کالج کاموسان کانادا (Camosun College) کالجی دولتی است که سال ۱۹۷۱ در شهر ویکتوریا، مرکز استان بریتیش کلمبیا، تأسیس شد. کالج کاموسان دو پردیس دانشگاهی دارد: ۱. پردیس لانزداون (Lansdowne Campus) واقع در منطقۀ سانیچ و نزدیک شهر ویکتوریا؛ ۲. پردیس بین‌شهری (Interurban Campus) در نزدیکی شهر ویکتوریا‌. کالج کاموسان کانادا هر ساله پذیرای ۱،۲۰۰ نفر دانشجوی بومی و ۲،۱۰۰ دانشجوی بین‌المللی از هشتاد کشور دنیاست. ناگفته نماند این کالج بیش از ۱،۱۰۰ نفر کارمند دارد و با بودجۀ سالانۀ ۱۳۲میلیون‌دلاری، حدود یک‌میلیارد دلار تأثیر اقتصادی بر منطقۀ بریتیش کلمبیا می‌گذارد. بد نیست بدانید طبق آمار وبگاه کاموسان، ۹۲درصد فارغ‌التحصیلان این کالج از تحصیل در آن راضی بوده و ۹۲درصد آنان نیز مشغول به کار شده‌اند. در این مقاله، اطلاعات بیشتری دربارۀ کالج کاموسان کانادا بیان خواهیم کرد. اگر به مهاجرت تحصیلی به کانادا علاقه دارید و قصد تحصیل در کانادا را دارید ، با ما همراه باشید.

رتبه‌بندی کالج کاموسان

براساس جدیدترین رتبه‌بندی وبگاه وبومتریک، کالج کاموسان ردۀ صدم را در بین کالج‌های کانادا ازآنِ خود کرده است.

مراکز و مدارس تخصصی

مراکز و مدارس تخصصی

کالج کاموسان کانادا پنج مدرسۀ تخصصی و دو مرکز دارد. مدارس تخصصی کالج کاموسان عبارت‌اند از: ۱. مدرسۀ دسترسی؛ ۲. مدرسۀ علوم و فنون؛ ۳. مدرسۀ کسب‌و‌کار؛ ۴. مدرسۀ بهداشت و خدمات انسانی‌؛ ۵. مدرسۀ تجارت و فناوری. مراکز کالج کاموسان نیز ازاین‌قرارند:۱. مرکز آموزش بومی و ارتباطات محلی؛ ۲. مرکز آموزش ورزش و تندرسی. شایان ذکر است بیش از ۱۶۰ برنامۀ متنوع تحصیلی در این مدارس و مراکز ارائه می‌شود.

مقاطع تحصیلی در کالج کاموسان

در کالج کاموسان کانادا، این مقاطع تحصیلی ارائه می‌شود‌: ۱. دیپلم ؛ ۲. فوق‌دیپلم؛ ۳. دیپلم پیشرفته؛ ۴. مقطع کارشناسی. مدت زمان تحصیل بسته به رشتۀ مدنظر متقاضی و مقتضیات آن متفاوت است؛ اما به‌طور‌کلی می‌توان گفت که در کالج کاموسان، مقاطع دیپلم (Diploma) و فوق‌دیپلم (Associate Degree) معمولاً هرکدام دو سال و مقاطع دیپلم پیشرفته (Advanced Diploma) و کارشناسی (Bachelor's Degree) به‌ترتیب یک تا دو و چهار سال طول می‌کشد. گفتنی است هزینۀ تحصیل برای دانشجویان بین‌المللی کالج کاموسان کانادا با‌توجه‌به مقطع انتخابی و رشتۀ دلخواه متغیر است؛ اما متوسط شهریۀ تحصیل در آن هشت‌هزار دلار کانادا در سال تخمین زده می‌شود.

زمینه‌های تحصیلی کالج کاموسان

زمینه‌های تحصیلی کالج کاموسان کانادا بدین‌شرح‌اند: تحصیلات تکمیلی، فنون و زبان، کسب‌و‌کار، کامپیوتر و مهندسی، انگلیسی به‌عنوان زبان دوم، بهداشت و خدمات انسانی، دوره‌های مخصوص بومیان، ریاضی و علوم و فناوری، تحصیلات ورزشی، تجارت و کارآموزی.

زمینه‌های تحصیلی کالج کاموسان برای دانشجویان بین‌المللی

زمینه‌های تحصیلی کالج کاموسان کانادا برای دانشجویان بین‌المللی عبارت‌اند از: علوم و فنون، کسب‌و‌کار، فناوری و مهندسی، بهداشت و خدمات انسانی و تحصیلات ورزشی.

رشته‌های تحصیلی کالج کاموسان برای دانشجویان بین‌المللی

در کالج کاموسان کانادا، رشته‌های تحصیلی گوناگونی ارائه می‌شود که درادامه، آن‌ها را به‌تفکیک مقاطع تحصیلی ذکر خواهیم کرد:

  1. علوم و فنون: الف. مقطع دیپلم: رشته‌های شیمی کاربردی و بیوتکنولوژی، مطالعات علوم و فنون، عدالت کیفری، فناوری محیط‌زیست، اجرای موسیقی و هنرهای تجسمی؛ ب. مقطع فوق‌دیپلم: رشته‌های اقتصاد، زبان انگلیسی، فنون عمومی، پیش‌مددکاری اجتماعی، روان‌شناسی، زیست‌شناسی و علوم.
  2. کسب‌و‌کار: الف. مقطع کارشناسی: رشتۀ مدیریت بازرگانی (گرایش‌های حسابداری و مدیریت و رهبری منابع انسانی و بازاریابی)؛ ب. مقطع فوق‌دیپلم: رشته‌های گردشگری کاربردی و مدیریت مهمانداری و مدیریت بازرگانی (گرایش‌های حسابداری، مدیریت عمومی، مدیریت و رهبری منابع انسانی و بازاریابی)؛ ج. مقطع دیپلم: رشته‌های مدیریت بازرگانی (گرایش‌های حسابداری، امور مالی، مدیریت عمومی و بازاریابی) و مدیریت مهمانداری.
  3. فناوری و مهندسی: الف. مقطع دیپلم: رشته‌های فناوری مهندسی عمران، فناوری مهندسی برق (دریایی و صنعتی)، الکترونیک و فناوری مهندسی کامپیوتر (انرژی تجدیدپذیر)، فناوری اطلاعات و سیستم‌های رایانه‌ای، توسعه‌دهندۀ رسانه‌های تعاملی و فناوری مهندسی مکانیک؛ ب. مقطع دیپلم پیشرفته: رشته‌های مهندسی عمران، مهندسی برق و کامپیوتر، مهندسی مکانیک (برای تحصیل در دانشگاه بریتیش کلمبیا) و مهندسی مکانیک (برای تحصیل در دانشگاه ویکتوریا).
  4. بهداشت و خدمات انسانی: مقطع دیپلم: رشته‌های مطالعات جامعه و خانواده و کودک، بهداشت دندان، یادگیری و مراقبت‌های اولیه و پرستاری کابردی.
  5. تحصیلات ورزشی: مقطع کارشناسی: رشته‌های ورزش‌درمانی و ورزش و تناسب‌اندام و مدیریت ورزشی.

مدارک عمومی موردنیاز

مدارک عمومی موردنیاز برای تحصیل در کالج کاموسان کانادا ازاین‌قرارند: ۱. تکمیل فرم و پرداخت هزینۀ ثبت‌نام؛ ۲. رونوشت از مدارک شناسایی (شناسنامه) و ارائۀ گذرنامه؛ ۳. ترجمۀ رسمی آخرین سوابق تحصیلی و ریزنمره‌های تحصیلی؛ ۴. ارائۀ مدرک زبان انگلیسی معتبر (آیلتس با حداقل نمرۀ ۶ و تافل با حداقل نمرۀ ۷۸ یا آزمون دولینگو با نمرۀ ۱۰۵).  گفتنی است متقاضیان تحصیل در کالج کاموسان باید فارغ‌التحصیل دبیرستان یا در روز اول کلاس حداقل ۱۹ساله باشند. ناگفته نماند متقاضیان بین‌المللی برای ثبت‌نام در کالج کاموسان مدارک خود را برای نیمسال پاییز تا ۳۰ ژوئن (۹تیر) و برای نیمسال زمستان تا ۳۱اکتبر (۹آبان) و برای نیمسال تابستان تا ۲۸فوریه(۱۰اسفند) باید ارسال کنند.

بورسیه‌ها و امتیازها و وام‌های دانشجویی

کالج کاموسان بورسیه‌های متنوعی برای دانشجویان بین‌المللی در نظر گرفته است که از میانشان، می‌توان به این‌ها اشاره کرد:

  • بورسیۀ تحصیلی بین‌المللی کاموسان (۲۵۰ تا ۱،۰۰۰ دلار کانادا)
  • بورسیۀ تحصیلی جهانی کاموسان (۱،۰۰۰ تا ۳،۵۰۰ دلار کانادا)
  • بورسیۀ تحصیلی بین‌المللی برتر (۶ تا ۱۰‌هزار دلار کانادا)
  • اهدای امتیازها
  • وام‌های دانشجویی

برای کسب اطلاعات بیشتر دربارۀ بورسیه‌ها و امتیازها و وام‌های دانشجویی کالج کاموسان کانادا، به این لینک می‌توانید مراجعه کنید.

منبع: