کالج هنرهای کاربردی و فناوری فلمینگ (Fleming College) کالجی عمومی است که سال ۱۹۶۷ در منطقۀ پیتربرو استان انتاریو کانادا تأسیس شد. کالج فلمینگ کانادا با نام Sir Sandford Fleming نیز شناخته می‌شود و هر سال حدود ۱۶هزار نفر دانشجوی تمام‌وقت و پاره‌وقت در آن تحصیل می‌کنند. این کالج چهار پردیس دانشگاهی دارد و پردیس اصلی‌اش ساترلند (Sutherland) نام دارد که در منطقۀ پیتربرو و سایر پردیس‌ها در مناطق لیندسی و هالیبرتون و کوبورگ قرار دارد. گفتنی است در کالج فلمینگ هفت‌ دانشکده به‌چشم می‌خورد که در آن‌ها، دوره‌های مختلف دیپلم و گواهینامه و تحصیلات تکمیلی حضوری یا آنلاین و تمام‌وقت یا پاره‌وقت برگزار می‌شود.

رتبه‌بندی

براساس آخرین رتبه‌بندی وبگاه وبومتریک، کالج فلمینگ کانادا در جایگاه صدوسوم دانشگاه‌ها و کالج‌های برتر کانادا و در ردۀ هفت‌هزاروچهارصدوشصتم دانشگاه‌های معتبر جهان ایستاده است.

پردیس‌ها و مرکزهای آموزشی

پردیس‌ها و مرکزهای آموزشی

پردیس اصلی کالج فلمینگ ساترلند است که در پیتربرو قرار دارد. ازجمله امکانات ویژۀ پردیس یادشده می‌توان به این‌ها اشاره کرد: کلینیک آب‌گرم، مرکز تجارت و فناوری، مرکز بهداشتی وینگ، سالن کنفرانس، مرکز ورزش و سلامتی، مجموعۀ ورزشی پارک، اقامتگاه ساترلند، ناهار‌خوری و خدمات غذایی، پارکینگ و وسایل حمل‌و‌نقل دانشگاهی.

پردیس دیگر کالج فلمینگ کانادا پردیس فراست نام دارد که در منطقۀ لیندسی واقع شده است و یکی از مؤسسه‌های برجستۀ محیط‌زیست در کانادا به‌شمار می‌آید. امکانات ویژۀ این پردیس نیز عبارت‌اند از: مرکز فناوری و محیط‌زیست، مرکز جدید جغرافیایی، مرکز آموزش حفاری و انفجار، مرکز فناوری تجهیزات سنگین، مرکز ژئوماتیک، مرکز پیشرفتۀ فناوری‌های آب و فاضلاب، سالن کنفرانس، مرکز ورزش و سلامتی، اقامتگاه لیندسی، ناهارخوری و خدمات غذایی، پارکینگ و وسایل حمل‌و‌نقل دانشگاهی.

پردیس هالیبرتون نیز ازجمله پردیس‌های کالج فلمینگ کانادا محسوب می‌شود که در منطقه‌ای به همین نام قرار دارد. این پردیس برای ارائۀ دوره‌های هنری استثنایی طراحی شده است. تعدادی از امکانات پردیس هالیبرتون کالج فلمینگ ازاین‌قرارند: استودیوهای هنری بزرگ، کلاس‌های درس با حداکثر نور طبیعی و قرارگرفتن درمعرض جنگل‌های اطراف، مرکز غذاخوری با طراحی سبز شامل سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی پایدار و معماری معاصر، باشگاه اسکی، اقامتگاه هالیبرتون، پارکینگ و وسایل حمل‌و‌نقل دانشگاهی.

پردیس کوبورگ آخرین پردیس دانشگاهی کالج فلمینگ است که سال ۱۹۷۱ در منطقه‌ای به همین نام بنیان نهاده شد. هدف از تأسیس این پردیس ارتقای علمی و برگزاری دوره‌های متعدد آموزش مداوم و آموزش زبان برای تازه‌واردان به کانادا عنوان شده است.

رشته‌های کالج فلمینگ

در پردیس‌های دانشگاهی کالج فلمینگ، رشته‌های متنوعی در مقاطع مختلف دیپلم و گواهینامه و تحصیلات تکمیلی ارائه می‌شود. دانشجویان در بیشتر رشته‌های تحصیلی این کالج هم تمام‌وقت و هم پاره‌وقت می‌توانند تحصیل کنند. شماری از رشته‌های مطرح ارائه‌شده در کالج فلمینگ عبارت‌اند از: حسابداری، مدیریت سیستم‌های پیشرفتۀ آب، هوش مصنوعی و واقعیت مجازی، آهنگری، بیوتکنولوژی، بیوتکنولوژی، پزشکی قانونی، کسب‌و‌کار و تجارت، مدیریت بازرگانی، مدیریت منابع انسانی، نجاری، مراقبت از کودکان و جوانان، آشپزی، داروسازی، تکنسین مهندسی کامپیوتر، امنیت رایانه، حفاظت و اجرای قانون محیط‌زیست، زیست‌شناسی، تکنسین مهندسی ساختمان، حفاظت و مدیریت میراث فرهنگی، طراحی تصویر دیجیتال، طراحی و نقاشی، تکنسین مهندسی برق، سلامت و مدیریت غذا و تغذیه، جنگلداری، متخصص نقشه‌برداری سیستم‌های زمین‌گرمایی، طراحی گرافیک، اپراتور تجهیزات سنگین، مهمانداری هتل و رستوران، مهندسی ابزار دقیق و کنترل، لوله‌کشی، مکاترونیک، دستیار کاردرمانگر، دستیار فیزیوتراپیست، پرستاری و جوش‌کاری.

ناگفته نماند تعدادی از رشته‌ها منحصراً در برخی از پردیس‌های دانشگاهی کالج فلمینگ کانادا ارائه می‌شوند؛ ازاین‌رو، پیشنهاد می‌کنیم برای آگاهی از جزئیات بیشتر دربارۀ رشتۀ مدنظرتان، به این لینک مراجعه کنید.

بورسیه‌های تحصیلی

کالج فلمینگ کانادا هر سال حدود دومیلیون دلار در قالب بورسیه و کمک‌هزینۀ تحصیلی به دانشجویان واجدشرایط اعطا می‌کند. برای آشنایی با بورسیه‌های تحصیلی کالج مذکور، بهتر است به این لینک سر بزنید.

مدارک موردنیاز برای ورود به کالج

مدارک عمومی لازم برای تحصیل در کالج فلمینگ کانادا از‌این‌‌قرارند: ۱. ارائۀ مدرک تحصیلی پیشین؛ ۲. ارائۀ مدرک زبان انگلیسی معتبر (با‌توجه‌به مقطع و رشتۀ مدنظر متقاضی متفاوت است)؛ ۳. ارائۀ ریزنمره‌های تحصیلی و رزومۀ تحصیلی.

حداقل نمرۀ موردنیاز مدرک زبان انگلیسی تافل و آیلتس برای تحصیل در مقاطع دیپلم و گواهینامه‌های کالج فلمینگ به‌ترتیب ۸۰ و ۶ و حداقل نمرۀ زبان موردنیاز مدرک زبان انگلیسی تافل و آیلتس برای تحصیل دیپلم تکنسین داروسازی در کالج فلمینگ به‌ترتیب ۹۱ و ۶.۵ و حداقل نمرۀ زبان موردنیاز مدرک زبان انگلیسی تافل و آیلتس برای تحصیل در مقطع تحصیلات تکمیلی کالج فلمینگ به‌ترتیب ۸۸ و ۶.۵ اعلام شده است.

هزینه‌های تحصیل و خوابگاه

هزینۀ تحصیل در کالج فلمینگ بسته به مقطع تحصیلی و رشتۀ مدنظر متقاضی متفاوت است. بااین‌حال به‌طور‌کلی، هزینۀ تحصیل در این کالج برای دانشجویان بین‌المللی بین هشت تا پانزده‌هزار دلار کانادا برای هر نیمسال تخمین زده می‌شود. به‌منظور بررسی دقیق‌تر هزینه‌های رشتۀ دلخواهتان این لینک را ببینید.

خوابگاه‌های پردیس‌های کالج فلمینگ از امکانات مناسبی برخوردارند و هزینۀ اقامت در آن‌ها برای سال ۲۰۲۲-۲۰۲۱ ازاین‌قرار است‌: خوابگاه پردیس دانشگاهی ساترلند در منطقۀ پیتربرو حدود ۷،۶۰۰ دلار کانادا در هر سال تحصیلی (دو نیمسال) و خوابگاه پردیس دانشگاهی فراست در منطقۀ لیندسی حدود ۷،۱۰۰ دلار کانادا در هر سال تحصیل در کانادا (دو نیمسال). گفتنی است امکان سکونت برای دانشجویان در اقامتگاه‌هایی با نام OFF-CAMPUS نیز فراهم است. برای کسب اطلاعات بیشتر دراین‌زمینه، به این وبگاه مراجعه کنید.

منبع: