نخست‌وزیر کانادا، جاستین ترودو، در کنفرانسی خبری به خبرنگاران گفت کانادا احتمالاً روند کاهش محدودیت‌های سفر را در تابستان امسال ادامه خواهد داد. او تأکید کرد کشورش آمادگی دارد به‌محض اتمام واکسیناسیون، برای جمعیت بیشتری از مردم محدودیت‌های سفر را لغو کند.

جاستین ترودو افزود: «الان دیگر صحبت چند ماه نیست و برای برداشتن محدودیت‌های سفر به چند هفته فکر می‌کنیم. قطعاً امیدواریم در هفته‌های آینده خبرهای خوش بیشتری دربارۀ بازگشایی‌ها داشته باشیم؛ البته این موضوع کاملاً به سرعت واکسیناسیون و وضعیت کووید در دنیا بستگی دارد. وضعیت کلی دنیا دربرابر این ویروس نیز برایمان مهم است.»

طبق اعلام دولت کانادا در ۲۱ژوئن، افراد کاملاً واکسینه‌شده بدون نیاز به قرنطینۀ چهارده‌روزه به این کشور می‌توانند سفر کنند. ناگفته نماند در بعضی از استان‌ها، مانند کبک، با کسانی که یک بار به این ویروس مبتلا شده و سپس یک دُز از واکسن را تزریق ‌کرده‌اند، مانند افراد کاملاً واکسینه‌شده‌ برخورد می‌شود؛ اما افراد یادشده مشمول این اعلام جدید دولت فدرال نمی‌شوند. ترودو اضافه کرد دولت کانادا هنوز برای تصمیم‌گیری در این زمینه آماده نیست؛ اما متخصصان بیشتری در حال بررسی این فرضیه هستند و دولت امیدوار است در هفته‌های آینده تصمیم‌های لازم را اتخاذ کند.

تاکنون، دولت کانادا شرایط مشخصی برای شروع مجدد سفرهای گردشگری به کشور اعلام نکرده است. گفتنی است وزیر سلامت عمومی، بیل بلر، اظهار کرده است که دولت فدرال در نظر دارد تا قبل از بازگشایی کامل مرزهای کانادا، حداقل ۷۵درصد از مردم این کشور کاملاً واکسینه شوند. وی بر این باور است تا اتمام محدودیت‌های مرزی فعلی (تا ۲۱جولای)، میزان واکسیناسیون به این درصد خواهد رسید.

ترودو تاریخ دقیقی برای کاهش محدودیت‌های مرزی اعلام نکرده و معتقد است در‌این‌باره با کمال احتیاط باید عمل کرد؛ چراکه واکسیناسیون کامل از بروز بیماری جلوگیری می‌کند؛ اما افراد واکسینه همچنان ممکن است ناقل ویروس کووید باشند. او درپایان گفت: «هیچ‌کس نمی‌خواهد بازگشایی سریع کشور به ‌قیمت افزایش آمار ابتلا و وضع محدودیت‌های جدید تمام شود.»

منبع: