فرانسه همیشه یکی از بهترین مقصدها برای افرادی بوده که به دنبال تحصیل در اروپا بوده‌اند. سطح رفاهی بالا، وجود امنیت شغلی، کیفیت آموزش عالی، آب‌وهوای معتدل و از همه مهم‌تر، تجربه زندگی در شهرهای زیبا قطعا دلایلی خوبی برای انتخاب این کشور برای تحصیل و زندگی هستند.

استراسبورگ (Strasbourg) دقیقا یکی از همین شهرهای رویایی است که به محض ورود به آن عقل از سرتان می‌پرد! خوب است بدانید که این بهشت مدرن که در شرق فرانسه واقع شده به‌عنوان یکی از بهترین شهرها برای پیاده‌روی و گشت‌وگذار شناخته شده است. در ادامه این مطلب قرار است بیشتر با استراسبورگ فرانسه آشنا شویم و شرایط تحصیل و زندگی در این شهر را بررسی کنیم.

کمی درباره استراسبورگ

به محض ورود به استراسبورگ به بافت اروپایی این شهر به‌خصوص معماری آلمانی و فرانسوی بناهایش پی خواهید برد. غذاهای لذیذ، موزه‌های فراوان، کوچه‌های پیچ در پیچ، خانه‌های چوبی و... استراسبورگ را به دومین شهر توریستی فرانسه تبدیل کرده است. همچنین خوب است بدانید که موزه‌های این شهر به خاطر قدمت و ارزشی که دارند به عنوان میراث جهانی یونسکو شناخته می‌شوند.

قدمت این شهر به دوره قرون وسطی بازمی‌گردد و دارای کلیسای بسیار مشهوری با معماری گوتیک است. درست است که این کلیسا در طول زمان و از طریق بمباران هوایی که در سال 1944 اتفاق افتاد دچار خرابی‌هایی شد؛ ولی این کلیسا هنوز هم در مرکز شهر رخ‌نمایی می‌کند! استراسبورگ همچنین یکی از مراکز اتحادیه اروپا بوده و برخی از مؤسسات مهم اروپایی مانند شورای اروپا و دادگاه اروپایی حقوق بشر نیز در آن واقع شده‌اند.

زبان رسمی مردم در استراسبورگ فرانسوی است، البته تأثیرات زیادی که آلمانی‌ها طی جنگ جهانی اول و دوم بر این شهر داشته‌اند نشان‌دهنده این است که در گذشته مردم در استراسبورگ به زبان آلمانی صحبت می‌کردند.

با این اوصاف تمامی افرادی که از استراسبورگ بازدید کرده‌اند یا در این شهر زندگی کرده‌اند، استراسبورگ را پیشنهاد می‌کنند. اگر برای تحصیل در فرانسه قصد دارید شهر استراسبورگ را انتخاب کنید، ضروری است که یک‌سری اطلاعات درباره شرایط زندگی در این شهر، آب‌وهوای آن‌، سطح آموزشی دانشگاه‌ها و... داشته باشید.

شرایط زندگی در استراسبورگ

به طور خلاصه اگر بخواهیم شرایط زندگی در استراسبورگ فرانسه را طبق آمار و ارقام بررسی کنیم، باید بگوییم که شاخص امنیت در این شهر حدود 60 درصد است، شاخص آلودگی هوا در استراسبورگ نیز تقریبا 38 درصد است، شاخص زمان رفت و آمد ترافیک حدودا 30 درصد، شاخص هزینه زندگی 66 درصد، شاخص مراقبت های بهداشتی نزدیک 90 درصد و شاخص قدرت خرید نیز 78 درصد است و به‌طور کلی کیفیت زندگی در این شهر بالاست.

شرایط آب و هوا در استراسبورگ

آشنایی با شرایط آب و هواییِ یک شهر یا کشور خاص یکی از موضوعاتی است که پیش از تصمیم‌گیری درباره مهاجرت یا سفر به آن کشور باید زیر نظر داشت. استراسبورگ به طور کلی دارای تابستان‌های گرم و زمستان‌های بسیار سرد دارد. دمای هوا در این شهر معمولاً از منفی 5 درجه سانتی‌گراد تا 25 درجه سانتی‌گراد متغیر بوده و دمای پایین‌تر از منفی 7 درجه سانتی‌گراد و بالاتر از 31 درجه سانتی‌گراد در این شهر بسیار نادر است.

بر اساس اطلاعات گزارش شده، بهترین زمان برای بازدید از استراسبورگ اواسط ماه ژوئن (اواخر خرداد) و اواسط ماه سپتامبر (اواخر شهریور) است. فصل گرم سال در شهر استراسبورگ از 2 ژوئن (12 خرداد) آغاز و تا 10 سپتامبر (19 شهریور) با متوسط دمایی حدود 21 درجه سانتی‌گراد در روز ادامه پیدا می‌کند. گرم‌ترین روز سال در استراسبورگ، 3 آگوست با حداکثر دمای 25 درجه سانتی‌گراد و حداقل دمای 14 درجه سانتی‌گراد است.

فصل سرد در استراسبورگ نیز حدود 3 تا 6 ماه طول می‌کشد و از 15 نوامبر (25 آبان) تا 2 مارس (12 اسفند) با دمایی کم‌تر از 8 درجه سانتی‌گراد در روز ادامه می‌یابد. سردترین روز سال در استراسبورگ نیز 9 فوریه بوده که دارای حداقل دمای منفی 5 درجه سانتی‌گراد و حداکثر دمای 5 درجه سانتی‌گراد است.

ابری بودن آسمان این شهر نیز بسته به ماه‌ها و فصول مختلف سال متفاوت است. مثلا اول ماه ژوئن تا اواخر ماه سپتامبر (خرداد تا شهریور) آسمان استراسبورگ بی‌ابر است. خوب است بدانید که در تاریخ 22 جولای (اوایل مرداد ماه)، آسمان استراسبورگ به صاف‌ترین شکل ممکن است طوری که می‌شود این تاریخ را به‌عنوان بی‌ابرترین روز سال در استراسبورگ در نظر گرفت.

ایرانیان استراسبورگ

کیفیت زندگی بالا در شهر استراسبورگ باعث شده که افراد بسیاری نه فقط از ایران بلکه از تمام نقاط جهان، این شهر را به عنوان محل زندگی‌شان انتخاب کنند. یکی از دلایلی که باعث شده ایرانیان بسیاری به این شهر مهاجرت کنند سطح کیفیت آموزشی بالای آن است. همچنین برخوردهای نژادپرستانه در این شهر بسیار کم است و خوب است بدانید که حدود 13 درصد از جمعیت استراسبورگ را خارجی‌ها تشکیل می‌دهند. به علاوه امنیت شغلی و فرصت‌های شغلی بسیاری در این شهر هم برای فرانسوی‌ها و هم برای دیگر افراد با ملیت‌های مختلف درنظر گرفته شده است. با این اوصاف ایرانیان بسیاری هستند که اکنون در استراسبورگ فرانسه زندگی می‌کنند.

استراسبورگ کجاست؟

همانطور که پیش‌تر هم اشاره کردیم این بهشت زمینی در شمال شرق کشور فرانسه در مجاورت با مرز آلمان قرار گرفته است و بخاطر همین موضوع و یکسری حوادث تاریخی دیگر، مردم این شهر با زبان آلمانی هم آشنا هستند و معماری آلمانی نیز در کوچه پس کوچه‌های استراسبورگ دیده می‌شود. همچنین خوب است بدانید که استراسبورگ بزرگ‌ترین شهر و پایتخت ناحیه‌ای موسوم به شرق بزرگ یا Grand Est‌ در فرانسه بوده و بیش از 280 هزار نفر جمعیت دارد.

فاصله پاریس تا استراسبورگ

فاصله این شهر با پایتخت فرانسه (پاریس) چیزی حدود 490 کیلومتر است و شما می‌توانید با هر وسیله نقلیه‌ای در کمتر از 5 ساعت از استراسبورگ به پاریس بروید. همچنین خوب است بدانید که روزانه 14 قطار از پاریس به استراسبورگ تردد می‌کنند و فاصله پاریس تا استراسبورگ با قطار نیز 2 ساعت و 50 دقیقه است.

هزینه زندگی در استراسبورگ

اگر به دنبال اخذ ویزای تحصیلی فرانسه هستید، خوب است قبل از اقدام، هزینه‌های زندگی در شهرهای این کشور را بررسی کنید. استراسبورگ یکی از شهرهای ارزان فرانسه است که همین موضوع باعث شده ایرانی‌های بسیاری این شهر را برای تحصیل انتخاب کنند.

هزینه زندگی در استراسبورگ (صرف نظر از اجاره‌بها) برای یک نفر و یک خانواده 4 نفره به ترتیب حدود 1600 یورو و 3000 یورو در ماه است. در ادامه این بخش سعی کردیم هزینه‌های زندگی در این شهر را به صورت جداگانه بررسی کنیم.

هزینه اغذیه و رستوران

هزینه اغذیه و رستوران برای افرادی که در این شهر زندگی می‌کنند بسیار حائز اهمیت است و البته تا حدود زیادی بسته به سبک زندگی فرد و اینکه از چه نوع مواد غذایی به عنوان اغذیه پر مصرف استفاده می‌کند، متفاوت است.

برای مثال هزینه 1 لیتر شیر برابر 1.5 یورو، یک عدد نان سفید برابر 1.25 یورو، برنج سفید (1 کیلوگرم) برابر 2.70 یورو، 12 عدد تخم‌مرغ برابر 3.38 یورو، 1 کیلوگرم پنیر محلی برابر 12 یورو، 1 کیلوگرم فیله مرغ برابر 8 یورو، 1 کیلوگرم گوشت گاو برابر 15 یورو، میوه شامل سیب، موز، پرتقال (هر کدام 1 کیلوگرم) به ترتیب برابر 3 یورو، 2 یورو و 2 یورو است. هزینه گوجه‌فرنگی (1 کیلوگرم)، سیب‌زمینی (1 کیلوگرم) و پیاز (1 کیلوگرم) به ترتیب برابر 3 یورو، 2 یورو و 2 یورو است.

هزینه حمل و نقل

آشنایی با هزینه مربوط به حمل و نقل نیز بسیار مهم است. افرادی که در استراسبورگ زندگی می‌کنند می‌دانند که برای حمل و نقل در این شهر علاوه بر اتومبیل می‌توانند از تراموا، اتوبوس، دوچرخه نیز استفاده کنند و از آنجاییکه استراسبورگ، شهری بسیار مناسب برا پیاده‌روی است افرادی که در این شهر زندگی می‌کنند برای طی کردن مسافت‌های کوتاه می‌توانند از هیچ وسیله نقلیه‌ای استفاده نکنند.

اما هزینه‌های حمل و نقل در استراسبورگ به چه صورت است؟ برای مثال هزینه بلیط یک‌طرفه در استراسبورگ برای حمل و نقل‌های داخلی برابر 1.8 یورو، هزینه بلیط یک‌ماهه برابر 50 یورو و هزینه کرایه تاکسی برابر 1.8 یورو است. افرادی که می‌خواهند با اتومبیل حمل و نقل کنند خوب است بدانند که هزینه بنزین به ازای هر 1 لیتر حدود 2 یورو است.

هزینه قبوض و اینترنت

هزینه مربوط به قبوض و اینترنت از جمله هزینه‌هایی است که خیلی از افراد، آن را نادیده می‌گیرند؛ اما فراموش نکنید که هزینه قبض و اینترنت از جمله هزینه‌های مهم هستند که باید مد نظر داشت. هزینه قبض آب، برق، سیستم گرمایشی و سرمایشی برای یک آپارتمان 85 متری حدودو 250 یورو و هزینه اینترنت (60 Mbps و یا بیشتر با دیتای نامحدود) حدود 30 یورو است.

هزینه مسکن

درست است که در احتساب هزینه زندگی در استراسبورگ، تمامی هزینه‌ها مهم هستند و باید تمامی مبالغ ریز و درشت را در نظر گرفت؛ اما مهم‌ترین هزینه مربوط به اجاره‌بها است. هزینه اجاره مسکن در استراسبورگ برای یک آپارتمان 1 خوابه در مرکز شهر حدود 600 یورو در ماه، برای آپارتمان 1 خوابه خارج از مرکز شهر حدود 450 یورو در ماه، برای آپارتمان 3 خوابه در مرکز شهر حدود 1200 یورو در ماه و برای آپارتمان 3 خوابه خارج از مرکز شهر حدود 900 یورو در ماه است.

هزینه تفریحات در استراسبورگ

یکی از بهترین تفریحاتی که می‌توانید در دوران دانشجویی‌تان در شهر استراسبورگ تجربه کنید، بازدید از موزه‌ها و بناهای تاریخی و توریستی این شهر است، خوب است بدانید که افرادی که ویزای تحصیلی کشور فرانسه را دارند و به عنوان دانشجو درخاک این کشور زندگی می‌کنند، می‌توانند با حداقل هزینه و حتی رایگان از موزه‌های این کشور بازدید کنند.

کافه و رستوران رفتن هم با دوستان می‌تواند یک گزینه دیگر برای سپری کردن اوقات فراغت باشد. اگر قصد رفتن به رستوران در این شهر را دارید باید بگوییم که استراسبورگ وعده‌های غذایی فوق‌العاده و معروفی دارد؛ البته فراموش نکنید که ممکن است هزینه‌ای که بابت غذایی که نوش جان می‌کنید، کمی بالا باشد؛ بخاطر همین اگر به دنبال سبک زندگی دانشجویی‌تری هستید در رفتن به رستوان صرفه‌جویی کنید. تماشای فیلم در سینما هم می‌تواند انتخاب خوبی برای تفریح باشد، هزینه بلیت سینما برای هر نفر 10 یورو است.

هزینه باشگاه‌های ورزشی

دانشگاه‌ استراسبورگ کلاس‌های جانبی همچون (باشگاه بدنسازی، کلاس شمشیربازی، کلاس رقص باله، تانگو، کلاس تئاتر، سینما، کلاس شنا، تنیس، یوگا و...) را برگزار می‌کند و دانشجویان می‌توانند از این خدمات به صورت رایگان بهره ببرند. اما اگر قصد دارید در باشگاه بدنسازی خارج از دانشگاه اسم بنویسید باید بگوییم که هزینه باشگاه‌های بدنسازی در استراسبورگ حدود 30 یورو در ماه است.

قیمت خانه در استراسبورگ فرانسه

اگر قصد خرید خانه و ملک در این شهر را دارید خوب است بدانید در مرکز شهر استراسبورگ، هر متر مربع حدود 3 هزار یورو الی 4 هزار یورو است و خارج از مرکز شهر هر متر مربع به طور متوسط 2 هزار تا 3 هزار یورو قیمت دارد. به طور کلی شروع قیمت آپارتمان‌ها بسته به متراژ و محل قرارگیریشان از 150 هزار و تا 350 هزار یورو ادامه دارد. محدوده قیمتی برای خرید ملک هم از 300 هزار یورو تا 700 هزار یورو متغیر است.

اجاره خانه در استراسبورگ

همانطور که پیش‌تر هم اشاره کردیم هزینه اجاره آپارتمان در مرکز شهر و خارج از شهر متغیر است و هرچه آپارتمان شما به مرکز استراسبورگ نزدیک‌تر باشد، قیمتش هم گران‌تر می‌شود. برای مثال اجاره ماهانه یک آپارتمان تک خوابه در مرکز شهر حدود 625 یورو است و در خارج است شهر تقریبا 500 یورو است. همچنین اجاره‌بهای آپارتمان‌ها نیز بسته به متراژ، تعداد اتاق خواب‌ها و یکسری دیگر از امکانات متغیر است.

دانشگاه استراسبورگ

مهاجرت تحصیلی به فرانسه و زندگی در شهر استراسبورگ بهترین روش برای پیدا کردن شغل مناسب و تشکیل یک زندگی مناسب در این کشور است. دانشگاه استراسبورگ (Université de Strasbourg)، بزرگ‌ترین دانشگاه شهر استراسبورگ است که در شهرستان آلزاس واقع شده است و بیش از 50 هزار نفر این دانشگاه دولتی مشغول به تحصیل هستند. این دانشگاه در سال 1538 میلادی تاسیس شد و در سال 1971 به سه نهاد جداگانه تقسیم شد:

  • استراسبورگ 1 که مختص رشته‌های علمی پزشکی بود .
  • استراسبورگ 2 که متخص ادبیات، علوم انسانی و هنر بود.
  • استراسبورگ 3 که در زمینه‌های حقوق، سیاست، علوم اجتماعی و فناوری فعالیت می‌کرد

اما بعد ها در سال 2009 میلادی این سه دانشگاه باز با بکدیگر اقدام شدند. خوب است بدانید که پذیرش در این دانشگاه بر اساس انگیزه‌نامه، مدرک زبان و رزومه داوطلبان صورت می‌گیرد و سطح زبان شما بسته به رشته تحصیلی‌تان متفاوت است و حداقل سطح برای تحصیل در این دانشگاه سطح b2 است.

رشته های دانشگاه استراسبورگ

این دانشگاه 37 دانشکده در رشته‌های مختلف دارد؛ رشته‌هایی که دانشگاه استراسبورگ فرانسه ارائه می‌دهد به شرح ذیل است:

  • مرکز علوم زمین
  • مرکز شیمی، پلیمر و مواد
  • مرکز بیوتکنولوژی
  • دانشکده شیمی
  • دانشکده علوم زیستی
  • مرکز فناوری
  • دپارتمان ریاضیات و علوم کامپیوتر
  • دپارتمان فیزیک و مهندسی
  • دانشکده دندان‌پزشکی
  • دانشکده پزشکی
  • دانشکده داروسازی
  • دانشکده هنرهای زیبا
  • دانشکده مطالعات زبان و علوم انسانی کاربردی
  • دانشکده فرهنگ و زبان‌های خارجی
  • دانشکده زبان و ادبیات فرانسه
  • دانشکده حقوق، علوم سیاسی و مدیریت
  • دانشکده اقتصاد و مدیریت
  • مرکز روزنامه‌نگاری
  • مرکز کسب و کار استراسبورگ
  • مرکز مطالعات سیاسی

سایت دانشگاه استراسبورگ فرانسه

اگر قصد دارید اطلاعات بیشتری درباره تحصیل در دانشگاه استراسبورگ کسب کنید، پیشنهاد می‌کنیم سری به وبسایت این دانشگاه بزنید.

همچنین برای آشنایی بیشتر با شرایط تحصیل و کار در استراسبورگ و گرفتن پذیرش، می‌توانید از مشاوران موسسه مهاجرت تحصیلی سیم آخر کمک بگیرید. ما در سیم آخر شرایط شما را بررسی می‌کنیم و به شما خواهیم گفت که چقدر برای پذیرش در دانشگاه استراسبورگ شانس دارید. در صورت تمایل، در ادامه مسیر هم برای دریافت ویزا، هماهنگی خوابگاه و سایر چالش‌های تحصیل در استراسبورگ و سایر شهرهای فرانسه همراهتان خواهیم بود. شما می‌توانید همین حالا فرم ارزیابی رایگان سیم آخر را پر کرده و مشاوره اولیه رایگان ما را در زمان مشخص‌شده توسط خودتان، دریافت کنید.

رنکینگ دانشگاه استراسبورگ

بررسی رنکینگ دانشگاهی که قصد تحصیل در آن را دارید جزو مهم‌ترین اقداماتی است که باید زیر نظر داشته باشید:

رتبه دانشگاه استراسبورگ فرانسه در رشته‌های هنر و انسان‌شناسی: 300-400

رشته‌های علوم اجتماعی: 400-500

رشته‌های مهندسی و فناوری: 250-300

رشته‌های بالینی و بهداشت: 300-400

رشته‌های اقتصاد و کسب و کار: 300-400

رشته‌های علوم زندگی: 250-300

رشته‌های کامپیوتری: 300-400

رشته‌های علوم فیزیک: 250-200

کلام آخر

اگر شرایط تحصیل در شهر استراسبورگ را دارید، ما در سیم آخر آماده‌ایم تا صفر تا صد مسیر را به شما نشان دهیم و برای طی کردن این مسیر شما را همراهی کنیم. مشاوره اولیه سیم آخر (بررسی شرایط شما و ارائه راهنمایی‌های کلی در مورد مهاجرت) کاملا رایگان است. ما علاوه بر فرانسه، شرایط اخذ ویزای تحصیلی آلمان، ایتالیا، کانادا، نروژ و اسپانیا را نیز در سبد خدمات خود داریم و برای مهاجرت به این کشورها در کنار شما خواهیم بود.