بر‌اساس آمار وبگاه خبری CBC، کانادا تا روز یکشنبه ۱۴‌مارس۲۰۲۱ (۲۴اسفند۱۳۹۹) توانسته سه‌میلیون دُز واکسن تهیه کند. شایان ذکر است طبق برنامه‌ای از‌پیش‌تعیین‌شده، مناطق مختلف کانادا تزریق واکسن کرونا به گروه‌های حساس را شروع کرده‌اند. در این مطلب، قصد داریم آخرین اخبار دربارۀ واکسیناسیون در کانادا را به اطلاعتان برسانیم.

از یکشنبه، ۱۴مارس، واکسیناسیون افراد ۸۵ساله یا مسن‌تر نیوبرانزویک، افراد مسن‌تر از ۷۰ سال کبک، افراد ۶۵ساله یا مسن‌تر مونترال و افراد واجدشرایط و کادر درمان مانیتوبا و از دوشنبه، ۱۵مارس، واکسیناسیون افراد واجدشرایط انتاریو آغاز شده است. ناگفته نماند در کبک، ۳۵ داروخانه به فهرست داروخانه‌های توزیع‌کنندۀ واکسن اضافه شده است تا سرعت واکسیناسون افزایش یابد.

در‌این‌بین، ساسکاچوان اعلام کرده است از دوشنبه، ۱۵مارس، افراد مسن‌تر از ۷۰ سال برای تزریق واکسن کرونا می‌توانند ثبت‌نام کنند. آلبرتا نیز از مناطقی به‌شمار می‌رود که بیشترین آمار ثبت‌نام برای تزریق واکسن را ازآنِ خود کرده و در روزهای اخیر، سرعت تزریق واکسن را نیز افزایش داده است. گفتنی است ۵۸،۵۰۰ واکسن کرونا در ابتدا به این استان تحویل داده شده است.

بریتیش کلمبیا نیز از دوشنبه، ۱۵مارس، واکسیناسیون افراد ۸۴‌ساله یا مسن‌تر را آغاز کرده است. مسئولان این استان اعلام کرده‌اند یک هفته از برنامۀ واکسیناسیون در کانادا عقب هستند؛ اما افراد ۸۰ تا ۸۴ساله برای تزریق واکسن می‌توانند ثبت‌نام و زمان تزریق واکسنشان را رزرو کنند.

اولویت واکسیناسیون در کانادا

بد نیست بدانید واکسن‌های تأیید‌شده در کانادا رایگان هستند و برای جلوگیری از گسترس بیماری کرونا و محافظت در‌برابر آن و کاهش تأثیر بیماری‌های عفونی تجویز می‌شوند. اولویت واکسیناسیون کرونا در کانادا در مرحلۀ اول برای افرادی تجویز می‌شود که درمعرض خطر بیماری شدید یا مرگ قرار دارند؛ ازجمله کادر درمان، مراکز مراقبت از سالمندان، افراد مسن‌تر از ۷۰ سال و افراد ساکن در مراکز مراقبت از بیماران و سالمندان.

در مرحلۀ دوم، واکسن کرونا برای افراد تا ۶۰‌ سال، افراد ساکن در پناهگاه‌ها و بی‌خانمان‌ها، کارکنان پلیس، آتش‌نشان‌ها، نظامیان مرزی، گارد ساحلی، کارمندان فروشگاه‌ها و حمل‌و‌نقل، معلمان حضوری‌، کارگرانِ در ارتباط مستقیم با مردم، کارمندان پستی، کارگران تولیدی و افراد ناتوان در مراقبت از خودشان تجویز می‌شود. در مرحلۀ سوم نیز، واکسن کرونا برای افراد ۱۶ تا ۵۹ سال، افراد مبتلا به بیماری‌های زمینه‌ای، کادر درمان و کارگرانِ در ارتباط غیرمستقیم با مردم تجویز می‌شود.

منبع: