محقق پسادکتری یا فوق‌دکتری شخصی است که پس از اتمام تحصیلات دکتری به‌طور حرفه‌ای به پژوهش تخصصی در موضوعی خاص مرتبط با رشتۀ تحصیلی‌اش مشغول می‌شود.هدف نهای موقعیت تحقیقاتی پست دکتری، پیگیری پژوهش‌ها یا آموزش‌ها یا تدریس به‌منظور کسب مهارت‌های بهتر برای ادامۀ پژوهش‌های تخصصی است. دانشجویان پست دکتری معمولاً به‌طور موقت و همراه با حقوق یا کمک‌هزینۀ تحصیلی در دانشگاه استخدام می‌شوند و خود را برای عضویت در هیئت‌علمی دانشگاه آماده می‌کنند. آنان با عناوینی ازاین‌دست مشغول فعالیت می‌شوند: پژوهشگر پست دکتری و همکار تحقیقاتی پست دکتری و دستیار پژوهش پست دکتری. دانشگاه‌های کانادا، ازجمله دانشگاه کلگری و آلبرتا و مک‌گیل فرصت‌های پژوهشی بسیاری در رشته‌های گوناگون به دانشجویان پست دکتری ارائه می‌کنند که شرکت در هرکدام از آن‌ها موقعیت‌های شغلی مطلوبی پیش‌روی دانشجویان قرار می‌دهند. در این مقاله، چندوچون پست دکتری در کانادا را بررسی و برخی از موقعیت‌های پژوهشی پست دکتری در کانادا را معرفی می‌کنیم.

شرایط تحصیل پست دکتری در کانادا

هرکدام از دانشگاه‌های کانادا ممکن است شرایط خاصی برای پذیرش دانشجویان پست دکتری داشته باشند؛ ولی معمولاً دانشجویان برای تحصیل پست دکتری در کانادا، مدرک دکتری یا معادلش را در مدت پنج سال باید دریافت کرده باشند. در رشته‌های پزشکی و بهداشت، مدرک حرفه‌ای بهداشت به‌تنهایی کافی نیست و متقاضیان دریافت موقعیت پست دکتری گواهی تخصصی پزشکی (Diploma Specialist Medical) نیز باید داشته باشند. از دیگر شرایط تحصیل در کانادا در مقطع پست‌دکتری شهروند یا مقیم کانادا یا مهاجر و پناهندۀ قانونی‌‌بودن و نداشتن سِمَت در هیئت‌علمی دانشگاه‌ست. بعد از پذیرش، متقاضیان حداقل شش‌ ماه در گروه آموزشی دانشگاه مشغول کار می‌شوند و سپس،پنج‌ سال تمام‌وقت پژوهش‌های دانشگاهی‌شان را همراه با یکی از استادان دانشگاه پیگیری می‌کنند. سازمان‌ آموزش‌و‌پرورش هر استان در کانادا مسئولیت رصد دانشگاه‌ها را برعهده دارد تا مطمئن شود که دانشگاه‌ها شرایط لازم برای برگزاری دوره‌های تمام‌وقت پست دکتری را دارند یا خیر. درادامه، موقعیت‌های پست دکتری در دانشگاه‌های مختلف کانادا را بررسی می‌کنیم.

پست دکتری در دانشگاه آلبرتا

به‌تازگی دانشکدۀ فارماکولوژی و مؤسسۀ دیایت و دانشکدۀ پزشکی و دندانپزشکی دانشگاه آلبرتا (University of Alberta) شرایط تحصیل پست دکتری در کانادا را فراهم کرده‌اند. آزمایشگاه مک‌دونالد در دانشگاه آلبرتا به‌دنبال تکمیل دو موقعیت پست دکتری در زمینه‌های فیزیولوژی سلولی، زیست‌شناسی تک‌سلولی، تصویربرداری سلولی، الکتروفیزیولوژی و بیولوژی محاسباتی است. در این دوره، دانشجویان بر درک تنوع طبیعی و پاتوفیزیولوژیکی در دوسطح سلولی و بافتی، سیگنال‌های متابولیک و مطالعات مکانیکی ژن‌ها متمرکز هستند و از روش‌هایی همچون سنجش‌های بیوشیمایی و مولکولی، تصویربرداری سلولی، الکتروفیزیولوژی و جداسازی سلول و بافت انسان استفاده می‌شود.

پست دکتری در دانشگاه مک‌گیل

دانشگاه مک‌گیل (McGill University) براساس شایستگی تحصیلی موقعیت‌های متفاوتی برای تحصیل پست دکتری در کانادا درنظر گرفته است. افراد مختلف از اقلیت‌های نژادی و افراد بومی و معلول گرفته تا اقلیت‌های جنسیتی و دیگر شهروندان کانادایی و مهاجران امکان تحصیل پست دکتری در دانشگاه مک‌گیل را خواهند داشت. این دانشگاه از دانشجویان پست دکتری انتظار دارد آزمایش‌ها و پژوهش‌های‌شان را به‌صورت شفاهی و گزارش‌های کتبی برای استادان مختلف دانشگاه ارسال کنند تا تجزیه‌وتحلیل‌ شوند. دانشگاه مک‌گیل بورسیه‌های تحصیلی مختلفی به دانشجویان پست دکتری اعطا می‌کند تا هزینه‌های تحصیل و زندگی دانشجویان به‌مقدار کاهش چشمگیری یابد. در این دوره، دانشجویان 35ساعت در هفته در دانشگاه زیرنظر استاد مدنظرشان باید فعالیت کنند.

موقعیت های پست دکتری در دانشگاه مک گیل.webp

موقعیت پست دکتری Eric Stubley در دانشگاه مک‌گیل

موقعیت پژوهشی Eric Stubley ویژۀ فارغ‌التحصیلان دکتری ریاضی است و دانشجویان پست دکتری با پژوهش بر نظریۀ اعداد و اشکال مدولار، ریاضیات نوینی را فرامی‌گیرند. گفتنی است سمینارها و کنفرانس‌های بسیاری نیز برای دانشجویان درنظر گرفته شده است. دانشجویان پست دکتری Eric Stubley سالانه 34هزار دلار حقوق می‌گیرند و 35ساعت در هفته باید کار پژوهشی انجام دهند.

موقعیت پست دکتری دانشکدۀ علوم غذایی در دانشگاه مک‌گیل

دپارتمان علوم غذایی و شیمی کشاورزی در دانشگاه مک‌گیل موقعیتی پست دکتری در رشتۀ بیوکاتالیز با مولکول‌های کربوهیدرات را ارائه می‌دهد. در این دورۀ بینارشته‌ای جنبه‌ها و تکنیک‌های زیست‌شناسی مولکولی و بیوکاتالیز و شیمی غذایی آموزش داده می‌شود. برای دریافت این موقعیت پژوهشی پست دکتری در کانادا، دانشجویان در زمینه‌های بیوکاتالیز، شیمی، زیست‌شناسی مولکولی و بیوتکنولوژی مدرک دکتری باید گرفته باشند. سابقۀ نوشتن مقاله در مجله‌های معتبر بیوکاتالیز و بیوتکنولوژی، تسلط برزمینه‌های مختلف فناوری آنزیم‌ها، طیف‌سنجی جرمی باوضوح درخورتوجه و تجزیه‌وتحلیل داده‌ها از دیگر توانایی‌های لازم برای دریافت این موقعیت پست دکتری است. گفتنی است دانشجویان این دوره 40هزار دلار در سال حقوق دریافت می‌کنند.

موقعیت پست دکتری MRI دانشگاه مک‌گیل

دیگر موقعیت پست دکتری دانشگاه مک‌گیل به فارغ‌التحصیلان دکتری علوم اعصاب و متخصص رادیولوژی و تفسیر تصویربرداری MRI مغز و دانشجویان دکتری آشنا با آگاهی از مهار‌ت‌های محاسباتی و آماری و فنی و اختلال‌های ژنتیکی مربوط است. دانشجویان پست دکتری این رشته سالانه 34هزار دلار حقوق می‌گیرند و زیرنظر استادیاری از دانشگاه مک‌گیل داده‌های تصویربرداری MRI مغز بیماران ژنتیکی را تجزیه‌وتحلیل می‌کنند.

منبع