ایتالیا برای بسیاری از افراد یادآور غذاهای خوشمزه‌ای مانند پاستا و پیتزا است. همچینن تعداد دیگری از افراد با شنیدن نام این کشور به فکر راه رفتن میان ساختمان‌های زیبا و تاریخی و یا وقت گذراندن در موزه‌های زیبای این کشور می‌افتند. بی‌شک تمامی تصورات این افراد درست است اما زندگی در این کشور علاوه بر غذا و موزه و ساختمان‌های تاریخی، مزایای دیگری نیز دارد، از جمله پایین بودن هزینه زندگی در ایتالیا. در این مقاله به هزینه زندگی در ایتالیا شامل هزینه خدمات درمانی، مسکن، حمل و نقل، خوراک، قبوض در چهار شهر بزرگ این کشور و نیز هزینه تحصیل و هزینه زندگی دانشجویی در ایتالیا می‌پردازیم.

هزینه زندگی در ایتالیا برای خدمات درمانی

خدمات درمانی ایتالیا بسیار باکیفیت بوده و از این نظر ایتالیا در رتبه دوم جهان قرار دارد. خدمات درمانی در این کشور شامل خدمات دولتی و خصوصی است؛ البته در بعضی مناطق ایتالیا (شهرهای کوچک‌تر، علی‌الخصوص در ناحیه جنوبی این کشور) افراد تنها قادر به استفاده از سیستم خدمات درمانی دولتی هستند، زیرا پزشکان و بیمارستان‌های خصوصی بیشتر در شهرهای بزرگ ایتالیا قرار دارند. همچنین بهترین خدمات پزشکی (مخصوصاً در بخش اورژانس) به بیمارستان‌های نواحی شمالی ایتالیا مانند میلان و نواحی مرکزی این کشور مانند شهر رم و اطراف آن تعلق می‌گیرد. پزشکان انگلیسی زبان نیز بیشتر در بیمارستان‌های میلان و رم فعالیت می‌کنند.

هزینه خدمات درمانی در ایتالیا به فاکتورهای متعددی مانند محل زندگی و داشتن یا نداشتن بیمه خصوصی بستگی دارد، اما به طور متوسط سرانه پرداختی دولت ایتالیا در بخش درمان به ازای هر فرد برابر ۳۲۰۰ یورو در سال است. همچنین بیمارستان‌های ایتالیا برای موارد اورژانسی رایگان بوده و در شرایط غیراورژانسی، افراد باید هزینه اندکی پرداخت کنند.

بیمه سلامت دولتی در ایتالیا قابل اعتماد و با کیفیت است، اما اکثر افراد خارجی در این کشور از بیمه سلامت خصوصی بهره می‌برند. همچنین بیمه سلامت برای دانشجویان بین‌المللی در ایتالیا ضروری است.  هزینه بیمه سلامت خصوصی برای یک خانواده ۴ نفره برابر ۱۳۰۰ تا ۲۰۰۰ یورو در سال است. بیمه INA-Assitalia، شامل خدمات اورژانسی پزشکی در تمامی بیمارستان‌های ایتالیا می‌شود و ۴۹ یورو برای ۶ ماه یا ۹۸ یورو برای ۱ سال هزینه دارد. همچنین افرادی که بیمه سلامت عمومی (دولتی) را انتخاب می‌کنند، باید هزینه‌ای برابر با ۱۴۵ یورو بپردازند. لازم به ذکر است که هر زوج خارجی در ایتالیا باید هزینه‌ای برابر با ۲۳۶ یورو (در سال) برای بیمه سلامت دولتی خود پرداخت کنند.

هزینه زندگی در ایتالیا برای مسکن

هزینه مسکن در ایتالیا با توجه به ناحیه و شهر محل زندگی متفاوت است. هزینه مسکن در شهرهای پرجمعیت بیشتر است. در ادامه نگاهی به هزینه اجاره آپارتمان در چهار شهر پرجمعیت ایتالیا می‌اندازیم.

شهر اجاره آپارتمان یک خوابه در مرکز شهر اجاره آپارتمان سه خوابه در مرکز شهر اجاره آپارتمان یک خوابه خارج از مرکز شهر اجاره آپارتمان سه خوابه خارج از مرکز شهر
رم ۱,۰۳۱.۱۴ یورو در ماه ۱۹۰۲.۶۳ یورو در ماه ۶۸۲.۹۵ یورو در ماه ۱۱۶۳.۵۱ یورو در ماه
میلان ۱۰۵۹.۷۱ یورو درماه ۲۱۲۶.۱۹ یورو در ماه ۷۲۲.۵۷ یورو در ماه ۱۳۲.۵۵ یورو در ماه
ناپلس ۵۴۵ یورو در ماه ۹۸۱.۵۸ یورو در ماه ۳۶۶.۶۷ یورو در ماه ۶۷۱.۸۸ یورو در ماه
تورین ۵۶۰ یورو در ماه ۱۰۱۵.۲۰ یورو در ماه ۴۰۰ یورو در ماه ۷۲۴.۳۸ یورو در ماه

هزینه زندگی در ایتالیا برای حمل و نقل

سیستم حمل و نقل عمومی این کشور ارزان بوده و افراد می توانند با استفاده از آن شمال تا جنوب این کشور را سفر کنند. در ادامه به هزینه حمل و نقل در چهار شهر پرجمعیت ایتالیا می‌پردازیم.

شهر بلیط یک طرفه (حمل و نقل داخلی) بلیط یک ماهه کرایه تاکسی (۱ کیلومتر) بنزین (۱ لیتر)
رم ۵/۱ یورو در ماه ۳۵ یورو در ماه ۳۳/۱ یورو در ماه ۶/۱ یورو در ماه
میلان ۲ یورو ۳۵ یورو ۱/۱ یورو ۶/۱ یورو
ناپلس ۱۵/۱ یورو ۳۸ یورو ۰۴/۱ یورو ۵۴/۱ یورو
تورین ۷/۱ یورو در ماه ۳۸ یورو در ماه ۵/۱ یورو در ماه ۶۱/۱ یورو در ماه
هزینه زندگی در ایتالیا بازار

هزینه زندگی در ایتالیا برای خوراک

خوراک در زندگی افراد ایتالیایی نقش بسیار مهمی دارد. در حقیقت ایتالیایی‌ها اهمیت بسیار زیادی به نوع غذا، نحوه طبخ و زمان صرف غذا می‌دهند. اگر ایتالیا را برای زندگی و یا تحصیل انتخاب کرده‌اید، بهتر است با هزینه مربوط به خوراک در چهار شهر پرجمعیت این کشور آشنا شوید.

شهر یک وعده ‌غذایی کامل (رستوران ارزان‌قیمت) مک‌میل در مک‌دونالد کاپوچینو سینه مرغ بدون استخوان (۱ کیلوگرم) گوشت گاو (۱ کیلوگرم)
رم ۱۵ یورو ۸ یورو ۲۸/۱ یورو ۵۲/۸ یورو ۳۴/۱۵یورو
میلان ۱۵ یورو ۸ یورو ۴۲/۱ یورو ۷۶/۸ یورو ۲۱/۱۷ یورو
ناپلس ۱۰ یورو ۷ یورو ۲۲/۱ یورو ۸۰/۷ یورو ۱۴ یورو
تورین ۱۴ یورو ۸ یورو ۳۱/۱ یورو ۶۸/۸ یورو ۸۵/۱۴ یورو

هزینه زندگی در ایتالیا برای قبوض

در ادامه نگاهی به هزینه قبوض و اینترنت در چهار شهر پرجمعیت ایتالیا می‌اندازیم.

شهر قبوض (برق، آب سیستم گرمایشی و سرما) اینترنت
رم ۵۱/۱۵۶ یورو در ماه ۱۸/۲۸ یورو در ماه
میلان ۰۱/۱۴۷ یورو در ماه ۴۳/۲۷ یورو در ماه
ناپلس ۸۶/۱۴۲ یورو در ماه ۲۹/۲۷ یورو در ماه
تورین ۰۹/۱۶۳ یورو در ماه ۱۱/۲۷ یورو در ماه

هزینه تحصیل در ایتالیا

سیستم آموزشی و دانشگاه های ایتالیا سطح کیفی بالایی دارند. هزینه تحصیل در ایتالیا نیز نسبتاً پایین است. دانشگاه‌های این کشور به دو دسته دانشگاه‌های خصوصی و دولتی تقسیم می‌شوند که از نظر کیفیت بسیار به هم نزدیک هستند. به طور متوسط شهریه دانشگاه‌های دولتی در ایتالیا برابر ۸۵۰ تا ۱۰۰۰ یورو در سال است؛ البته شهریه دانشگاه‌های دولتی معروف بیشتر (۲۰۰۰-۴۰۰۰ یورو در سال) است. شهریه دانشگاه‌های خصوصی ۶۰۰۰ تا ۲۰۰۰۰ یورو در سال است. در صورتی که دانشجویان دانشگاه‌های دولتی از بورسیه استانی ایتالیا استفاده کنند، می‌توانند به طور رایگان تحصیل کنند. این بورسیه همچنین بخشی از هزینه‌های زندگی را نیز پوشش می‌دهد.

هزینه زندگی دانشجویی در ایتالیا

هزینه زندگی در ایتالیا، در شهرهای مختلف این کشور متفاوت است اما می‌توان گفت دانشجویان به طور متوسط باید هزینه‌ای برابر با ۶۰۰ تا ۷۰۰ یورو در ماه برای خوراک، پوشاک، مسکن، حمل و نقل، کتاب و …. در نظر بگیرند. دانشجویان برای کاهش هزینه‌ها می‌توانند در خوابگاه، در یک آپارتمان اشتراکی (با یک یا چند دانشجوی دیگر) یا همراه با یک خانواده میزبان زندگی کنند.