودیه تاکسی برابر ۹۰/۳ یورو است. هزینه بنزین نیز برای آنهایی که از وسایل نقلیه شخصی استفاده می‌کنند، بسیار مهم است. هزینه بنزین در شهر برلین برابر ۴۳/۱ یورو به ازای هر ۱ لیتر است.

هزینه مسکن

در میان هزینه‌های مربوط به زندگی هزینه مسکن را می‌توان به عنوان مهم‌ترین هزینه در نظر گرفت. این هزینه بسته به محل زندگی و سایز مسکن، متغیر است. برای مثال اجاره‌بها برای یک آپارتمان یک خوابه در مرکز شهر برابر با ۵۸/۹۲۳ یورو در ماه و برای آپارتمانی مشابه، خارج از مرکز شهر برابر با ۵۶/۶۶۳ یورو در ماه است. همچنین این هزینه برای یک آپارتمان ۳ خوابه در مرکز و خارج از مرکز شهر به ترتیب برابر با ۵۲/۱۷۰۳ و ۳۸/۱۲۰۱ یورو در ماه است. افرادی نیز که تمایل به خرید مسکن در شهر برلین دارند، باید بدانند که هزینه خرید یک آپارتمان در مرکز و خارج از مرکز شهر به ترتیب برابر با ۴۴/۵۹۸۴ و ۳۳/۳۸۶۳ یورو به ازای هر ۱ متر مربع است.

هزینه قبوض و اینترنت

هزینه قبوض نیز بسیار مهم بوده و بسته به سبک زندگی فرد و همچنین سایز آپارتمان، متفاوت است. برای مثال هزینه قبض مربوط به آب، برق و سیستم گرمایشی و سرمایشی برای یک آپارتمان ۸۵ متری برابر ۴۷/۲۳۸ یورو در ماه است. هزینه اینترنت نیز (۶۰ Mbps یا بیشتر با دیتای نامحدود) برابر با ۶۸/۳۰ یورو است.

سایر هزینه ها

هزینه‌های مربوط به زندگی علاوه بر هزینه‌های فوق شامل هزینه‌های دیگری نیز است. در ادامه نگاهی به برخی از این هزینه‌ها می‌اندازیم.

هزینه لباس

هزینه‌های مربوط به لباس بسته به نوع لباس و فروشگاهی که فرد از آن خرید می‌کند، متفاوت است. برای مثال هزینه یک شلوار جین (با برند Levis 501 یا برندی مشابه) برابر با ۱۱/۸۳ یورو و یک لباس تابستانی از یک فروشگاه زنجیره‌ای (با برند Zara، H&M و…) برابر با ۰۹/۳۴ یورو است. هزینه یک جفت کتانی ورزشی با قیمت متوسط نیز حدود ۸۴ یورو و یک جفت کفش رسمی چرمی مردانه نیز برابر ۵۴/۱۰۷ یورو است.

هزینه ورزش و تفریح

هزینه‌های مربوط به این بخش بسته به نوع ورزش و تفریح مورد نظر از فردی به فرد دیگر متفاوت است. برای مثال شهریه باشگاه ورزشی برای یک نفر بزرگسال برابر ۲۷/۲۷ یورو در ماه و اجاره زمین تنیس به مدت ۱ ساعت (آخر هفته) برابر ۲۷/۱۹ یورو است. هزینه تفریحاتی نظیر رفتن به سینما نیز برابر ۱۲ یورو (به ازای هر بلیط) است.

منبع: