مهاجرت تحصیلی هزینه‌های مختلفی دارد؛ از جمله هزینه ثبت‌نام در دانشگاه، هزینه‌ی بررسی مدارک و... . بسیاری از افراد بر این باورند که مهاجرت تحصیلی به طور کلی پروسه هزینه‌بری دارد؛ اما با انتخاب‌های درست می‌توانید این هزینه‌ها را به حداقل رسانده و مهاجرت تحصیلی ارزان را تجربه کنید. در این مقاله راه‌های مهاجرت تحصیلی ارزان را بررسی می‌کنیم.

کاهش هزینه های پروسه مهاجرت تحصیلی

برای مهاجرت تحصیلی لازم است یک سری مراحل را پشت سر بگذارید و هر کدام از این مراحل هزینه‌های مخصوص به خود را دارد. در ادامه هزینه‌های پروسه مهاجرت تحصیلی و راه‌های کاهش هر کدام را بررسی می‌کنیم:

  • هزینه اپلای (Application Fee): مسیر مهاجرت تحصیلی از اخذ پذیرش آغاز می‌شود و برای ثبت درخواست پذیرش لازم است مبلغی را به دانشگاه مقصد بپردازید. جالب است بدانید بعضی از دانشگاه‌ها اپلیکیشن فی ندارند؛ مثل دانشگاه تورین ایتالیا و دانشگاه لیدز انگلستان. در واقع با انتخاب هوشنمدانه می‌توانید این هزینه را کاملا حذف کنید.
  • هزینه درخواست ویزا و بررسی مدارک: پس از گرفتن پذیرش نوبت به اخذ ویزا می‌رسد و برای گرفتن ویزا لازم است هزینه ثبت درخواست و هزینه بررسی مدارک را به سفارت مورد نظر پرداخت کنید. از نظر هزینه‌های ویزا هر کشور شرایط خاص خود را دارد اما به‌طور کلی این هزینه در مقایسه با سایر هزینه‌ها زیاد نیست.
  • تمکن مالی: یکی دیگر از هزینه‌های پروسه ویزا، تمکن مالی است که باید در زمان درخواست ویزا موجودی حساب شما باشد. برای کاهش هزینه تمکن مالی لازم است کشوری را انتخاب کنید که هزینه‌های زندگی در آن کم باشد. برای مثال هزینه‌های اسپانیا ۱۲۳ درصد از کانادا ارزان‌تر است. به طور کلی اگر به مهاجرت تحصیلی ارزان علاقه دارید، ایتالیا و اسپانیا را به شما پیشنهاد می‌کنیم.
مهاجرت تحصیلی ارزان.webp

تحصیل رایگان در خارج از کشور

بعضی از دانشگاه‌های خارجی شهریه ندارند و بعضی از کشورهای خارجی بورسیه‌ای ارائه می‌دهند که شهریه دانشگاه را پوشش می‌دهد و تحصیل رایگان را ممکن می‌کند. در ادامه راه های تحصیل رایگان در خارج از کشور را بررسی می‌کنیم:

  • تحصیل در دانشگاه‌های بدون شهریه: بعضی از دانشگاه‌های خارجی شهریه ندارند. برای مثال تحصیل در دانشگاه‌های دولتی آلمان رایگان است و نیاز به پرداخت هیچ شهریه‌ای برای تحصیل در این دانشگاه‌ها ندارید. با انتخاب آلمان به‌عنوان مقصد تحصیلی خود می‌ةوانید تحصیل رایگان در خارج از کشور را تجربه کنید.
  • تحصیل با بورسیه تحصیلی در خارج از کشور: هر کدام از کشورهای پیشرفته دنیا، بورسیه‌های مخصوص به خود را دارند. برای مثال کانادا کمک‌هزینه شهریه با شرط معدل ارائه می‌کند و در فرانسه می‌توانید از کمک‌هزینه سازمان CAF استفاده کنید. بهترین کشور از نظر بورسیه تحصیلی ایتالیا است؛ چرا که در این کشور می‌توانید تا سقف ۷۰۰۰ یورو بورسیه بدون شرط معدل دریافت کنید.

بهترین کشورها برای مهاجرت تحصیلی ارزان

همانطور که در بخش‌های قبلی هم توضیح دادیم، یکی از نکات مهم و تاثیرگذار در مهاجرت تحصیلی ارزان، انتخاب کشور است. شما می‌توانید با انتخاب هوشمندانه مقصد، هزینه‌های خود را تا حد قابل توجهی کاهش دهید. در ادامه بهترین کشورها برای مهاجرت تحصیلی ارزان را معرفی می‌کنیم.

ایتالیا

ایتالیا به عقیده بسیاری از افراد بهترین کشور برای مهاجرت تحصیلی ارزان و تحصیل رایگان است. این عقیده با واقعیت مطابقت دارد؛ چرا که هزینه‌های زندگی در ایتالیا ۲۴ درصد ارزان‌تر از کانادا و ۹ درصد ارزان‌تر از آلمان است. در واقع بین کشورهای توسعه‌یافته، ایتالیا یکی از ارزان‌ترین گزینه‌ها برای تحصیل و زندگی به‌حساب می‌آید. علاوه بر این، ایتالیا یکی از بهترین بورسیه‌های اروپا را تحت عنوان بورسیه استانی ارائه می‌دهد. این بورسیه معمولا تمام شهریه و هزینه مسکن دانشجو را پوشش می‌دهد و از باقی‌مانده آن می‌توانید برای کمک‌‌هزینه زندگی استفاده کنید. جالب‌تر آن که این بورسیه هیچ شرط معدلی ندارد و تمام افراد شانس گرفتن آن را دارند.

اسپانیا

هزینه‌های زندگی در اسپانیا ۱۲۳ درصد از کانادا ارزان‌تر است. این کشور یکی از ارزان‌ترین کشورهای اروپا برای زندگی به‌حساب می‌آید. جالب است بدانید اسپانیا علاوه بر مهاجرت تحصیلی ارزان، امکان مهاجرت تحصیلی بدون مدرک زبان را هم برای دانشجویان خارجی فراهم کرده است. اگر قصد شما اقدام برای مقطع دکتری است، تحصیل رایگان مقطع دکتری در اسپانیا ممکن خواهد بود.

آلمان

تحصیل در دانشگاه‌های دولتی آلمان رایگان است. برای تحصیل رایگان در آلمان فقط کافی است پذیرش یکی از این دانشگاه‌ها را دریافت کنید. البته لازم است توجه داشته باشید که رقابت برای ورود به این دانشگاه‌ها بالا است و کسانی که معدل بالا، مقاله ISI‌ یا سابقه کار مرتبط با رشته تحصیلی خود را دارند، شانس بیشتری برای ورود به این دانشگاه‌ها خواهند داشت.

فرانسه

تحصیل در فرانسه به طور کلی رایگان نیست اما برای بعضی از رشته‌ها و مقاطع می‌توانید تحصیل رایگان را تجربه کنید. علاوه بر این در فرانسه با در اختیار داشتن کارت دانشجویی می‌توانید از تخفیف‌های ویژه مثل تخفیف حمل و نقل بهره ببرید. بورسیه سازمان CAF هم یکی دیگر از راه‌های کاهش هزینه تحصیل در فرانسه است. دولت فرانسه نیز با ارائه وام مسکن از دانشجویان خارجی حمایت می‌کند.

تحصیل ارزان پزشکی در خارج از کشور

به طور کلی پزشکی رشته پرهزینه‌ای برای تحصیل در خارج از کشور به‌حساب می‌آید. برای مثال اگر قصد تحصیل پزشکی در آمریکا را داشته باشید، لازم است حداقل ۱۶۰ هزار دلار در سال بپردازید. اما کشورهایی هستند که هزینه تحصیل پزشکی در آن‌ها به‌مراتب پایین‌تر از آمریکا، کانادا و آلمان است. برای مثال تحصیل پزشکی در چین تا ۶۰ درصد ارزان‌تر از تحصیل پزشکی در آمریکا است. جالب است بدانید برای تحصیل پزشکی عمومی، دندانپزشکی و داروسازی در چین نیاز نیست آزمون ورودی بدهید یا زبان چینی را یاد بگیرید. شما با ارائه دیپلم تجربی و مدرک آیلتس می‌توانید تحصیل ارزان پزشکی را در چین تجربه کنید. لازم به ذکر است که تمام دانشگاه‌های چین مورد قبول وزارت بهداشت بوده و با مدرک پزشکی چین می‌توانید در جاهای مختلف دنیا مشغول به کار شوید.

از دیگر کشورهایی که امکان تحصیل ارزان پزشکی را برای شما فراهم می‌کنند می‌توان به اسپانیا و فرانسه اشاره کرد. اسپانیا یکی از ارزان‌ترین کشورهای اروپا است که هزینه‌های زندگی در آن ۱۲۳ درصد از کانادا ارزان‌تر است و دولت فرانسه هم با ارائه یک‌سری حمایت‌های ویژه، هزینه‌های تحصیل دانشجویان خارجی را کاهش می‌دهد. از مهم‌ترین کمک هزینه های تحصیلی فرانسه می‌توان به کمک‌هزینه سازمان CAF و همچنین وام مسکن اشاره کرد. علاوه بر این‌ها در فرانسه با در اختیار داشتن کارت دانشجویی می‌توانید از تخفیف ویژه برای حمل‌ونقل عمومی و همچنین ورود به مکان‌های توریستی بهره ببرید.

مهاجرت تحصیلی ارزان با سیم آخر

ما در سیم‌آخر راه‌های مختلفی را برای مهاجرت ارزان پیش روی شما می‌گذاریم. کشورهای حوزه اقدام سیم‌آخر عبارتند از:

  • کانادا
  • آلمان
  • ایتالیا
  • اسپانیا
  • فرانسه
  • چین
  • انگلیس

و هر کدام از این کشورها شرایط خاص خود را برای مهاجرت تحصیلی ارزان دارد. برای مثال کانادا با ارائه فاند و تخفیف شهریه مسیر تحصیل ارزان را برای شما هموار می‌کند و آلمان با تحصیل بدون شهریه. ایتالیا هم بورسیه استانی ارائه می‌دهد که شرط معدل ندارد و برای همه در دسترس است. ما با تجربه بیش از ۲۰۰۰ پرونده مهاجرت تحصیلی، به شما کمک می‌کنیم مسیر مناسب خود را پیدا کنید و تا پایان این مسیر کنار شماییم.