براساس نتایج دو نظرسنجی انجام‌شده در وبگاه Navitas Insights، کانادا کشوری امن و باثبات برای دانشجویان بین‌المللی معرفی شده است. همچنین به‌دلیل مهار شیوع COVID-19 در دوران پاندمی، میزان محبوبیت مهاجرت تحصیلی به کانادا بین دانشجویان بیشتر شده است. نتایج این نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد کشورهایی که به‌عنوان محلی «امن و باثبات» برای تحصیل معرفی می‌شوند، لزوماً «باز و پذیرای دانشجویان جدید» نیستند؛ اما کانادا یکی از کشورهایی است که در هر دو دسته‌بندی قرار می‌گیرد.

درواقع، کانادا برای صدور مجوز ورود دانشجویان به دانشگاه مقصد خود اقداماتی انجام داده است. دانشجویانی که می‌خواهند به کانادا سفر کنند، فقط باید در دانشگاه یا کالجی تحصیل کنند که برنامۀ آماده‌سازی برای مقابله با شیوع ویروس کرونا را به دولت استانی ارائه کرده باشند و برنامه‌شان تأیید شده باشد. شایان ذکر است مهم نیست دانشجویان از کدام مبدأ قصد دارند به کشور کانادا وارد شوند.

اولین نظرسنجی وبگاه Navitas Insights می۲۰۲۰ انجام شد و نتایج آن نشان می‌داد کانادا همراه با نیوزیلند و استرالیا از کشورهای پیشرو در این زمینه است. وبگاه Navitas سپتامبر‌۲۰۲۰ این نظرسنجی را تکرار کرد و این بار کانادا موقعیت خود را بهبود بخشیده بود و برای به‌دست‌آوردن جایگاه نخست با بریتانیا رقابت می‌کرد.

چگونه استادی پرمیت کانادا را دریافت کنیم؟

اولین گام برای تحصیل در کانادا این است که مؤسسۀ آموزشی تأییدشده (DLI) و دورۀ تحصیلی مناسبی براساس شرایطتان انتخاب کنید. پس از اپلای‌کردن برای دورۀ تحصیلی مدنظر و تأییدشدن درخواستتان در دانشگاه، نامۀ پذیرشتان را دریافت خواهید کرد. درادامه، درخواستتان برای دریافت اِستادی پرمیت (Study Permit) یا مجوز تحصیل را به وزارت مهاجرت، پناهندگان و شهروندی کانادا (IRCC) باید ارسال کنید.

اگر می‌خواهید همراه با خانواده‌تان برای تحصیل به کانادا سفر کنید، نام آن‌ها را نیز در درخواستتان می‌توانید ثبت کنید. برای مثال، همسرتان می‌تواند مجوز کار (Open Work Permit) کانادا را دریافت و در طول تحصیل شما، با هر کارفرمایی در کانادا همکاری کند. برای ثبت درخواست در وزارت مهاجرت، پناهندگان و شهروندی کانادا، نامۀ پذیرش دانشگاه را باید داشته باشید و مدارکی برای اثبات تمکّن مالی برای پرداخت شهریۀ دانشگاه در سال اول ارائه کنید. همچنین، سابقۀ کیفری نباید داشته باشید و در وضعیت سلامتی مناسبی به‌سر ببرید. همچنین، اگر دانشگاهتان در استان کبک قرار دارد، نامۀ پذیرش کبک (Quebec Acceptance Certificate – QAC) را نیز باید دریافت کنید.



منابع: