امنیت شغلی و درآمد بالا، سطح اقتصادی و رفاهی خوب، حمایت‌های دولتی متعدد و... از جمله دلایلی هستند که قاره اروپا را به یکی از مهاجرپذیرترین مقاصد جهان تبدیل کرده‌اند؛ طوری که سالانه بیش از 2.5 میلیون نفر به کشورهای این قاره مهاجرت می‌کنند!

اگر شما هم یکی از متقاضیان مهاجرت و زندگی در این قاره هستید، شناسایی کشورهای اروپایی، بررسی و انتخاب بهترین مقصد بسته به شرایط و اهدافتان ضروری است. در ادامه این مطلب قرار است بهترین کشورهای اروپایی از لحاظ تحصیلی، کاری، زندگی، مهاجرت خانوادگی و... را بررسی و به شما در انتخاب بهترین کشور برای مهاجرت کمک کنیم.

مزایای مهاجرت به اروپا

آب‌وهوای معتدل، زندگی با شرایط اقتصادی عالی، سطح خدماتی و رفاه بالا، امنیت شغلی و... باعث شده‌اند که سالانه افراد بسیاری قاره اروپا را برای مهاجرت و زندگی انتخاب کنند. بدون شک جدای موارد گفته شده، عوامل دیگری هم وجود دارد که کشورهای این قاره سبز و خوش‌ آب‌وهوا را به مهاجرپذیرترین مقاصد دنیا تبدیل کرده‌اند. مواردی همچون:

  • امکان سفر به ‌تمامی کشورهای حوزه شینگن
  • امکان استفاده از خدمات رفاهی و بهداشتی رایگان
  • بالا بودن سطح امنیت
  • امکان خرید ملک، خانه و اتومبیل
  • وجود آزادی و برابری
  • سطح مناسب و بالای کیفیت زندگی
  • آب ‌و هوای معتدل
  • امکان تجارت در سطحی آزاد
  • تحصیل در دانشگاه‌های معتبر
  • امکان تحصیل رایگان
  • امنیت شغلی و درآمدهای بالا
  • طیف وسیعی از فرهنگ‌ها
  • امکان دریافت اقامت آمریکا در زمانی کوتاه

بهترین و پیشرفته‌ترین کشورهای اروپایی برای زندگی

در این بخش بهترین کشورهای اروپایی را بر اساس رضایت زندگی (سطح کیفیت زندگی، مراقبت‌های بهداشتی، اجتماعی، امنیت و...) لیست کرده‌ایم:

  • کشور پرتغال (Portugal)
  • کشور اسپانیا (Spain)
  • کشور آلمان (Germany)
  • کشور لوکزامبورگ (Luxembourg)
  • کشور انگلستان (The United Kingdom)
  • کشور فنلاند (Finland)
  • کشور ایسلند (Iceland)
  • کشور ایرلند (Ireland)
  • کشور سوئیس (Switzerland)

همچنین لیست زیر اسامی بهترین مقصدهای اروپایی بر اساس تعادل کار و زندگی برای مهاجرت است:

  • کشور ایتالیا (Italy)
  • کشور دانمارک (Denmark)
  • کشور نروژ (Norway)
  • کشور اسپانیا (Spain)
  • کشور هلند (Netherlands)
  • کشور فرانسه (France)
  • کشور سوئد (Sweden)
  • کشور آلمان (Germany)
  • کشور بلژیک (Belgium)
  • کشور لیتوانی (Lithuania)

خوب است بدانید که طبق بررسی‌ها و آمار به دست آمده، کشورهای آلمان، فرانسه، ایتالیا، اتریش، بلژیک، پرتغال، نروژ، لهستان، مجارستان، فنلاند، رومانی و بلغارستان به‌ترتیب جزو مهاجرپذیرترین کشورهای اروپایی در سال‌های اخیر بوده‌اند.

شرایط زندگی در کدام کشور اروپایی بهتر است؟

همانطور که اشاره کردیم اغلب کشورهای اروپایی از شرایط زندگی مناسب و رفاه مطلوبی برخوردار هستند؛ اما نکته قابل توجهی که وجود دارد این است که به‌طور کلی نمی‌توان فقط به یک یا دو کشور اشاره کرد و گفت که آن‌ها بهترین مقصدهای اروپایی برای مهاجرت هستند! چرا که شرایط زندگی در هر کشوری بسته به شرایط و اهداف هرکس (اهداف تحصیلی، کاری، پناهندگی و...) متفاوت است. از این‌رو قبل از هرچیزی خوب است که هدفتان را از مهاجرت مشخص، طبق آن شرایط کشورهای اروپایی و آمریکایی را بررسی و بهترین مقصد را بسته به هدف و شرایطتان انتخاب کنید.

بهترین کشور برای تحصیل در اروپا.webp

بهترین کشورهای اروپایی برای تحصیل

بدون شک اروپا یکی از بهترین مقصدها برای دانشجویانی است که به دنبال تحصیل در خارج از کشور هستند. وجود دانشگاه‌های بین‌المللی با رنکینگ جهانی، امکان تحصیل رایگان، ارائه صدها بورسیه تحصیلی و... از جمله دلایلی هستند که سبب شده‌اند سالانه افراد کشورهای اروپایی را برای ادامه تحصیل و کار انتخاب کنند. در ادامه بهترین کشورهایی که می‌توانید برای تحصیل به آنجا مهاجرت کنید را معرفی کرده‌ایم.

تحصیل در ایتالیا

اخذ ویزای تحصیلی ایتالیا، یکی از بهترین راه‌های ممکن برای دانشجویانی است که قصد فراگیری علم و تحصیل در دانشگاه‌های پیشرفته اروپایی را دارند. کشور ایتالیا به دلایل متعددی، یکی از پرطرفدارترین مقاصد برای مهاجرت تحصیلی در بین دانشجویان به خصوص دانشجویان ایرانی به‌شمار می‌رود. دانشگاه‌های سطح بالا و باسابقه، هزینه پایین تحصیل، امکان تحصیل به زبان انگلیسی، اجازه کار دانشجویی، امکان سفر به تمام کشورهای حوزه شنگن در دوران دانشجویی، فرصت پیدا کردن کار پس از تحصیل و... از جمله جذابیت‌های تحصیل در این کشور است.

اگر قصد مهاجرت تحصیلی به ایتالیا را دارید، خوب است بدانید که معتبرترین و قدیمی‌ترین دانشگاه‌های ایتالیا به‌ترتیب دانشگاه‌های پلی تکنیک میلان و بولونیا هستند. این دانشگاه‌ها در رشته‌های متفاوت، مدارک تحصیلی بسیار معتبری ارائه می‌دهند. همچنین به دلیل امکان تحصیل رایگان و ارزان در دانشگاه‌های این کشور و فرهنگ نزدیک مردم ایتالیا به مردم ایران، این کشور سالانه متقاضیان تحصیلی زیادی از ایران دارد.

بهترین راه تحصیل در اروپا.webp

تحصیل در فرانسه

سیستم آموزش عالی فرانسه یکی از بهترین‌ سیستم‌های آموزشی نه فقط در اروپا، بلکه در جهان به‌شمار می‌رود. شهریه پایین دانشگاه‌ها و تحصیل تقریبا رایگان در فرانسه باعث شده که دانشجویان بسیاری تحصیل در این کشور را به کانادا، آمریکا و استرالیا ترجیح دهند. دانشگاه‌های فرانسه هر سال در صدر رتبه‌بندی دانشگاه‌های معتبر جهان قرار می‌گیرند و سطح آموزشی مؤسسات عالی فرانسه جزو بالاترین سطوح آموزشی جهان به حساب می‌آید.

سطح بالای آموزش عالی در فرانسه، سطح بالای پژوهش، شرایط اقتصادی عالی، وجود صنایع پیشرفته و شرکت‌های بین‌المللی، شرایط مناسب برای کارهای نو و کارآفرینان جوان، ارائه بورسیه‌های تحصیلی متنوع، آب‌وهوای معتدل، فرهنگ غنی و... از جمله دلایلی هستند که این کشور را به یکی از بهترین مقصدهای تحصیلی در اروپا تبدیل کرده‌اند. همچنین از برجسته‌ترین و معروف‌ترین دانشگاه‌های فرانسه می‌توان به دانشگاه‌های Université PSL، École Polytechnique و دانشگاه سوربن اشاره کرد.

تحصیل در آلمان

موقعیت‌های بی‌شمار تحصیلی، پژوهشی و موسسه‌های آموزش عالی و وجود بیش از 400 دانشگاه با رتبه بین‌المللی، باعث شده سالانه افراد زیادی برای مهاجرت تحصیلی به آلمان اقدام کنند. طوری که هر ساله بیش از 200 هزار دانشجو از کشورهای مختلف جهان، به خصوص از ایران، این کشور را به عنوان مقصدی امن جهت ادامه تحصیل خود انتخاب می‌کنند. خوب است بدانید که این تعداد دانشجوی بین‌المللی، بیش از 12 درصد کل دانشجویان و محققان در آلمان را تشکیل می‌دهد.

تحصیل با کمترین هزینه، سطح علمی بالای اساتید و دانشگاه‌های آلمان، عتبار بین‌المللی مدارک دانشگاهی، فرصت‌های متنوع برای کار دانشجویی، فرصت مناسب برای دریافت اقامت پس از تحصیل در آلمان و... از دیگر مزایای تحصیل در این کشور اروپایی هستند.

درآمد خوب در آلمان.webp

تحصیل در اسپانیا

برای بسیاری از افرادی که تصمیم به تحصیل در اروپا دارند، تحصیل در اسپانیا یک گزینه مناسب است که می‌تواند آینده‌ای موفق را برایشان به ارمغان بیاورد. در شهرهای بزرگ اسپانیا مانند پایتخت آن مادرید یا بارسلونا و والنسیا دانشگاه‌های بسیار معتبری با رنکینگ‌های جهانی زیر 550 وجود دارند که از سراسر دنیا دانشجویان را به سمت خود جذب می‌کنند.

تحصیل در این دانشگاه‌ها با مزایایی که نسبت به تحصیل در دیگر دانشگاه‌های اروپا دارد باعث محبوبیت دوچندان آن‌ها شده است که بی‌شک مهم‌ترین آن‌ها شهریه ناچیز تحصیلات (در صورت بورس شدن) در مقایسه با دیگر کشورهای تراز اول جهان است. ارزان بودن زندگی و تحصیل در اسپانیا، کیفیت بالای زندگی دانشجویی، آب و هوای خوب مدیترانه‌ای، امکان کار پس از تحصیل و... از جمله مزایای تحصیل در این کشور هستند.

تحصیل در نروژ

تحصیل در نروژ یکی از بهترین گزینه‌ها برای مهاجرت به اروپاست. کیفیت بالای تحصیل و زندگی در نروژ، امکانات گردشگری گسترده، تحصیل رایگان و همچنین روش‌های مدرن به کار گرفته شده در سیستم آموزشی این کشور از جمله عوامل ترغیب کننده دانشجویان خارجی برای درخواست به دانشگاه‌های نروژ است.

خوب است بدانید که تحصیل در نروژ برای دانشجویان بین‌المللی، تجربه‌ای چالش برانگیز اما ارزشمند خواهد بود. این امر منجر به اخذ مدارک علمی ارزشمندی می‌شود که به رزومه تحصیلی افراد اعتبار زیادی خواهد بخشید. موسسات آموزش عالی نروژ از درخواست‌های دانشجویان واجد شرایط سراسر جهان استقبال می‌کنند و بین‌المللی شدن، یک اولویت و هدف در تمام بخش‌های سیستم آموزشی نروژ است.

همچنین دانشگاه اسلوی نروژ یکی از برترین و شناخته شده‌ترین دانشگاه‌های جهان است که در سال 2022، رتبه 102 را در بین دانشگاه‌های دنیا کسب کرد. پس از آن نیز دانشگاه برگن از معتبرترین دانشگاه‌های این کشور به شمار می‌رود که متقاضیان زیادی برای رشته‌های متنوع ارائه شده در این دانشگاه دارد.

بهترین کشورهای اروپایی برای مهاجرت خانوادگی

مهاجرت به خارج از کشور همراه خانواده به مراتب سخت‌تر از مهاجرت به تنهایی است. از این‌رو در نظر گرفتن فاکتورهایی همچون ثبات اقتصادی، کیفیت بالای زندگی، مراقبت‌های بهداشتی خوب، فرهنگ مناسب، سیستم آموزشی خوب با کیفیت بالا، امنیت و... هنگام انتخاب مقصد مهاجرتی جزو الزاماتی است که باید درنظر گرفت.

در رابطه با مهاجرت خانوادگی به اروپا باید بگوییم که اکثر کشورهای این قاره از فرصت‌های خوبی برای دسترسی به آموزش یا مراقبت‌های بهداشتی، امنیت شغلی، کیفیت زندگی بالا، نرخ پایین جرم و جنایت، کیفیت بالای اقتصادی و رفاهی و... برخوردار هستند. در ادامه بهترین کشورهای اروپایی را برای مهاجرت خانوادگی از نگاه سایت usnews لیست کرده‌ایم.

  • سوئد (Sweden)
  • سوئیس (Switzerland)
  • دانمارک (Denmark)
  • نروژ (Norway)
  • فنلاند (Finland)
  • آلمان (Germany)
  • نیوزلند (New Zealand)

بهترین کشورهای اروپایی برای پناهندگی

بدون شک پناهندگی یکی از روش‌های خطرناک و پر ریسک مهاجرت است که متاسفانه در سال‌های اخیر با افزایش میل به مهاجرت میان افراد، آمار پناهجویان نیز افزایش یافته است. در رابطه با تعریف این نوع مهاجرت پرریسک باید بگوییم که پناهندگی نوعی حمایت قانونی و بین‌المللی است که به افراد پناه‌جو داده می‌شود. این حق به اشخاصی ارائه می‌شود که از بازگشت به کشور خود می‌ترسند. این افراد به دلایلی همچون، آزار، شکنجه، ترس شدید از صدمه دیدن، تهدید جانی و مالی به خاطر نژاد، مذهب، تمایلات جنسی، عضویت در یک گروه خاص اجتماعی و یا داشتن عقیده سیاسی متفاوت و… اقدام به گرفتن پناهندگی در کشور مقصد می‌کنند.

در این میان کشورهای اروپایی از مهاجرپذیرترین مقصدها برای پناهجویان بوده‌اند که از میان آن‌ها می‌توان به کشورهای صربستان، انگلستان، یونان، آلمان، سوئد و ترکیه اشاره کرد. همچنین کشور آلمان یکی از محبوب‌ترین کشورهای مهاجرپذیر برای ایرانیان است که می‌توانید برای گرفتن پناهندگی در این کشور اقدام نمایید. البته شرایط مهاجرت و پناهندگی در کشور آلمان کاملا با هم متفاوت است و پناهجویان به احتمال زیاد باید در ابتدا در کمپ‌های کار اجباری حضور داشته باشند.

کشور مجارستان نیز برای ایرانیانی که قصد پناهنده شدن را دارند،‌ انتخاب خوبی است. اگر شرایط پناهندگی برای کشور مجارستان را داشته باشید، این کشور می‌تواند آینده خوبی را برایتان رقم بزند. البته بد نیست بدانید که هر ساله تعداد زیادی از درخواست‌های پناهندگی در این کشور رد می‌شوند و حتی بازداشت برای برخی از این افراد مجرم نیز در نظر گرفته می‌شود.

بهترین کشورهای اروپایی برای کار

اگر مهارت خاصی را دنبال می‌کنید و در یک زمینه شغلی متخصص هستید، خوب است بدانید که اخذ ویزای کاری بهترین انتخاب برای مهاجرت شماست! از آنجایی که اکثر کشورهای قاره اروپا از وضعیت اقتصادی و امنیت شغلی بالایی برخوردار هستند، سالانه افراد بسیاری برای مهاجرت به این قاره، آن هم از طریق ویزای کاری اقدام می‌کنند. معیارهای مختلفی برای انتخاب بهترین کشور از لحاظ شرایط کاری وجود دارد که هنگام انتخاب کشور مقصد باید به آن‌ها توجه کنید؛ عواملی همچون:

  • میزان درآمد
  • تعادل میان کار و زندگی
  • رضایت از زندگی
  • نرخ بیکاری
  • امنیت شغلی
  • نزدیکی کشور مقصد به ایران
  • شرایط و چگونگی اخذ ویزا در هر کشور
  • نسبت هزینه خرید ملک به درآمد
  • و...

در میان کشورهای اروپایی، آلمان، سوئیس، انگلستان، بلژیک، دانمارک، ایسلند و لوکزامبورگ از جمله مقصدهایی هستند که از امنیت شغلی بیشتری نسبت به دیگر کشورها برخوردارند و با این اوصاف اخذ ویزای کاری برای این کشورها به مراتب ساده‌تر است.

همچنین اگر به دنبال اخذ ویزای کاری در خارج از اروپا هستید، خوب است بدانید که کشورهای آمریکا، قطر، کانادا، ایالات متحده عربی، ژاپن و استرالیا به‌عنوان بهترین مقصدهای مهاجرت کاری، نسبت به معیارهای بالا شناخته شده‌اند.

pexels-element-digital-1370296.jpg

برای مهاجرت از کجا شروع کنم؟

راه‌های مختلفی برای مهاجرت به اروپا وجود دارد. از اخذ ویزای کاری گرفته تا تحصیل در این کشور. اولین قدم برای مهاجرت، پاسخ به این سوال است که کدام روش مهاجرتی به یکی از کشورهای این قاره مناسب شماست؟

بدون شک مهاجرت تحصیلی به قاره اروپا، به خصوص تحصیل در فرانسه، ایتالیا، آلمان و... بهترین روش برای پیدا کردن شغل مناسب و تشکیل یک زندگی مناسب برای ایرانیان در این قاره است. برای آشنایی بیشتر با شرایط تحصیل و کار در اروپا و گرفتن پذیرش، می‌توانید از مشاوران موسسه مهاجرت تحصیلی سیم آخر کمک بگیرید.

ما در سیم آخر شرایط شما را بررسی می‌کنیم و به شما خواهیم گفت برای کدام کشورها و دانشگاه‌ها شانس دریافت پذیرش دارید. در صورت تمایل، در ادامه مسیر هم برای دریافت ویزا، هماهنگی خوابگاه و سایر چالش‌های تحصیل در اروپا و سایر کشورهای دنیا همراهتان خواهیم بود.

کلام آخر

اگر شرایط تحصیل و کار در اروپا را دارید، ما در سیم آخر آماده‌ایم تا صفر تا صد مسیر را به شما نشان دهیم و برای طی کردن این مسیر شما را همراهی کنیم. مشاوره اولیه سیم آخر (بررسی شرایط شما و ارائه راهنمایی‌های کلی در مورد مهاجرت) کاملا رایگان است. ما علاوه بر کشورهای اروپایی، شرایط اخذ ویزای تحصیلی کانادا را نیز در سبد خدمات خود داریم و برای مهاجرت به این کشور هم در کنار شما خواهیم بود.