همان‌طورکه می‌دانید، بسیاری از دانشجویان بین‌المللیِ در حال تحصیل در کانادا تمایل دارند اقامت دائم این کشور را بگیرند‌؛ بنابراین، همواره به‌دنبال راهکارهایی برای این موضوع هستند. یکی از این راهکارها PEQ است. PEQ برنامه‌ای مهاجرتی است که دولت کبک اجرا و برای افراد واجد‌شرایط امکان دریافت اقامت را فراهم می‌کند. درواقع، این برنامه مانند سایر برنامه‌های مهاجرتی کبک به متقاضیان اجازه می‌دهد برای CSQ اقدام کنند و بعد از گرفتن CSQ، درخواست PR یا همان اقامت دائم کانادا را بدهند. در این مطلب، با PEQ برای دانشجویان بین‌المللی بیشتر آشنا می‌شویم.

شرایط عمومی PEQ

تمامی متقاضیان برنامۀ مهاجرتی PEQ شرایط عمومی شرکت در آن را باید داشته باشند. برخی از این شرایط عبارت‌‌اند از: حداقل هجده سال، گذرنامۀ معتبر، قصد ماندن در کبک به‌منظور کسب موقعیت شغلی، اقامت موقت در کبک با هدف کار یا تحصیل و رعایت شرایط اقامت، دانش زبانی مطلوب (هم خودشان و هم همسرشان) و توانایی تأمین نیازهای خود و همسر و کودکان کمتر از ۱۸ سال حداقل به‌مدت سه ماه.

شرایط مربوط به دانشجویان بین‌‌المللی

اگر دانشجویان بین‌المللی بعد از تحصیل در کبک بخواهند اقامت دائم بگیرند، علاوه‌بر داشتن شرایط عمومی یادشده، شرایط دیگری هم باید داشته باشند؛ ازجمله اقامت به‌مدت نصف زمان تحصیل در کبک، مدرک معتبر، اقامت قانونی در کبک، تجربۀ کار (برای دارندگان مدارک فنی، کارشناسی، کارشناسی ارشد یا دکتری، یک سال تمام‌وقت در سه سال گذشته و برای دارندگان مدرک DEP 1،۸۰۰ساعته یا بیشتر، هجده ماه در سه سال گذشته) که البته در این مدت نیز باید استخدام شرکت یا کسب‌وکاری باشند.

تمام برنامه‌های تحصیلی کبک واجد‌شرایط PEQ نیستند و آن دسته از دانشجویان بین‌المللی علاقه‌مند به گرفتن اقامت دائم ابتدا از مشمولیت برنامۀ تحصیلی‌شان در PEQ باید مطمئن شوند‌. ناگفته نماند مدارک کارشناسی، کارشناسی ارشد، دکتری، DEC و DEP نیز برای PEQ پذیرفتنی هستند.

پس از آشنایی با شرایط موردنیازِ دانشجویان بین‌المللی برای برنامۀ PEQ، بد نیست بدانید PEQ تنها برای دانشجویان نیست و گروه‌های د‌یگر، نظیر کارمندان یا کارگران خارجی هم برای این برنامه می‌‌توانند اقدام و اقامت دائم کانادا را دریافت کنند. البته ابتدا شرایط عمومی یادشده در این مقاله و سپس شرایط اختصاصی موردنیاز گروه خودشان را باید داشته باشند.

منبع: