کاهش محدودیت‌های سفر به فرانسه در حالی اتفاق افتاده که اتحادیۀ اروپا از اواسط مارس‌۲۰۲۰ و به‌مدت بیش از یک سال، مرزهایش را برای ورود از کشورهای ثالث به‌‌علت شیوع ویروس کرونا بسته است. در‌این‌بین، گاهی محدودیت‌های سفر به فرانسه تغییر می‌کند و مسافران نیز منتظرند محدودیت‌های کرونایی سفر به این کشور کاملا برداشته شود.

بد نیست بدانید محدودیت‌های ورود به فرانسه اغلب به‌علت ویروس کرونا و گسترش جهش‌های مختلف این ویروس در حال تغییر است. کشور فرانسه نیز محدودیت‌های سفر را برای هفت کشور غیراروپایی کاهش داده است و در ۱۱‌مارس‌۲۰۲۱، دولت فرانسه اعلام کرد این کشورها از جمعه ۱۲ مارس۲۰۲۱ با رعایت الزاماتی خاص به فرانسه می‌توانند سفر کنند.

وزارت امورخارجۀ فرانسه اعلام کرد از ۱۲مارس۲۰۲۱ کاهش محدودیت‌های سفر به فرانسه از مبدأ کشورهای استرالیا، کره‌جنوبی، اسرائیل، ژاپن، نیوزیلند، انگلستان و سنگاپور اعمال شده است. گفتنی است مسافران این هفت کشور دیگر به ارائۀ دلیل قانع‌کننده برای سفر به فرانسه نیازی ندارند.

طبق اعلامیۀ وزارت اروپا و امورخارجۀ فرانسه، تمامی مسافران از کشورهای ذکرشده با گواهینامۀ معافیت سفرهای بین‌المللی و سوگند‌نامه‌ای متشکل از قوانین مشخص به فرانسه می‌توانند سفر کنند. سوگندنامۀ مذکور این قوانین را شامل می‌شود: ۱. متقاضی علائمی از ویروس کرونا نداشته باشد؛‌ ۲. متقاضی تا چهارده روز قبل از سفر با بیمار کرونایی در تماس نبوده باشد؛ ۳. متقاضی یازده‌ساله یا بزرگ‌تر با ورود به فرانسه آزمایش PCR دهد؛ ۴. متقاضی پس از ورود به فرانسه یک هفته قرنطینه شود و سپس، آزمایش کرونا دهد و نتیجۀ آن را ارائه کند؛ ۵. متقاضی یازده‌ساله یا بزرگ‌تر بدون توجه به ملیتش نتیجۀ منفی آزمایش PCR را که سه روز قبل از سفر انجام داده است، به مقام‌های مرتبط در فرانسه ارائه دهد.

مقام‌های فرانسوی اعلام کرده‌اند بیشتر محدودیت‌های فعلی سفر در فرانسه به‌منظور جلوگیری از گسترش ویروس و انواع جدید جهش‌یافتۀ آن اِعمال شده‌اند. بر‌اساس اطلاعات اخیر آژانس بهداشت عمومی فرانسه، ویروس کرونای انگلیسی عامل ۵۹درصد از عفونت‌های ویروسی در فرانسه تشخیص داده شده است. افزون‌بر‌این، اگرچه فهرست دلایل تأییدشده برای سفر به فرانسه در حال افزایش است، فرانسه تصمیم گرفته فعلاً محدودیت‌های مرزی‌اش را با دیگر کشورهای غیراروپایی حفظ کند.

زوج‌های متأهل یا شرکای مدنی که یکی از آنان فرانسوی است و کودکان و نوجوانانی که در فرانسه تحصیل می‌کنند و والدینشان از هم جدا شده‌اند و یکی از والدین در فرانسه زندگی می‌کند، ازجمله کسانی هستند که به فهرست افراد مجاز به سفر به مقصد فرانسه اضافه شده‌اند.

در‌حال‌حاضر، فرانسه از ساعت ۱۸ تا ۶ در کلان‌شهرها قانون محدودیت منع رفت‌و‌آمد برقرار کرده است و فرانسوی‌ها فقط به‌دلایل ضروری و ارائۀ گواهی معافیت از منزل می‌توانند خارج شوند. وزیر حمل‌و‌نقل فرانسه اعلام کرده است که مقام‌های فرانسوی قصد دارند طرح گذرنامۀ واکسن را برای آن دسته از مسافران پروازی آزمایش کنند که شرکت هواپیمایی ایرفرانس آنان را از خارج از جزایر گوادلوپ و مارتینیک وارد کشور می‌کند.

منبع: