کالج لاسال کانادا (LaSalle College) کالجی خصوصی است که سال ۱۹۵۹، ژان پل مورین آن را در مونترال تأسیس کرد. این کالج بزرگ‌ترین دانشکدۀ دوزبانۀ آمریکای‌شمالی به‌حساب می‌آید و هزینۀ تحصیل در مقاطع و رشته‌های مختلف تحصیلی آن متفاوت است. بااین‌حال، دانشجویان به‌طور‌متوسط به‌ازای هر نیمسال حدود هفت تا نُه‌هزار دلار کانادا باید بپردازند. زبان تحصیل در کالج لاسال عموماً انگلیسی است؛ البته برخی از دوره‌ها نیز به زبان فرانسوی ارائه می‌شوند.

رتبه‌بندی کالج لاسال

براساس جدیدترین رتبه‌بندی وبگاه وبومتریک، کالج لاسال در بین کالج‌های کانادا در ردۀ صدوپنجاه‌وهفتم قرار گرفته است.

حوزه‌ها و مدرسه‌های تخصصی

کالج لاسال کانادا پنج حوزه و مدرسۀ تخصصی دارد: ۱. تجارت و فناوری؛ ۲. مدیریت هتل و جهانگردی؛ ۳. مد و هنر و طراحی؛ ۴. علوم اجتماعی و آموزش؛ ۵. طراحی بازی و تحول جلوه‌های بصری (VFX). گفتنی است در مدرسه‌های تخصصی کالج لاسال، بیش از شصت دورۀ آموزشی برای پرورش خلاقیت و کارآفرینی و نوآوری برگزار می‌شود.

مقاطع تحصیلی در کالج لاسال

همان‌طور‌که گفتیم، کالج لاسال بیش از شصت دورۀ آموزشی ارائه می‌دهد که به سه دستۀ کلی تقسیم می‌شود‌: ۱. دیپلم مطالعات کالج (DEC)؛ ۲. گواهی مطالعات کالج (AEC)؛ ۳. دیپلم فنی‌و‌حرفه‌ای (DEP).

دیپلم مطالعات کالج (DEC)

دیپلم مطالعات کالج (DEC) مخفف عبارت Diploma of College Studies است و دو برنامه وجود دارد که به کسب این دیپلم منجر می‌شود:۱. برنامه‌های پیش‌دانشگاهی: مدت زمان تحصیل آن‌ها دو سال یا چهار نیمسال است و متقاضیان را برای تحصیل در دانشگاه‌های کانادا، آمریکا، اروپا و استرالیا آماده می‌کند؛ ۲. برنامه‌های آموزش فنی: مدت تحصیل آن‌ها سه سال یا شش نیمسال طول می‌کشد و متقاضیان را برای فعالیت در محیط کار آماده می‌کند. شایان ذکر است تمام برنامه‌های پیش‌دانشگاهی یا آموزش فنی منجر به کسب دیپلم مطالعات کالج واحدهای زیر را شامل می‌شود: ۱. دوره‌های آموزشی عمومی مشترک (ادبیات و زبان، فلسفه و علوم انسانی، تربیت‌بدنی و زبان دوم)؛ ۲. دوره‌های آموزشی عمومی ویژۀ برنامه‌ها؛ ۳. دوره‌های آموزشی مکمل (علوم انسانی، علم و تکنولوژی، زبان‌های مدرن، علوم ریاضی و کامپیوتر، هنر و زیبایی‌شناسی)؛ ۴. دوره‌های آموزشی تخصصی برنامه‌ها.

گواهی مطالعات کالج (AEC)

گواهی مطالعات کالج (AEC) مخفف عبارت Attestation of College Studies است و درواقع ادامۀ تحصیل به‌شمار می‌آید. این گواهی در وهلۀ اول ویژۀ بزرگ‌سالانی است که مایل‌اند ارزش مهارت‌هایشان را افزایش یا حرفۀ خود را تغییر دهند. گواهی مطالعات کالج برخلاف دیپلم مطالعات کالج، دوره‌های آموزش عمومی (ادبیات و آموزش زبان‌های فرانسه و انگلیسی و فلسفه و علوم انسانی) ندارد و انعطاف‌پذیرتر از دیپلم مطالعات کالج است. دوره‌های گواهی یادشده اغلب نوبت عصر برگزار می‌شود و متقاضیان هم‌زمان با اشتغال می‌توانند تحصیل کنند.

دیپلم فنی‌وحرفه‌ای (DEP)

دیپلم فنی‌و‌حرفه‌ای (DEP) مخفف Diploma of Vocational Studies و دوره‌های آن بین ۶۰۰ تا ۱،۸۰۰ ساعت متغیر است. ناگفته نماند برای دوره‌های آموزشی منجر به کسب مهارت و شغل، گواهی مطالعات کالج و دیپلم فنی‌و‌حرفه‌ای صادر می‌شود.

مدارک عمومی موردنیاز

مدارک عمومی موردنیاز برای تحصیل در کالج لاسال کانادا ازاین‌قرارند: ۱. تکمیل فرم و پرداخت هزینۀ ثبت‌نام؛ ۲. رونوشت از مدارک شناسایی (شناسنامه)؛ ۳. آخرین سوابق تحصیلی؛ ۴. ارائۀ مدرک زبان انگلیسی معتبر (آیلتس با حداقل نمرۀ ۶ و تافل با حداقل نمرۀ ۷۸) یا ارائۀ مدرک معتبر زبان فرانسوی در حد B1. شایان ذکر است اگر مدارک ارسالی به زبان انگلیسی یا فرانسوی نباشد، ترجمۀ رسمی به یکی از زبان‌های انگلیسی یا فرانسوی باید ضمیمۀ مدارک شود.

متقاضیان برای ثبت‌نام در کالج لاسال کانادا و کسب دیپلم تحصیلات دانشگاهی (DEC) دیپلم دبیرستان باید ارائه دهند و متقاضیان کسب گواهی مطالعات کالج (AEC) حداقل یک سال تحصیلات تکمیلی را باید گذرانده باشند. افزون‌براین، متقاضیان برای ثبت‌نام در کالج لاسال کانادا و کسب دیپلم مطالعات فنی‌و‌حرفه‌ای (DEP) باید تا سی‌سپتامبر سال تحصیلی، حداقل سنشان شانزده‌ سال باشد و واحدهای آموزشی زبان آموزش (انگلیسی) و زبان دوم (فرانسوی) و ریاضی را در دبیرستان گذرانده باشند.

خوابگاه‌های کالج لاسال

خوابگاه‌های کالج لاسال

دانشجویان بین‌المللی برای تحصیل در کانادا در کالج لاسال در سه نوع اقامتگاه می‌توانند مستقر شوند: ۱. اقامت در خوابگاه دانشگاه؛ ۲. اقامت در منزل خانواده‌های میزبان؛ ۳. خوابگاه خصوصی.

اقامت در خوابگاه دانشگاه به دانشجویان اجازه می‌دهد در اتاق‌های تک‌نفره اقامت کنند و از فضاهایی مانند حمام و آشپزخانه به‌طور‌مشترک با دیگر دانشجویان استفاده کنند. همچنین، اقامت در منزل خانواده‌های میزبان به آنان امکان می‌دهد در محیطی فرانسوی یا انگلیسی‌زبان اقامت کنند. امکانات اقامت در منزل خانواده‌های میزبان یک اتاق خصوصی و وعده‌های غذایی رایگان و استفاده از فضاهای مشترک مانند حمام و آشپزخانه را شامل می‌شود. درنهایت، خوابگاه خصوصی که در مرکز شهر مونترال قرار دارد، اتاقی تک‌نفره یا مشترک، استخر و سونا، اتاق بازی، اتاق تلویزیون، کتابخانه و مرکز رایانه، آشپزخانه و رستوران، اینترنت رایگان، سرویس‌های سرمایشی و گرمایشی و سرویس‌های امنیتی ۲۴ساعته را دربر می‌گیرد. گفتنی است هزینۀ اقامت در اقامتگاه‌های اشاره‌شده از هفته‌ای ۱۸۰ تا ماهی ۱،۶۹۵ دلار کانادا متغیر است.

منبع: