فرانسه یکی از پرطرفدارترین کشورهای جهان در بین دانشجویان بین‌المللی است. در حال حاضر یکی از سریع‌ترین و مقرون به صرفه‌ترین مسیرها برای تحصیل در خارج از کشور، دریافت پذیرش و ویزای تحصیلی برای دوره های زبان فرانسوی در این کشور است. در این مقاله به بررسی مزایای گذراندن دوره زبان در فرانسه و نیز انتخاب دوره مناسب و هزینه ثبت نام دوره زبان در فرانسه خواهیم پرداخت. متقاضیان تحصیل در فرانسه، می‌توانند پس از گذراندن دوره زبان در فرانسه ، از دانشگاه‌های فرانسه پذیرش بگیرند و ادامه تحصیل دهند؛ زیرا یکی از کوتاه‌ترین مسیرها برای دریافت ویزای تحصیلی فرانسه، اخذ پذیرش دوره های زبان در کالج‌های زبان و دانشگاه‌های مورد تأیید سفارت فرانسه است.

مزایای گذراندن دوره زبان در فرانسه

از مهمترین مزایای یادگیری زبان فرانسه در کشور فرانسه می‌توان به غوطه‌ور شدن در زبان فرانسوی، درک فرهنگ مردم فرانسه، یادگیری مهارت‌های زندگی مستقل، استفاده از آموخته‌های زبان فرانسه به‌طور روزانه و امکان ادامه تحصیل در دانشگاه‌‌های فرانسه پس از گذراندن دوره زبان در فرانسه اشاره کرد.

از دیگر مزایای دوره های زبان در فرانسه می‌توان به اجازه انجام کار دانشجویی در فرانسه به صورت نیمه وقت و امکان بهره‌مندی از کمک‌هزینه مسکن دولت فرانسه در حین تحصیل نام برد.

همچنین برای دریافت ویزای تحصیلی جهت دوره زبان در فرانسه، داشتن مدرک زبان الزامی نیست. البته شرکت در یکی از آزمون های زبان فرانسه و ارائه مدرک زبان به شما برای دریافت ویزا کمک خواهد کرد. با توجه به شرایط فعلی سفارت فرانسه در ایران، متقاضیان ویزای تحصیلی می‌توانند در کم‌ترین زمان (حدود دو هفته)، از این مرکز وقت مصاحبه بگیرند.

علاوه بر این، در صورتی که به ادامه تحصیل در کشور فرانسه علاقه دارید، می‌توانید پس از گذراندن دوره زبان در فرانسه، از دانشگاه‌های فرانسه پذیرش بگیرید و ادامه تحصیل دهید. در این صورت برای تمدید ویزا می‌توانید در کشور فرانسه اقدام کنید و نیازی به بازگشت به ایران نیست.

ضمناً متقاضیان مهاجرت به کانادا پس از گذراندن دوره زبان در فرانسه، شانس بالاتری برای شرکت در برنامه‌های مهاجرتی کانادا خواهند داشت.

ثبت نام دوره زبان در فرانسه

ثبت نام دوره زبان در فرانسه

برای ثبت نام دوره زبان در فرانسه به چند نکته باید توجه کرد:

  • بهتر است طول دوره بیشتر از ۶ ماه باشد. این به معنی دو ترم تحصیلی است. ثبت نام در دوره های بلندمدت به شما در دریافت ویزای تحصیلی فرانسه کمک خواهد کرد.
  • برای اینکه بتوانید ویزای تحصیلی فرانسه را جهت شرکت در دوره زبان دریافت کنید، در دوره ای ثبت نام کنید که حداقل ۲۰ ساعت در هفته کلاس برگزار کند. البته ممکن است بخشی از ساعات آموزشی دوره به کارگاه آموزش زبان اختصاص یافته باشد.

پذیرش دوره زبان در فرانسه

برای اخذ پذیرش دوره های زبان در فرانسه باید بالای ۱۸ سال سن و مدرک دیلپم داشته باشید. برای اخذ پذیرش و ویزا جهت شرکت در دوره های زبان در فرانسه نیازی به داشتن مدرک زبان نیست. البته داشتن مدرک زبان فرانسه، نشان دهنده علاقه شما به یادگیری زبان فرانسه است و این به شما برای اخذ ویزای تحصیلی فرانسه از سفارت این کشور کمک خواهد کرد.

هزینه دوره های زبان در فرانسه

هزینه دوره های زبان در فرانسه از ۲۰۰۰ یورو به بالا است. هزینه دوره های زبان ارائه شده توسط دانشگاه‌های فرانسه، نسبت به هزینه کالج زبان در فرانسه پایین‌تر است اما ثبت نام در کالج‌های زبان فرانسه نیز امتیازاتی دارد، از جمله تعداد بسیار زیاد کالج های زبان در شهرهای مختلف فرانسه و تنوع دوره های این کالج ها که هر فرد متناسب با سطح زبان و اهداف خود از یادگیری زبان فرانسه می‌تواند دوره مناسبی را پیدا کند. همچنین شرایط برای اخذ ویزای تحصیلی فرانسه جهت شرکت در کالج های زبان در فرانسه فراهم‌تر است.

هزینه زندگی در فرانسه

هزینه زندگی در فرانسه در شهرهای مختلف بسیار متفاوت است. در شهرهای بزرگ، تجاری و توریستی فرانسه و به طور خاص پایتخت این کشور (پاریس) هزینه ها بالاتر است. متوسط هزینه زندگی دانشجویی در فرانسه حدود ۷۰۰ یورو در ماه است.

کالج‌های برگزارکننده دوره زبان در فرانسه

تعداد کالج های زبان در فرانسه بسیار زیاد است. این مؤسسات معتبر از امکانات آموزشی خوبی برخورداند و دوره های بسیار متنوعی در سطوح مختلف ارائه می‌دهند. همچنین بسیاری از این مؤسسات، گواهی FLE دارند و نیز آزمون‌های معتبر زبان فرانسه مانند DELF و DALF را برگزار می‌کنند.

دانشگاه‌های برگزارکننده دوره زبان در فرانسه

چندین دانشگاه در فرانسه، دوره زبان فرانسه برگزار می‌کنند. البته بسیاری از دوره های زبان فرانسه در دانشگاه‌های فرانسه، برای دانشجویان همان دانشگاه‌ها ارائه می‌شود و نه کسانی که تنها می‌خواهند برای دوره زبان اقدام کنند.

معروف‌ترین دانشگاه برگزارکننده دوره زبان در فرانسه، دانشگاه استراسبورگ (Université de Strasbourg) است. ثبت نام دوره زبان فرانسه در دانشگاه استراسبورگ برای سال تحصیلی ۲۰۲۱-۲۰۲۰ از ماه آپریل ۲۰۲۰ آغاز خواهد شد.