بسیاری از دانشجویان بین‌المللیِ در حال تحصیل در نروژ، پاره‌وقت کار می‌کنند و تقریباً همۀ علاقه‌مندان تحصیل در نروژ می‌خواهند درکنار تحصیل کار دانشجویی نیز داشته باشند. بهترین راه برای موفقیت در پیداکردن کار این است که زبان نروژی‌تان را تقویت کنید. کار دانشجویی در نروژ درکنار تحصیل با محدودیت مواجه است؛ زیرا دانشجویان غیراروپایی فقط بیست ساعت در هفته می‌توانند کار کنند؛ البته این زمان در تابستان به چهل ساعت در هفته نیز افزایش پیدا می‌کند. دیگر نکتۀ مهم اینکه دانشجویان غیراروپایی در سال اول تحصیلشان به داشتن اجازۀ کار (Work Permit) نیازی ندارند. ناگفته نماند هنگام تجدید ویزای اجازۀ تحصیل، اجازۀ کار پاره‌وقت برایتان خودکار تمدید نمی‌شود و برای تمدید آن، عملکرد تحصیلی‌تان باید رضایت‌بخش باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر دربارۀ این موضوع، با مشاوران دانشگاهتان مشورت کنید.

همان‌طورکه گفتیم، یادگیری زبان نروژی مهم است و صرف‌نظر از اینکه در پی یافتن کار تمام‌وقت یا پاره‌وقت هستید، دانستن زبان نروژی بسیار اهمیت دارد. بسیاری از مردم نروژ به زبان انگلیسی مسلط‌اند؛ اما بیشترِ کافرمایان ترجیح می‌دهند کارمندان مسلط بر زبان نروژی را استخدام کنند. باوجوداین، ممکن است دانشجویان بتوانند مشاغلی بیابند که به تسلط بر زبان نروژی نیازی نداشته باشند (مانند کار در هتل‌ها، رستوران‌ها، سوپرمارکت‌ها، مغازه‌ها و پاساژها)؛ زیرا گردشگران فراوانی در طول سال از نروژ دیدن می‌کنند و بازار مشاغلی ازاین‌دست همیشه پررونق است. شایان ذکر است دانشجویان ممتاز دانشگاه‌های نروژ پس از فارغ‌التحصیلی، بسته به رشتۀ تحصیلی‌شان در مشاغل مناسبی می‌توانند استخدام شوند.

درپایان، به این نکته نیز باید اشاره کنیم دانشجویانی که به نروژ می‌روند، انتظارات واقع‌بینانه‌ از وضعیت کار در این کشور باید داشته باشند و با‌توجه‌به رقابتی‌بودن یافتن شغل، خود را بهتر آماده کنند. ناگفته نماند امروزه دانشجویان از‌طریق فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی نیز می‌توانند به‌دنبال کار بگردند. روی‌هم‌رفته، امکان یافتن شغل‌هایی وجود دارد که به دانستن زبان نروژی نیازی ندارند‌؛ اما قبل از رفتن به نروژ، سعی کنید تا حدی با این زبان آشنا شوید. اگر پیداکردن کلاس یا دبیر به‌منظور یادگیری این زبان برایتان دشوار است، از اپلیکیشن‌های آموزش زبانی می‌توانید استفاده کنید که پیش‌تر درباره‌شان صحبت کرده‌ایم‌.

منابع: