بدون شک بررسی هزینه‌های تحصیل و زندگی در کشورهای دنیا، از مهم‌ترین قدم‌هایی است که در مسیر مهاجرت و انتخاب کشور باید به آن توجه کرد. کشور انگلستان یکی از آن مقصدهای اروپایی است که با ارائه فرصت‌های شغلی متنوع، سطح رفاهی و اجتماعی خوب، دانشگاه‌های برتر و بین‌المللی، امکان تحصیل به زبان انگلیسی و... باعث شده سالانه دانشجویان خارجی بسیاری این کشور را به عنوان مقصد تحصیلی و کاری خود انتخاب کنند.

برخلاف بسیاری دیگر از کشورهای اروپایی مانند آلمان، فرانسه، ایتالیا و... تحصیل در این کشور ممکن است کمی گران‌تر باشد. در این مطلب قرار است هزینه‌های زندگی دانشجویی در کشور انگلستان (شهریه دانشگاه، اجاره خوابگاه، هزینه خور و خوراک و...) را بررسی کنیم و با بورسیه‌های دانشجویی آن آشنا شویم.

هزینه تحصیل در مدارس انگلستان

دوره تحصیل در مدارس کشور انگلیس از سن 5 سالگی شروع می‌شود و تا پایان 18 سالگی ادامه می‌یابد و همانطور که می‌دانید تحصیل در این دوره برای دانش‌آموزان اجباری است. دوره ابتدایی از سن 5 تا 11 سالگی است و بعد از آن دانش‌آموزان وارد مقطع متوسطه می‌شوند که تا سن 16 سالگی ادامه دارد. پس از اتمام دوره متوسطه نیز دانش‌آموزان یک دوره یک یا دو ساله (بسته به رشته انتخابی‌شان برای ادامه تحصیل) را می‌گذرانند و سپس خود را برای ورود به دانشگاه آماده می‌کنند. هزینه‌های تحصیل در مدارس این دانشگاه نیز بسته به مقطع تحصیلی، رشته موردنظر، مدرسه مقصد و... متفاوت است؛ اما اگر بخواهیم به‌طور کلی بگوییم هزینه تحصیل در مدارس این کشور از 10 هزار تا 40 هزار پوند در سال متغیر است.

به شما پیشنهاد می کنیم از مقاله تحصیل رایگان در انگلیس نیز بازدید کنید.

بورسیه تحصیل در انگلستان.webp

هزینه تحصیل در کالج های انگلستان

ادامه روند تحصیل در این کشور به این صوت است که دانش‌آموزان می‌توانند بسته به انتخاب و شرایط رشته مدنظرشان، مستقیم وارد دانشگاه شوند و تحصیلات آکادمیک را شروع کنند؛ یا اینکه برای آشنایی بیشتر و تخصصی‌تر با رشته تحصیلی‌شان و بازار کار آن، دوسال به کالج روند تا سطح علمی و زبانی‌شان را افزایش دهند.

دانش‌آموزان بین‌المللی برای تحصیل در این دوره می‌بایست ریزنمرات دبیرستان و مدرک آیلتس با نمره حداقل 4.5 را با کالج مدنظرشان ارائه دهند. همچنین درباره هزینه‌های تحصیل در این مقطع تحصیلی باید بگوییم که هزینه‌ها بسته به کالج و شهر مقصد متفاوت است؛ اما به‌طورکلی هزینه تحصیل در کالج‌های انگلستان از 20 هزار پوند شروع و تا 50 هزار پوند ادامه می‌یابد.

هزینه تحصیل در انگلستان در مقطع لیسانس

همانطور که پیش‌تر هم اشاره کردیم، با توجه به سطح و کیفیت آموزشی بالا در این کشور، هزینه‌های تحصیل در انگلستان نسبت به سایر کشورهای اروپایی کمی متفاوت است؛ اما بدیهی است که با اجازه 10 ساعت کار پاره‌وقت در هفته، دانشجویان می‌توانند به‌راحتی از پس هزینه‌های زندگی بربیایند. تحصیل در مقطع لیسانس در این کشور سه سال به‌طول می‌انجامد و دانشجویان بین‌المللی برای اخذ پذیرش در این مقطع می‌بایست مدرک زبان آیلتس با نمره حداقل 6 را به دانشگاه مقصد ارائه دهند.

درباره هزینه تحصیل در این مقطع تحصیلی هم باید بگوییم که عوامل مختلفی همچون رشته تحصیلی افراد، دانشگاه و شهر مقصد و... بر روی هزینه‌ها تاثیرگذار هستند. به‌طورمثال تحصیل در رشته‌های علوم پزشکی و علوم مهندسی در مقطع کارشناسی به مراتب گران‌تر از دیگر رشته‌ها هستند. اما اگر بخواهیم به‌طور کلی بگوییم هزینه تحصیل در این مقطع از 10 هزار تا 30 هزار پوند در سال متغیر است. همچنین گفتنی است که برخلاف تحصیل در مقطع دکترا، دانشجویان متاهل و محصل در مقطع کارشناسی نمی‌توانند برای همسر و فرزند خود ویزای همراه بگیرند.

هزینه تحصیل در انگلستان در مقطع فوق لیسانس

از آنجایی که تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در انگلستان، برخلاف بسیاری از کشورها فقط یک‌سال طول می‌کشد و احتمال پیدا کردن کار مرتبط با تحصیل در این مقطع بسیار بالاست، سالانه افراد بسیاری هستند که برای تحصیل در این مقطع برای اخذ ویزای تحصیلی انگلیس اقدام می‌کنند. داشتن مدرک آیلتس با نمره حداقل 6.5 برای اخذ پذیرش در دانشگاه‌های این کشور ضروری است. درباره هزینه‌های تحصیل در مقطع فوق لیسانس در کشور انگلستان نیز باید بگوییم که هزینه تحصیل یک‌ساله کارشناسی ارشد بسته به رشته و دانشگاه متقاضیان از 11 هزار پوند الی 20 هزار پوند متغیر است.

هزینه تحصیل در انگلستان در مقطع دکتری

پیشرو بودن دانشگاه‌های انگلیس در زمینه تحقیقات علمی و پژوهشی موجب شده است که سالانه افراد بسیاری برای تحصیل در این مقطع در انگلستان ثبت درخواست کنند. برای اخذ پذیرش در این مقطع داشتن رزومه علمی و پژوهشی، ارائه مقالات بین‌المللی و مدرک زبان آیلتس با نمره 7 ضروری است. درباره هزینه‌های تحصیل در این رشته نیز باید بگوییم که بسته به رشته متقاضیان و دانشگاه مقصد این هزینه‌ها متفاوت است؛ اما به‌طورکلی هزینه تحصیل در مقطع دکتری در این کشور از 15 هزار پوند تا 50 هزار پوند در سال متغیر است.

هزینه‌های دانشجویی در انگلیس

بررسی بورسیه‌ها و کمک هزینه‌های دانشجویی در انگلیس

دانشگاه‌های انگلیس هم مانند بسیاری دیگر از کشورهای اروپایی با ارائه بورسیه‌های تحصیلی متنوع و بسیار توانسته‌اند به دانشجویان بین‌المللی بسیاری در رابطه با هزینه‌های تحصیل در این کشور کمک کنند. از آنجایی که تعداد بورسیه‌های ارائه شده در مقطع دکترا نسبت به مقاطع پایین‌تر بیشتر است، بدیهی است که گرفتن و اخذ بورسیه در این مقطع نیز به مراتب ساده‌تر است.

البته گفتنی است که وجود چنین شرایطی به‌منظور نتوانستن اخذ بورسیه در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد نیست؛ بلکه دانشجویان می‌توانند با ارائه ریزنمرات و معدل بالا، رزومه تحصیلی و پژوهشی قوی و... شانس خود را برای اخذ ویزا در این مقاطع افزایش دهند.

در رابطه با مقدار هزینه‌ای که توسط این بورسیه‌ها ارائه می‌شوند نیز باید بگوییم که این مقدار بسته به رشته و دانشگاه مقصد دانشجویان متفاوت است؛ اما به‌طور کلی این مقدار هزینه از 4 هزار پوند الی 20 هزار پوند متغیر است.

در ادامه می توانید مقاله تحصیل پزشکی در انگلستان را نیز مطالعه کنید.

هزینه‌های مربوط به اخذ ویزای تحصیلی انگلستان

جدای شهریه دانشگاه و هزینه‌های مربوط به تشکیل پرونده (دستمزد وکیل، آزمون زبان، ترجمه مدارک، بلیت هواپیما و...)، هزینه فعلی ویزای دانشجویی انگلستان 348 پوند است که به ازای هر فرد تحت تکفل، 348 پوند اضافی پرداخت می‌شود. همچنین متقاضیان می‌بایست برای بیمه سلامت ملی (NHS) در طول اقامت خود، باید سالانه 150 پوند اضافه‌هزینه جهت مراقبت‌های بهداشتی نیز بپردازند. بدون شک تشکیل پرونده و طی کردن مراحل اخذ ویزای تحصیلی این کشور کارچندان آسانی نیست و درصورت به‌وجود آمدن هرمشکلی ممکن است متقاضیان با ریجکتی روبرو شوند.

بدون شکتحصیل در انگلیس یکی از بهترین روش‌ها برای پیدا کردن شغل مناسب و تشکیل یک زندگی مناسب در این کشور است. برای آشنایی بیشتر با شرایط تحصیل و کار در انگلیس و گرفتن پذیرش، می‌توانید از مشاوران موسسه مهاجرت تحصیلی سیم آخر کمک بگیرید. ما در سیم آخر شرایط شما را بررسی می‌کنیم و به شما خواهیم گفت برای کدام دانشگاه‌ها شانس دریافت پذیرش دارید. در صورت تمایل، در ادامه مسیر هم برای دریافت ویزا، هماهنگی خوابگاه و سایر چالش‌های تحصیل در انگلیس و سایر کشورها همراهتان خواهیم بود.

بررسی هزینه زندگی دانشجویی در انگلیس

جدای هزینه‌های دانشگاه و اجاره خوابگاه، زندگی در این شهر اروپایی هزینه‌های جاری دیگری اعم از هزینه خورد و خوراک، قبض آب، برق، گاز، هزینه حمل‌ونقل و... را دارد که دانستن مقدار آن‌ها به‌طور میانگین برای برآورد کردن کل هزینه‌های زندگی در این کشور می‌تواند کمک کننده باشد. به‌طور کلی با درنظر گرفتن چنین هزینه‌هایی، هزینه زندگی دانشجویی در این کشور بین 1000 و 1500 یورو در ماه متغیر است.

هزینه اجاره مسکن و خوابگاه در انگلیس به چه صورت است؟

روش‌های متعدی برای اقامت در این کشور وجود دارد، از اجاره خوابگاه گرفته تا هزینه مسکن. در رابطه با هزینه اقامت در این کشور هم باید خاطرنشان کرد که بسته به شهر مقصد و انتخاب افراد برای اقامت هزینه‌ها متفاوت است. هزینه خوابگاه مبلغی بین 500 الی 1000 پوند در ماه است و هزینه اجاره مسکن نیز بسته به متراژ و امکانات خانه از 600 تا 1200 پوند در ماه متغیر است.

از مقاله مهاجرت تحصیلی ارزان نیز بازدید کنید.

هزینه زندگی دانشجویی در انگلیس

بررسی هزینه تحصیل در شهرهای مختلف انگلستان

اکثر شهرهای انگلستان از سطح علمی بالایی برخوردار هستند و دانشگاه‌های برتری را در خود جای داده‌اند. بدیهی است که هزینه زندگی در انگلیس و در شهرهای متفاوت است؛ از این‌رو بررسی میانگین هزینه‌های ماهانه در برخی از شهرهای مهاجرپذیر این کشور می‌تواند در انتخاب مقصد تحصیلی متقاضیان قدمی مثبت باشد. هزینه زندگی در لندن برای یک نفر ماهانه چیزی حدود 1000 الی 1200 پوند در ماه، شهرهای بریستول و برایتون 800 تا 1000 پوند، شهرهای ادینبورگ و کمبریج نیز 900 تا 1100 پوند در ماه بسته به سبک زندگی افراد متغیر است.

درآمد کار دانشجویی در انگلستان به چه صورت است؟

بدون‌شک سطح آموزشی برتر و دانشگاه‌های بین‌المللی انگلیس توانسته‌اند هزینه زیاد تحصیل در این کشور را توجیه کنند. از آنجایی که کشور انگلستان اقتصاد رو به‌رشدی دارد، امنیت شغلی بالا و فرصت‌های شغلی متنوع در این کشور سبب شده‌اند که نرخ بیکاری در انگلیس کمتر از 4 درصد باشد. از این‌رو دانشجویان بین‌المللی خیلی سریع می‌توانند یک کار دانشجویی در زمان تحصیل خود پیدا کنند و از پس هزینه‌های زندگی‌شان بربیایند. همچنین خوب است بدانید که کشور انگلستان به دانشجویان مقطع کارشناسی اجازه 10 ساعت کار پاره‌وقت در هفته، دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد 20 ساعت و دانشجویان مقطع دکترا هفته‌ای 30 ساعت کار در هفته را داده است.

کلام آخر

اگر شرایط اخذ ویزای تحصیلی انگلیس را دارید، ما در سیم آخر آماده‌ایم تا صفر تا صد مسیر را به شما نشان دهیم و برای طی کردن این مسیر شما را همراهی کنیم. مشاوره اولیه سیم آخر (بررسی شرایط شما و ارائه راهنمایی‌های کلی در مورد مهاجرت) کاملا رایگان است. ما علاوه بر انلستان، شرایط اخذ ویزای تحصیلی کانادا، ایتالیا، فرانسه، نروژ، آلمان و اسپانیا را نیز در سبد خدمات خود داریم و برای مهاجرت به این کشورها در کنار شما خواهیم بود.

اگر قصد تحصیل در خارج از کشور را دارید می توانید از راه های زیر با مشاوران سیم آخر در ارتباط باشید:

02141405

مشاوره رایگان

سوالات متداول

در ماه هزینه‌های زندگی برای دانشجویان حدودا چقدر است؟

هزینه زندگی دانشجویی از 800 الی 1500 پوند در ماه متغیر است.

بیشتر هزینه های دانشجویان در انگلستان برای چه موردی است؟

هزینه اجاره خانه، خوابگاه