با‌توجه‌به بهبود وضعیت سرایت ویروس کرونا در کشور فرانسه، امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور این کشور، دستورالعملی برای کاهش محدودیت و بازگشایی مدارس و مشاغل اعلام کرده است. کشور فرانسه، دومین اقتصاد بزرگ اتحادیۀ اروپا‌، در پی افزایش مرگ‌و‌میر و شمار ابتلا به بیماری کرونا، از اواخر مارس وارد قرنطینۀ ملی شد. در‌حال‌حاضر، آمار هفتگی ابتلا رو‌به‌کاهش و نرخ شیوع به ۰.۸۹رسیده است. این میزان بدان‌معناست که هر صد نفر مبتلا ممکن است ۸۹ نفر را آلوده کنند و انتظار می‌رود با تسریع روند واکسیناسیون این عدد به کمتر از این برسد. در این مقاله‌، برای علاقه‌مندان به تحصیل در فرانسه، برنامۀ کاهش محدودیت‌های کرونایی در فرانسه را تشریح می‌کنیم.

محدودیت‌های اعمال‌شده از ۳‌آپریل

از ۳‌آپریل‌۲۰۲۱، محدودیت‌های جدید کشوری آغاز شد. بر‌اساس این محدودیت‌ها، هر فرد حق دارد از ساعت شش تا نوزده در شعاع دَه‌کیلومتری از محل سکونتش تردد کند و از ساعت نوزده تا شش نیز رفت‌وآمد کلاً ممنوع است. به‌منظور خروج از شعاع دَه‌کیلومتری یا خروج از منزل در ساعات شب برای دلیلی موجه مانند رفتن به محل کار یا نگه‌داری از وابستگان سالمند، مدرک معافیت باید به‌همراه داشت. افزون‌براین، افراد شاغل تاحدممکن به‌شیوۀ دورکاری باید فعالیت کنند، کلاس‌های مدرسه‌ها و دانشگاه‌ها آنلاین باید برگزار شود، سفر بین‌استانی ممنوع است، رستوران‌ها، کافه‌ها، سینماها، موزه‌ها، تئاترها و باشگاه‌های ورزشی تعطیل است، فقط مغازه‌های ضروری اجازه دارند فعالیت کنند و تجمع بیش از شش نفر ممنوع است.

کاهش محدودیت‌های کرونایی در فرانسه از ۳‌می

از ۳می۲۰۲۱، منع رفت‌و‌آمد و دورکاری همچنان پا‌برجا خواهد بود؛ اما مدرسه‌ها و دانشگاه‌ها نیمه‌وقت بازگشایی خواهند شد و دیگر به ارائۀ مدرک برای سفرهای روزانه نیازی نخواهد بود و محدودیت برای سفرهای بین‌استانی نیز برداشته خواهد شد. از ۱۹می۲۰۲۱، ساعت منع رفت‌و‌آمد از ساعت ۱۹ به ۲۱ به‌تعویق خواهد افتاد و موزه‌ها، بناهای تاریخی، سینما، تئاتر و اماکن ورزشی با گنجایش هشتصد نفر در فضای داخلی یا هزار نفر در فضای خارجی بازگشایی خواهند شد. از ۹‌ژوئن۲۰۲۱، منع رفت‌و‌آمد از ساعت ۲۱ به ۲۳ به‌تعویق خواهد افتاد، کافه‌ها و رستوران‌ها با میزهایی حداکثر شش‌نفره بازگشایی خواهند شد، امکان حضور پنج‌هزار نفر در مکان‌های فرهنگی و اماکن ورزشی با ارائۀ کارت سلامت فراهم خواهد شد و گردشگران خارجی نیز می‌توانند با ارائۀ کارت سلامت وارد خاک کشور فرانسه شوند. از ۳۰‌ژوئن۲۰۲۱، آخرین مرحلۀ کاهش محدودیت اجرا و در پی آن، منع رفت‌وآمد کلاً برداشته خواهد شد و با‌توجه‌به وضعیت سلامت محلی، شرکت در رویدادهای عمومی و حضور در مکان‌های باز بدون اِشکال خواهد بود.

منبع: