ادامه تحصیل در یکی از کشورهای مطرح و صنعتی اروپا می‌تواند یک دستاورد بزرگ برای شما باشد. در واقع تحصیل در کشورهای اروپایی یک فرصت استثنایی برای کسانی است که به دنبال تغییرات بزرگ در زندگی و آینده شغلی خود هستند. صرف نظر از اینکه کدام کشور اروپایی را برای تحصیل انتخاب می‌کنید، تحصیل در اروپا در مقطع کارشناسی ارشد به شما این اجازه را می‌دهد که با فرهنگ، زبان و نحوه زندگی مردم این قاره بیشتر آشنا شوید و یک زندگی هیجان انگیز، جذاب و البته با آرامش را تجربه کنید.

بدون شک وقتی به تحصیل در یکی از بهترین کشور‌های اروپایی فکر می‌کنید، تحصیل در آلمان، تحصیل در ایتالیا، تحصیل در فرانسه و تحصیل در اسپانیا جزء اولین گزینه‌هایی هستند که ذهن شما را مشغول می‌کنند. از نظر مزایای آموزشی، بسیاری از کشورهای اروپایی دارای برترین دانشگاه‌های جهان هستند و محیط‌های آموزشی در این کشورها بسیار پیشرفته و دوستانه است. به لطف سیاست‌های آموزشی قدرتمند، تحصیل در بیشتر کشور‌های اروپایی رایگان است و امکان تحصیل در مقاطع مختلف به خصوص مقطع کارشناسی ارشد به زبان انگلیسی برای علاقه‌مندان فراهم است. با این وجود بهترین کشور اروپایی برای تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد کدام است؟ برای یافتن جواب این سوال مهم با ما همراه شوید.

جدا از دانشگاه‌های مطرح کشور انگلیس که دوره‌های متعددی به زبان انگلیسی ارائه می‌دهد، دیگر کشور‌های اروپایی برای رقابت بر سر جذب دانشجویان بین‌المللی با افزایش دوره‌های انگلیسی زبان توانسته‌اند موفقیت خوبی در این زمینه کسب کنند. در ادامه به برترین کشورهای اروپایی برای ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد اشاره شده است:

تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در آلمان

تحصیل در آلمان یک فرصت عالی برای دانشجویان بین‌المللی است تا بتوانند با دنیای واقعی علم و دانش آشنا شوند. به لطف دانشگاه‌های مطرح و کیفیت بالای آموزش همراه با امکان تحقیق در سطح جهانی، آلمان یکی از بهترین‌ کشورهای جهان برای ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد است. استاندارد و کیفیت آموزشی در این کشور به گونه‌ای است که فرقی نمی‌کند در کدام شهر آلمان تحصیل کنید. برلین، مونیخ، کلن، فرانکفورت و یا هر شهر دیگری در این کشور دارای بهترین مؤسسات آموزشی و کاملاً مدرن هستند که در بالاترین جایگاه در رتبه‌بندی بهترین دانشگاه‌های جهان قرار گرفته‌اند. در آخرین رتبه بندی QS World University Rankings، تعداد ۴۶ دانشگاه آلمان در بین ۱۰۰۰ دانشگاه برتر جهان در سال ۲۰۲۰ قرار گرفته‌اند. همچنین ۸ دانشگاه آلمان در میان ۱۵۰ دانشگاه برتر جهان قرار دارند. به طور کلی دانشگاه‌های آلمان به دلیل عملکرد تحصیلی، امکانات مدرن دانشجویی و میزان اشتغال بالا فارغ‌التحصیلان مشهور هستند و امکان تحصیل رایگان در دانشگاه‌های دولتی این کشور موجب شده است تا آلمان اولین کشور مورد نظر دانشجویان بین‌المللی باشد. بنابراین اگر قصد ادامه تحصیل در اروپا در مقطع کارشناسی ارشد را دارید، بدون شک آلمان یک گزینه ایده‌آل برای شما خواهد بود. برخی از بهترین دانشگاه‌های آلمان به شرح زیر است: دانشگاه لودویگ ماکسیمیلیان مونیخ، دانشگاه فنی مونیخ، دانشگاه هایدلبرگ، دانشگاه هومبولت برلین، دانشگاه Charité - Universitätsmedizin برلین، دانشگاه فرایبورگ، دانشگاه توبینگن، دانشگاه RWTH آخن ،دانشگاه بن، دانشگاه گوتینگن، دانشگاه هامبورگ، دانشگاه TU درسدن و دانشگاه اشتوتگارت.

آلمان کشوری برای تحصیل در اروپا در مقطع کارشناسی ارشد

تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در هلند

هلند به عنوان کشور همسایه آلمان یکی از کشور‌های متعهد اروپایی برای جذب و استقبال از دانشجویان بین‌المللی از سراسر جهان است. نکته جالب در مورد تحصیل در این کشور این است که بیشتر دوره‌های آموزشی در مقطع کارشناسی ارشد به زبان انگلیسی است و بسیاری از دانشگاه‌های این کشور از همان سیستم درجه‌بندی رایج در آمریکا استفاده می کنند. تحصیل در هلند به عنوان دومین گزینه برای دانشجویان بین‌المللی یک موقعیت فوق‌العاده محسوب می‌شود زیرا آموزش عالی در هلند مبتنی بر نوآوری و خلاقیت است و کلیه دوره‌های آموزشی ۱۰۰٪ با وقایع ، موضوعات و اکتشافات موجود در این زمینه تحصیل سازگار است. بنابراین مهم نیست چه رشته‌ای را برای تحصیل انتخاب می‌کنید زیرا در این کشور شما تحت بهترین آموزش قرار می‌گیرد و این یک فرصت عالی برای دانشجویان است که بتوانند به یک متخصص در زمینه رشته خود بدل شوند. بسیاری از دانشگاه‌های هلند در رده‌بندی‌های بین المللی مقام‌های بالایی دارند. بنابراین هلند یکی از گزینه‌های تحصیل در اروپا در مقطع کارشناسی ارشد به‌شمار می‌رود.

اتریش کشوری مناسب تحصیل در اروپا در مقطع کارشناسی ارشد

تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در اتریش

اگر به دنبال تحصیل و زندگی در یکی از کشورهای امن جهان هستید و دوست دارید از مزایای تحصیل رایگان یا با شهریه کم بهره‌مند شوید و ترکیبی منحصر به فرد از فرهنگ‌های آلمانی، ایتالیایی و مجارستانی را تجربه کنید، بدون شک اتریش می‌تواند یک کشور ایده‌آل برای شما باشد. تجربه تحصیل در این کشور زیبا همراه با دانشگاه‌های مطرح و معتبر جهانی و امکانات آموزشی مدرن و محیط بین‌المللی می‌تواند یک دستاورد بزرگ برای علاقه‌مندان به تحصیل در خارج از کشور باشد. وین، سالزبورگ و دیگر شهر‌های اتریش با آغوش باز از دانشجویان بین‌المللی استقبال می‌کنند و شما علاوه بر تحصیل می‌توانید از فرهنگ و معماری منحصر به فرد این شهر‌ها لذت ببرید. وین به عنوان پایتخت موسیقی جهان، یکی از بهترین مقاصد تحصیلی برای دانشجویان رشته هنر است و دانشگاه‌های فنی و مهندسی این کشور در فهرست بهترین دانشگاه‌های جهان قرار دارند. بنابراین اتریش نیز می‌توانیکی از گزینه‌های تحصیل در اروپا در مقطع کارشناسی ارشد باشد.

تحصیل در اروپا در مقطع کارشناسی ارشد در اتریش

تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در اسپانیا

کشور اسپانیا یکی از گزینه‌های محبوب دانشجویان بین‌المللی برای تحصیل در اروپا در مقطع کارشناسی ارشد است. تحصیل در اسپانیا به دلیل داشتن مردم خون‌گرم و محیط دوستانه، آب و هوای مدیترانه‌ای، هزینه‌های مقرون به صرفه تحصیل یک گزینه مطلوب برای لذت بردن از زندگی در کنار تحصیل است. با وجود اینکه بیشتر دانشجویان بین‌المللی به دنبال یادگیری زبان اسپانیایی برای ورود به دانشگاه‌های اسپانیا هستند، بیشتر دانششگاه‌های این کشور با ارائه دوره‌های انگلیسی زبان به خصوص در مقطع کارشناسی ارشد مسیر اخذ پذیرش برای این دانشجویان را ساده‌تر کرده‌اند. به لطف سیستم آموزشی یکپارچه با اتحادیه اروپا و وجود دانشگاه‌های معتبر و طراز اول جهانی مثل دانشگاه پلی تکنیک مادرید ، دانشگاه مستقل بارسلونا، دانشگاه کانتابریا اسپانیا و دیگر مؤسسات آموزشی عالی به خصوص در زمینه اقتصاد، هر ساله دانشجویان زیادی برای تحصیل در رشته‌های اقتصاد، مدیریت و کسب و کار اقدام به اخذ پذیرش از دانشگاه‌های مطرح اسپانیا می‌کنند. از میان ۱۰۰۰ دانشگاه برتر جهان برای سال ۲۰۲۰ در رتبه‌بندی مؤسسه QS، اسپانیا ۲۷ جایگاه را به خود اختصاص داده است. برخی از دانشگاه‌های معتبر این کشور به شرح زیر است: دانشگاه خودمختار مادرید، دانشگاه بارسلونا، دانشگاه خودمختار بارسلونا، دانشگاه کامپولنتس مادرید و دانشگاه ناوارا.

اسپانیا مناسب برای تحصیل در اروپا در مقطع کارشناسی ارشد

تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در ایتالیا

یکی از دلایل تمایل دانشجویان بین‌المللی به تحصیل در ایتالیا، قدمت و اعتبار دانشگاه های ایتالیا است. همچنین فضای چندملیتی دانشگاه‌های این کشور به همراه شعبه‌های زیاد دانشگاه‌های بین المللی در ایتالیا، شرایط را برای تحصیل دانشجویان بین‌المللی آسان کرده است. دانشگاه بولونیا به عنوان قدیمی‌ترین دانشگاه جهان، منشاء نظام آموزش عالی غرب محسوب می‌شود. همچنین بولونیا یکی از برترین شهرهای اروپا از نظر تعداد دانشجویان اراسموس (برنامه جابجایی دانشجو در اروپا) به شمار می‌رود. در کنار شهرت و اعتبار دانشگاه‌های ایتالیا، هزینه پایین تحصیل در ایتالیا، امکان تحصیل در دوره‌های متعدد انگلیسی زبان، امکان انجام کار دانشجویی، شرایط پذیرش و تحصیل آسان و همچنین امکان استفاده از بورسیه‌ استانی یا بورسیه جهان سوم موجب شده‌اند تا دانشجویان بین‌المللی، این کشور را یکی از مقاصد اصلی خود برای ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد انتخاب کنند. در فهرست زیر می‌توانید لیست برترین دانشگاه‌های ایتالیا را طبق رتبه‌بندی مؤسسه QS مشاهده کنید: دانشگاه پلی تکنیک میلان، دانشگاه پلی تکنیک تورین، داشگاه ساپینزا رم، دانشگاه پیزا، داتگشاه تورین، دانشگاه میلان، دانشگاه بلونیا، دانشگاه پاویا و دانشگاه پادوا. بنابراین می‌توان کشور ایتالیا را از گزینه‌های مناسب برای تحصیل در اروپا در مقطع کارشناسی ارشد دانست.

تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در ایتالیا

تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در کشورهای اسکاندیناوی

دانشگاه‌های کشورهای اسکاندیناوی، نروژ، دانمارک، سوئد و فلاند از معتبرترین دانشگاه‌های جهان هستند که به دلیل دوره‌های مطالعاتی گونان و تمرکز بر روی یادگیری حل مشکلات از پیش تعیین نشده و همچنین پروژهای تحقیقاتی پیشرفته و متمرکز بسیار شناخته شده‌اند. هر چند تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در برخی از کشور‌های این حوزه ممکن است پر هزینه باشد اما صرف نظر از اینکه کدام کشور را برای ادامه تحصیل خود انتخاب می‌کنید، شما می‌توانید از کیفیت آموزشی منحصر به فرد و محیط‌های آکادمیک پر جنب و جوش لذت ببرید. مردمان این کشورها با آغوش باز شما استقبال می‌کنند و به لطف تسلط بر روی زبان انگلیسی شما می‌توانید به راحتی با مردم و فرهنگ این کشورهای نسبتاً سردسیر خو بگیرید. دانشگاه‌های این کشورها دارای ربته‌های بالای جهانی در میان برترین دانشگاه‌های جهان هستند. گفتنی است از دانشگاه‌های برتر نروژ می‌توان به University of Oslo، Nord University و UiT The Arctic University of Norway اشاره کرد.

تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در کشورهای اسکاندیناوی

تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در لهستان

لهستان یکی از کشور‌های برتر اروپا از لحاظ سواد و دانش عمومی مردم است. بر طبق جدید‌ترین آمار منتشر شده بیش از ۱.۵ میلیون متقاضی در دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی این کشور ثبت نام کرده‌اند. دانشگاه‌های لهستان از نظر کیفیت آموزشی از اعتبار و شهرت بالایی برخوردار هستند و به ویژه فارغ التحصیلان رشته‌های پزشکی‌، مهندسی، معماری و فناوری اطلاعات بسیار مورد استقبال کارفرمایان در سراسر جهان قرار می‌گیرند. تحصیل در این کشور برای دانشجویان بین‌المللی که بودجه کمی برای ادامه تحصیل در نظر گرفته‌اند، می‌تواند یک گزینه‌ ایده‌آل باشد زیرا در هر کجا از این کشور که قصد تحصیل دارید می‌توانید با اندک هزینه یک آپارتمان نسبتاً خوب را اجاره کنید. در این کشور شما یک زندگی جدید و متفاوت را تجربه خواهید کرد و می‌توانید از نماهای دیدنی قرون وسطایی و ساختمان‌های مدرن و پیشرفته لذت ببرید. بیش از ۵۰۰ دانشگاه در لهستان وجود دارد که بیشتر آنها توسط بخش خصوصی ارائه می‌شود. از افتخارات این کشور معرفی دانشمندان بزرگی به جهان علم مانند ماری کوری و ستاره شناس مشهور نیکلاوس کپرنیک است. بنابر این اگر قصد تحصیل در اروپا در مقطع کارشناسی ارشد را داشته باشید، لهستان می‌تواند یکی از گزینه‌های شما باشد.

تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در لهستان

تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در پرتغال

پرتغال نیز مانند همسایه خود اسپانیا، فضای شاد و آرامی را برای دانشجویان بین‌المللی فراهم می‌کند. این موضوع باعث شده تا پرتغال به عنوان یک کشور توسعه‌یافته یک مکان تحصیلی مناسب برای دانشجویان بین‌المللی محسوب شود. دانشگاه‌های این کشور یکی از قدیمی‌ترین دانشگاه‌های جهان به خصوص در زمینه‌های علوم اجتماعی، روزنامه نگاری، حقوق و حتی پزشکی هستند و هر ساله دانشجویان زیادی از سراسر اروپا و جهان برای اخذ پذیرش از این دانشگاه‌ها باهم رقابت می‌کنند. در میان شهر‌های پرتغال، لیسبون و پورتو بیشترین تعداد دانشجویان بین‌المللی را به خود اختصاص می‌دهند. از دیگر فاکتور‌های مهم تحصیل در پرتغال هزینه‌های پایین زندگی و فرهنگ منحصر به فرد و شاد مردم پرتغال است. یکی از معروف‌ترین دانشگاه‌های این کشور دانشگاه پورتو (University of Porto) است که بر اساس رتبه‌بندی سایت QS در جایگاه ۳۵ دانشگاه‌های برتر جهان قرار گرفته است. گفتنی است اگر قصد تحصیل در اروپا در مقطع کارشناسی ارشد را دارید می‌توانید به پرتغال به‌عنوان گزینه‌ای مناسب نگاه کنید.

تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در پرتغال

تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در سوئیس

سوئیس تنها یک کشور شناخته شده به خاطر شکلات‌های هیجان‌انگیزش، ساعت‌های لوکس و رشته کوه‌های باشکوه آلپ نیست. دانشگاه‌های سوئیس یکی از مدرن‌ترین دانشگاه‌های جهان هستند و به طور خاص بر روی شغل متمرکز (career-focused) هستند. شهرت و اعتبار دانشگاه‌های سوئیس موجب شده است تا محققان و پژوهشگران زیادی از سراسر دنیا جذب دانشگاه‌های این کشور شوند. اخذ پذیرش از دانشگاه‌های سوئیس بسیار ساده است، اما نکته‌ای که نباید آن را فراموش کرد، هزینه‌های بالای زندگی در این کشور گران است. بنابراین اگر قصد تحصیل در این کشور زیبا را دارید، باید با دقت هزینه‌های ماهیانه خود را مدیریت کنید. بنابراین اگر قصد تحصیل در اروپا در مقطع کارشناسی ارشد را داشته باشید باید همه جوانب را درنظر بگیرید و کشور مناسبتان را انتخاب کنید.

تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در سوئیس

تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در فرانسه

زندگی در فرانسه مثل زندگی همانند گل رز (la vie en rose) است. بسیاری از مهاجران تحصیلی، تحصیل در فرانسه را برای دریافت اقامت دائم از این کشور بعد از پایان تحصیل انتخاب می‌کنند. به لطف دانشگاه‌های طراز اول و معتبر جهانی، سیستم آموزشی قدرتمند و البته اقتصاد بزرگ این کشور، دانشجویان بین‌المللی تمایل زیادی برای ادامه تحصیل به خصوص در مقطع کارشناسی ارشد در این کشور را دارند. بدون شک تحصیل در یکی از دانشگاه‌های برتر فرانسه موجب ارتقاء سطح آکادمیک شما می‌شود و این می‌تواند آینده شغلی روشنی را برای شما رقم بزند. در فهرست زیر می‌توانید ۱۰ دانشگاه برتر فرانسه را مشاهده کنید: دانشگاه PSL، دانشگاه پلی تکنیک، دانشگاه سوربن، دانشگاه CentraleSupélec، مدرسه عادی لیون، دانشگاه TELECOM ParisTech، دانشگاه ساینس پو، دانشگاه Ecole des Ponts ParisTech و دانشگاه پاریس.

تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در فرانسه

بهترین کشور برای تحصیل در اروپا در مقطع کارشناسی ارشد

می‌توان به لیست بالا کشور‌های دیگری را اضافه کرد زیرا کشورهای دیگری در اروپا وجود دارند که می‌توانند هر یک مقصد تحصیلی شما باشند. استونی، جمهوری چک، یونان، رومانی، بلژیک و ایرلند از کشورهای مهم اروپایی هستند که می‌توانند به صورت جدی مورد بررسی قرار گیرند. بنابراین این مهم است که شما به عنوان یک متقاضی ادامه تحصیل در خارج از کشور تمامی معایب و مزایای تحصیل در کشور مورد نظر را مورد بررسی قرار دهید و آگاهانه کشور مورد علاقه خود را انتخاب کنید. جستجو کنید، نکات مهم را یادداشت کنید و در صورت نیاز از متخصصین در این زمینه کمک بگیرید. فراموش نکنید که تحصیل در خارج از کشور یک تصمیم بزرگ است که می‌تواند آینده شما را به طور کل تغییر دهد. بنابراین انتخاب صحیح و درست بر اساس نوع علاقه شما، میزان بودجه در نظر گرفته شده برای تحصیل و آینده شغلی مربوط به رشته مورد نظر می‌تواند بسیار مهم و حائز اهمیت باشد. بنابراین هوشمندانه برای انتخاب بهترین کشور برای تحصیل در اروپا در مقطع کارشناسی ارشد تصمیم بگیرید.

منبع: