در فرانسه، کلیه دانشجویان با هر ملیتی، می‌توانند از کمک ویژه دولت برای هزینه مسکن بهره‌مند شوند. فرانسه تنها کشور اروپایی است که چنین کمک‌هایی را ارائه می‌دهد. کمک هزینه اجاره مسکن در فرانسه توسط صندوق کمک هزینه خانواده یا CAF که مخفف Caisse des Allocations Familiales است، به افراد و خانواده‌های کم‌درآمد اعطا می‌شود. هم اکنون بیش از ۱۰ میلیون نفر تحت پوشش این سازمان هستند. از آنجایی که اغلب دانشجویان درآمد نسبتاً کمی دارند، امکان استفاده از کمک هزینه مسکن در فرانسه برای جبران بخش قابل توجهی از اجاره آپارتمان‌ها را دارند. این کمک هزینه به صورت ماهانه به حساب دانشجو (یا صاحب‌خانه وی) واریز می‌شود.

شرایط دریافت کمک هزینه مسکن در فرانسه

دانشجویان بین‌المللی می‌توانند مانند دانشجویان فرانسوی از این کمک‌ها که به منظور کاهش هزینه اجاره مسکن در فرانسه اختصاص یافته است، بهره‌مند شوند. این کمک بر مبنای میزان اجاره و درآمد دانشجو محاسبه می‌شود؛ بنابراین به همه تعلق نمی‌گیرد و میزان آن هم نزدیک به ۴۰% مبلغ اجاره پرداختی دانشجو است. برای دریافت کمک هزینه مسکن در فرانسه از صندوق CAF متقاضی باید شرایط زیر را داشته باشد:

۱-    اشتغال به تحصیل

اگرچه کمک هزینه مسکن در فرانسه برای تمام افراد و خانواده‌های کم‌درآمد است، دانشجویان بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرند. دانشجویان دوره‌های تمام‌وقت و دوره‌های زبان فرانسه، حتی اگر به کار نیمه‌وقت مشغول باشند، می‌توانند برای کمک هزینه مسکن در فرانسه درخواست دهند.

۲- اجاره مسکن

کمک هزینه مسکن در فرانسه برای هر نوع اسکان دانشجویی (خوابگاه، آپارتمان و…) قابل درخواست است. متقاضیانی که در آپارتمان زندگی می‌کنند، باید یک قرارداد اجاره معتبر به مدت ۱ سال یا بیشتر داشته باشند و صاحب‌خانه باید مالیات درآمد اجاره آپارتمان را بپردازد.

برای اینکه بتوانید از کمک هزینه مسکن در فرانسه استفاده کنید، صاحب‌خانه باید یک فرم را امضا کند که می‌تواند به ورود اطلاعات درآمد حاصل از اجاره آپارتمان به سازمان مالیاتی فرانسه منجر شود. بنابراین اگر او در حال فرار مالیاتی باشد، احتمالاً فرم مربوط به درخواست کمک هزینه مسکن را برای شما امضا نخواهد کرد. بنابراین اگر می‌خواهید از کمک هزینه مسکن در فرانسه استفاده کنید، پیش از اجاره مسکن باید مطمئن شوید که صاحب‌خانه فرم CAF را امضا خواهد کرد و حتی در صورت امکان آن را در قرارداد ذکر کنید.

۳-  درآمد کم در ۲ سال گذشته

برای اینکه نشان دهید حائز شرایط دریافت کمک هزینه مسکن در فرانسه هستید باید اطلاعاتی درباره درآمد خود در دو سال گذشته به سازمان CAF ارائه دهید. کسانی که در فرانسه زندگی نمی‌کنند و اظهارنامه فرانسوی ندارند، می‌توانند کپی اظهارنامه مالیاتی کشور مبدأ (ایران) یا فیش حقوقی در دو سال گذشته (برای کسانی که مشغول به کار بوده‌اند) یا مدارک ثبت نام در دانشگاه و وابستگی مالی به خانواده (برای کسانی که مشغول به کار نبوده‌اند) را ارائه دهند. متقاضیان ساکن ایران، باید از بانک مرکزی گواهی یورویی دریافت و ارائه کنند.

۴-  درآمد کم در زمان تحصیل در فرانسه

حتی اگر به کار نیمه‌وقت مشغول باشید، می‌توانید برای کمک هزینه مسکن در فرانسه درخواست دهید. باید جزئیات کار خود، کپی قرارداد و کپی فیش حقوقی (۳ ماه گذشته) را ارائه دهید.

در صورت زندگی در آپارتمان اشتراکی (کنار دیگر افراد)، سازمان CAF درآمد تمام افراد ساکن در آپارتمان را در نظر می‌گیرد. بنابراین اگر هم‌خانه‌ای شما شغل (تمام وقت) پردرآمدی داشته باشد، ممکن است فرصت استفاده از کمک هزینه مسکن در فرانسه را از شما بگیرد. اما اگر در کنار یک یا چند دانشجو زندگی کنید، همه باید اطلاعات مربوط به درآمد گذشته و حال خود را طی فرآیند درخواست کمک هزینه وارد کنند.

۵-  داشتن اجازه اقامت فرانسه

اگرچه متقاضیان می‌توانند به محض ورود، برای درخواست کمک هزینه مسکن در فرانسه اقدام کنند، دریافت این کمک هزینه منوط به داشتن اجازه اقامت یا carte dé séjour است. یعنی می‌توانید زمانی که وارد فرانسه می‌شوید برگه OFII را ارسال کنید تا با آن ویزیت پزشکی و تأیید ویزای خود را در کمترین زمان دریافت کنید. هنگامی که اجازه اقامت را دریافت کردید، می‌توانید فرآیند درخواست کمک هزینه مسکن را تکمیل و پول را دریافت کنید.

۶- داشتن حساب در یک بانک فرانسوی

قرارداد CAF می‌تواند مستقیماً با شما یا با صاحب‌خانه منعقد شود. در صورتی که شما طرف قرارداد باشید، کمک هزینه هر ماه به حساب شما واریز می‌شود. در صورتی که صاحب‌خانه طرف قرارداد باشد، شما تنها اختلاف مبلغ کرایه را خواهید پرداخت.

در صورتی که با یک نفر یا بیشتر همخانه هستید، همگی می‌توانید از کمک هزینه اجاره استفاده کنید، در صورتی که نام کلیه مستأجران در اجاره‌نامه قید شده باشد و هر مستأجر باید تقاضای جداگانه تنظیم کند. اما در مورد زوج‌ها تنظیم تنها یک درخواست کافی است.