عطر و ادکلن همواره علاقه‌مندان بسیاری داشته و امروزه کاربرد بسیار گسترده‌ای در میان مردم سراسر جهان دارد. اگر شما هم به عطر و عطرسازی علاقه‌مند هستید، خوب است که از تاریخچه عطر و تأثیر آن بر مردم آشنا شوید. از سوی دیگر تحصیل در فرانسه یکی از گزینه‌های پرطرفدار در میان علاقه‌مندان تحصیل در اروپا است و بسیاری این کشور را برای مهاجرت نیز انتخاب می‌کنند. در این مقاله به ارائه مطالبی درباره تاریخچه عطرسازی در فرانسه، بهترین برندهای عطر فرانسوی، تحصیل در رشته عطرسازی در فرانسه و بازار کار این رشته خواهیم پرداخت.

تاریخچه عطرسازی در فرانسه

قدمت عطر به هزاران سال پیش بازگشته و در اینکه به طور دقیق کدام ملت برای اولین بار عطر را ساخته‌اند تردید وجود دارد اما نمونه‌هایی از عطر در مصر باستان، امپراطوری رم، بین‌النهرین و امپراطوری ایران کشف شده است. برخی از فرهنگ‌ها از سراسر جهان به عطر اهمیت زیادی می‌دادند زیرا بر این باور بودند که به پاکیزگی بسیار کمک می‌کند (در آن زمان، حمام رفتن در اولویت مردم نبود!).

اولین عطرها از مواد طبیعی مانند پوست درخت، چوب، برگ، دانه گیاهان و گل‌ها ساخته می‌شد و قدیمی‌ترین موارد مصرف آنها برای اهداف مذهبی بود که از طریق سوزاندن گیاهان خوشبو، رایحه‌ای دل‌انگیز ایجاد می‌کردند اما زمان زیادی طول نکشید که مردم کشف کردند استفاده از عطر برای اهداف رمانتیک و تحت تأثیر قرار دادن معشوقه‌هایشان نیز بسیار مناسب است؛ از آن زمان، مصرف عطر برای مصارف شخصی نیز گسترش پیدا کرد.

در حقیقت، کاترین همسر هنری دوم، صنعت عطرسازی را در دوره رنسانس به فرانسه معرفی کرد. نکته بسیار جالب اینکه تا قبل از این، عطرها تنها برای پنهان کردن بوی بدن استفاده می‌شدند. در قرن ۱۸ مردم فرانسه استفاده از این ماده خوشبو را برای اهداف متفاوت شروع کردند. با وجود اینکه در زمان‌های دور، عطرها فقط در منزل اشراف‌زاده‌ها یافت می‌شد اما با گذشت زمان، کاربرد عطر در میان مردم عادی گسترش پیدا کرد و این نیاز جامعه باعث شد که در قرن ۲۰ طراحان لباس وارد صنعت عطرسازی شوند. امروزه اقشار مختلف مردم از عطر استفاده می‌کنند و بسیاری از افراد مشهور دارای برند خود در صنعت عطر هستند.

معروف‌ترین عطرهای فرانسه

برخی از بهترین عطرهای جهان، برندهای عطر فرانسوی مانند کریستین دیور، چنل (شنل) و لویی‌ویتون و… هستند. فرانسه یکی از مهم‌ترین پیشتازان در صنایع مد و عطرسازی است. در فرانسه نیز هم‌اکنون پاریس به عنوان مرکز صنعت عطر شناخته می‌شود اما در گذشته عطرهایی بسیار خوشبو در شهر کوچک گرس (در فرانسه) ساخته می‌شده است. وجود گیاهان خوشبویی مانند گل یاس، رز و اسطوخودوس در فرانسه، به پیشرفت و شهرت صنعت عطرسازی در فرانسه کمک بسیاری کرده است.

فرانسه در صنعت عطرسازی بسیار پیشتاز بوده و شرکت‌های مشهوری در این حوزه در فرانسه فعالیت می‌کنند. در ادامه به برخی از معروف‌ترین برندهای عطر فرانسه می‌پردازیم:

نینا ریچی

شرکت نینا ریچی (Nina Ricci) در سال ۱۹۳۲ تأسیس شده و در حال حاضر این عطر یکی از مشهورترین برندهای عطر در فرانسه است.

جیوانچی وری ایرزیستیبل

عطر givenchy very irresistible در سال ۲۰۰۳ در فرانسه معرفی شد و یکی از مشهورترین برندهای عطر فرانسوی است.

ایوسن‌لورن اوپیوم

افرادی که از عطر Yves Saint Laurent Opium استفاده می‌کنند به خوبی درک کرده‌اند که رایحه این عطر شما را به قرن‌ها قبل می‌برد زیرا در آن زمان از میوه‌ها در ساخت عطر استفاده نمی‌شد. این عطر بسیار خوشبو بوده و مانند مخدرها شما را به خود معتاد می‌کند!

پاکو رابان (مدل لیدی میلیون)

مدل لیدی میلیون (lady million) برند پاکو رابان (Paco Rabanne) یکی از محبوب‌ترین عطرهای فرانسوی است که در سال ۲۰۱۰ معرفی شد. این عطر گرم و شیرین و با رایحه‌ای بر پایه گل‌هاست.

کوکوشنل مادمازل

کوکو شنل Chanel Coco Mademoiselle عطری بسیار خوشبو و نماد یک دختر فرانسوی است (شیک، باکلاس و امروزی). این عطر شامل رایحه‌های مختلفی از میوه‌های مختلف بوده که تم فرانسوی آن بسیار مشهود است. رایحه این عطر بسیار مرموز بوده و به هیچ رایحه‌ای شباهت ندارد.

تحصیل در رشته عطرسازی در فرانسه

تحصیل در رشته عطرسازی در فرانسه

علاقه به عطر و رایحه خوش در همه افراد وجود داشته و موضوعی غیرقابل کتمان است. در این میان برخی از افراد به ساختن عطر و به‌کارگیری خلاقیت خود در این زمینه، بسیار علاقه‌مند بوده و عطرسازی را به عنوان رشته و حرفه خود انتخاب می‌کنند. از آنجایی‌که فرانسه در صنعت عطرسازی نقش بسیار مهمی ایفا می‌کند، شرکت‌های متعددی در تلاش هستند تا شعب مختلف از برندهای مختلفی را در این کشور تأسیس کنند. بنابراین برای افرادی که می‌خواهند عطرسازی را به عنوان رشته و حرفه خود انتخاب کنند، تحصیل و کار در فرانسه یکی از بهترین گزینه‌ها است. از نظر عطرسازان برجسته فرانسوی، تنها راه برای کار در این حرفه، تحصیل در دانشکده‌های عطرسازی است. دو مورد از معتبرترین دانشکده‌های عطرسازی فرانسه عبارتند از:

دانشکده ISIPCA

این دانشکده (مدرسه) که در سال ۱۹۷۰ در شهر ورسای تأسیس شده، در مقطع کارشناسی ارشد (و کارشناسی ارشد حرفه‌ای) در رشته‌های زیر به آموزش دانشجویان می‌پردازد:

عنوان دوره مقطع طول دوره شهریه کل دوره (یورو)
عطرها و لوازم آرایشی کارشناسی ارشد ۲ سال ۲۱,۰۰۰
فرمولاسیون و کاربرد تخصصی عطر کارشناسی ارشد ۱ سال ۱۰,۰۰۰
فرمولاسیون و کاربرد تخصصی لوازم آرایشی کارشناسی ارشد ۱ سال ۱۰,۰۰۰
مدیریت صنعت عطر و اسانس کارشناسی ارشد ۲ سال ۸,۰۰۰
طراحی و ساخت عطر کارشناسی ارشد ۳ سال ۳۰,۰۰۰
ایمنی و مقررات بین‌المللی مربوط به عطرها و لوازم آرایشی کارشناسی ارشد حرفه‌ای ۱۰ ماه (۵ ماه تحصیل و ۵ ماه کارآموزی) ۱۰,۰۰۰

فارغ‌التحصیلان می‌توانند در حوزه‌های عطرسازی، لوازم آرایشی و فرمولاسیون اسانس مواد غذایی مشغول به کارش شوند.

دانشکده عطرسازی گراس

دانشکده (مؤسسه) عطرسازی گراس (Grasse Institute of Perfumery) یا GIP در کوت‌دازور (Côte d’Azur) یا French Riviera واقع شده است. این مدرسه آماده پذیرش افراد علاقه‌مند از سراسر جهان بوده و آموزشی باکیفیت به زبان انگلیسی ارائه می‌دهد.

دوره بین‌المللی عطرسازی و ارزیابی های حسی در این دانشکده شامل ۱۸ ماه تحصیل و ۶ ماه کارآموزی و شهریه آن ۱۲,۹۰۰ یورو است.

بازار کار رشته عطرسازی

برای موفقیت هرچه بهتر و بیشتر در این حرفه باید عاشق عطر و عطرسازی باشید. بیشتر کارمندان تمام‌وقت در این حرفه ۳۵ ساعت در هفته کار می‌کنند که البته این زمان ثابت نیست زیرا عطرسازی تجارتی بلندمدت است که باید زمان زیادی صرف آن شود. در حقیقت، تلاش عطرسازان در شرکت‌ها و خانه‌های عطرسازی (perfume houses) در جهت برآورده کردن درخواست مشتریانی است که سفارش خود را برای شرکت‌ها ارسال می‌کنند. عطرسازان با این کار باعث پیشرفت شرکت و برند مربوطه می‌شوند. همچنین درآمد عطرسازان با توجه به شرکتی که در آن کار می‌کنند متفاوت است اما معمولاً عطرسازان مبتدی حدود ۱۸۰۰ یورو در ماه و عطرسازان حرفه‌ای بالای ۱۰۰۰۰ یورو در ماه دریافت می‌کنند.

منابع: