با‌‌‌توجه‌‌‌به خبرهای منتشر‌شده دربارۀ واکسیناسیون در دانشگاه‌های مختلف کانادا، متوجه خواهیم شد که دانشگاه‌های این کشور رویکردهای متفاوتی در اجباری کردن یا نکردن تزریق واکسن کرونا برای دانشجویان و کارکنانشان برای نیمسال پاییز۲۰۲۱ در پیش گرفته‌اند. استان آلبرتا پیش‌از‌این اعلام کرده بود که واکسیناسیون کووید-۱۹ را برای دانشجویان اجباری نخواهد کرد؛ اما با افزایش شیوع بیماری در این استان، وبگاه University Affairs به‌نقل از وبگاه‌های دانشگاهی از اجباری شدن واکسن کرونا در دانشگاه های آلبرتا خبر داده است. به‌گفتۀ این وبگاه، ۱۳سپتامبر۲۰۲۱ نُه دانشگاه در استان آلبرتا ازجمله دانشگاه آلبرتا، دانشگاه کلگری، دانشگاه لتبریج، دانشگاه مک‌ایوان، کالج پزشکی هت، دانشگاه مونت‌رویال، دانشگاه NAIT، دانشگاه SAIT و کالج نورکوئست (NorQuest College) اعلام کردند که قوانین اجباری‌ کردن واکسیناسیون در پردیس‌های دانشگاهی را اجرا خواهند کرد و بعضی از این دانشگاه‌ها مانند دانشگاه آلبرتا پس از شروع اجرای قانون، نتیجۀ منفی آزمایشِ فوری کرونا را دیگر نخواهند پذیرفت.

بیل فلانگن، رئیس دانشگاه آلبرتا، در اطلاعیه‌ای اظهار کرده است: «مؤسسه‌های آموزش عالی آلبرتا برای در‌پیش‌گرفتن رویکردی به‌منظور تضمین امنیت دانشجویان، اعضای هیئت‌علمی، کارکنان، مهمانان و دیگر افراد با‌هم همکاری می‌کنند.» وی افزود: «ما رویکردی در پیش گرفته‌ایم که به سلامت و امنیت کافی برای آموزش، مطالعه، پژوهش، کار و زندگی در پردیس‌های دانشگاهی کمک می‌کند. امنیت جامعۀ بزرگمان مهم‌ترین هدف برای اجرای برنامه‌های کوتاه‌مدت و بلندمدت در تمام طول پاندمی کرونا بوده است.»

گفتنی است متقاضیان تحصیل در دانشگاه‌های آلبرتا و لتبریج از ۱نوامبر و دانشگاه‌های کلگری و مک‌ایوان و مونت‌رویال از شروع نیمسال زمستان‌۲۰۲۲ باید واکسینه باشند. تیم راهیلی، رئیس دانشگاه مونت‌رویال، گفته است: «این تصمیم‌ها بدون فکر گرفته نشده‌اند. واکسیناسیون مؤثرترین اقدام برای حفظ سلامت و محافظت از خود و جامعه در‌برابر بیماری کووید-۱۹ شناخته می‌شود و باتوجه‌به جدی‌‌بودن موج چهارم شیوع ویروس کرونا و به‌خطر‌افتادن سیستم بهداشت عمومی و مراقبت‌های درمانی، تمام اعضای جامعۀ پردیس دانشگاهی ما ازجمله دانشجویان، اعضای هیئت‌علمی، کارکنان و مهمانان باید برای ایجاد محیطی امن تلاش کنند.»

منبع: