کانادا با نزدیک به ۱۰ میلیون کیلومتر مربع وسعت (حدود ۶ برابر ایران) دومین کشور بزرگ جهان است. با این حال این کشور تنها حدود ۳۷ میلیون نفر جمعیت دارد که آن را به یکی از کم‌تراکم‌ترین کشورهای جهان تبدیل می‌کند. موارد متعددی مانند دانشگاه‌های معتبر و کیفت زندگی بالا موجب شده بسیاری از دانشجویان بین‌المللی (و به طور خاص ایرانی)، کانادا را برای تحصیل انتخاب کنند. اگر قصد تحصیل در کانادا را دارید یا به دنبال مهاجرت به این کشور از طریق تحصیل هستید بهتر از قبل از ورود به این کشور به ده مورد زیر توجه کنید.

1. چندفرهنگی بخشی از هویت کانادا است

با توجه یه مهاجرپذیر بودن کشور کانادا، شکی وجود ندارد که اگر اهل کشور و فرهنگ دیگری هستید، افرادی را خواهید دید که مانند شما هستند، به زبان شما صحبت می‌کنند و سنت‌های خود را به اشتراک می‌گذارند. یکی از مزیت‌های برجسته چند فرهنگی بودن (Multiculturalism ) تنوع در غذا است. اگر اهل ماجراجویی باشید، شهرهای کانادا انواع غذاهای مختلف از سراسر جهان را ارائه می‌دهند، و اگر به دنبال آشپزی در خانه هستید، می‌توانید هر آنچه نیاز دارید برای درست کردن غذای مورد علاقه خود را پیدا کنید.

Multiculturalism

۲. کانادا یکی از امن ترین کشور های جهان است و به گرمی از شما استقبال می کند

این کشور با توجه به آمار های معتبر جهانی یکی از کشورهای امن جهان برای زندگی و سرمایه گذاری است. سازمان های مطرح جهانی ( OECD، مجمع جهانی اقتصاد، شاخص صلح جهانی، شاخص ایمنی UL و موارد دیگر) کانادا را در بالاترین رتبه بندی از لحاظ امنیت قرار داده‌اند. همچنین دانشگاههای این کشور خدمات حمایتی برای ارتقاء امنیت و رفاه دانشجویان بین المللی ارائه می‌دهند

۳. کانادا یکی از عالی‌ترین سیستم‌های آموزشی در جهان را دارد

در بین کشورهای عضو سازمان همکاری و توسعه اقتصادی (OECD)، سازمانی بین‌المللی دارای ۳۵ عضو، که اعضای آن متعهد به اصول دموکراسی و اقتصاد آزاد هستند، کانادا دارای بالاترین رتبه از لحاظ تحصیلات (خواندن، سواد، ریاضیات و علوم) است. در واقع کانادا تحصیلکرده ترین کشور جهان است و  بیش از نیمی از ساکنان آن دارای مدرک دانشگاهی هستند.

سیستم‌ آموزشی کانادا

4. بیشتر دانشجویان بین المللی می‌توانند تجربه کار کانادایی را بدست آورند

دانشجویان اجازه دارند حین تحصیل در کانادا، در طول ترم‌های تحصیلی تا ۲۰ ساعت در هفته و در تعطیلات به‌طور تمام‌وقت کار کنند و برای این منظور به اجازه کار (work permit) نیازی ندارند. انجام کار دانشجویی ضمن کمک به دانشجویان برای تأمین نیازهای مالی، فرصت برقراری ارتباط و یادگیری فرهنگ مردم و اصول کار در کانادا را به دانشجویان می‌دهد. تجربیاتی که در این مدت به دست می‌آورید، به شما برای پیدا کردن کار پس از فارغ‌التحصیلی نیز کمک خواهد کرد.

طبق قانون، دانشجویان بین‌المللی که اجازه تحصیل (study permit) دارند و در یک مؤسسه آموزشی مورد تأیید (Designated Learning Institution) تحصیل می‌کنند، می‌توانند بدون داشتن اجازه کار (work permit) در دانشگاه (یا کالج) یا بیرون از دانشگاه کار کنند. کار بیرون از دانشگاه شامل هر موقعیت شغلی و برای هر کارفرمایی می‌شود. کار درون دانشگاه شامل کار برای دانشگاه (یا کالج)، همکاری با اساتید (به عنوان دستیار تدریس یا دستیار پژوهشی)، کار برای یک سازمان دانشجویی یا برای یک واحد خدماتی (مانند باشگاه یا رستوران) و خوداشتغالی می‌شود.

۵. مردم در کانادا تحت حمایت منشور حقوق و آزادیهای کانادا قرار دارند

مردم در این کشور تحت حمایت منشور حقوق و آزادی کانادا (Canadian Charter of Rights and Freedoms) که در کانادا اغلب به سادگی با نام منشور (Charter) به آن اشاره می‌شود، قرار دارند. این منشور، یک منشور حقوق شهروندی است که بر اساس قانون اساسی کانادا تنظیم شده که در آن حقوق سیاسی و مدنی شهروندان کانادایی محفوظ شده است. در واقع بر اساس این منشور، کسانی که در کانادا حضور فیزیکی دارند، حقوق مدنی و سیاسی بسیاری دارند. از حقوق و آزادی‌هایی که تحت پوشش منشور محافظت شده‌اند می توان به آزادی‌های بنیادین، حقوق دموکراتیک، حقوق جابجایی، حقوق قانونی، حقوق برابری، حقوق زبان و حقوق آموزش زبان اقلیت اشاره کرد.

۶. کانادا در تمام طول سال سرد نیست

بر خلاف تصور همگان این کشور در تمام طول سال سرد نیست. برای مثال اُتاوا، پایتخت کشور کانادا و چهارمین شهر بزرگ این کشور، در فصل بهار سرشار از لاله‌های زیبا می‌شود و تابستانی گرم و مرطوب دارد.  میانگین بیشترین دما در ماه جولای ۲۶٫۶ درجه سانتیگراد(۸۰ درجه فارنهایت) و میانگین کمترین دما در ماه ژانویه به منفی۱۴٫۴ درجه سانتیگراد (۶٫۱ درجه فارنهایت) می‌رسد. به‌طور میانگین ۱۱ روز از ۳ ماه تابستان درجه حرارت بیش از ۳۰ درجه سانتیگراد است. پاییز اتاوا از شهریور تا آبان ماه ادامه دارد و زیباترین مناظر کشور کانادا در این فصل رقم می‌خورد. این موضوع باعث شده گردشگران زیادی از سراسر جهان فقط برای دیدن تغییر رنگ برگ‌ها در پاییز به این کشور سفر کنند. در کانادا، شما قادر خواهید بود از هر چهار فصل سال لذت ببرید.

۷. زمستان کانادا زیبا و حیرت انگیز است

با فرا رسیدن فصل زمستان، کانادا به محلی برای انواع تفریح‌ها و ورزش‌های زمستانی بدل خواهد شد. با شروع فصل سرما و ریزش بی‌امان برف در بیشتر مناطق این کشور مردم خود را برای فعاالیت‌های ورزشی مانند اسکی، اسکی روی یخ، اسنوبورد، سورتمه سواری و سنوموبیل سواری آماده می‌کنند. بنابراین این مهم است که  لباس گرم بپوشید و خود را برای شرکت در این فعالیت‌های زمستانی که بخشی از فرهنگ مردم کاناداست آماده کنید. بدون شک ماه‌هایی بسیار مفرح و سرگرم کننده در این فصل پیش روی خود خواهید داشت.

طبیعت کانادا

8. طبیعت کانادا خیره کننده است

تحصیل در کانادا یا مهاجرت تحصیلی به کانادا این فرصت را در اختیار شما قرار می‌دهد که از طبیعت بکر و خیر کننده کانادا لذت ببرید. همان طور که در بالا اشاره شده، کانادا به مساحتی نزدیک به ۱۰ میلیون کیلومتر مربع یکی از سرزمینی پهناور با اقلیم‌های متنوع و یکی از پرجاذبه‌ترین کشورهای دنیا از نظر داشتن مناظر طبیعی است. این کشور دارای بیشترین دریاچه در کل جهان است و بسیاری از جنگل های بارانی،  خطوط ساحلی، دشت‌های وسیع و رشته کوه های عظیم الجثه در این کشور واقع شده است. همچنین در این کشور ۴۲ پارک ملی و بیش از ۱۰۰۰ پارک استانی وجود دارد. پارک ملی بانف، پارک مونت رویال، پارک ملی شبه جزیره ی بروس،  آبشار نیاگارا، دریاچه ی اونتاریو، کوهستان های ویسلر و پارک ملی ساسکاچوان از جمله مناظر طبیعی این کشور است که می‌بایست از آن بازدید کرد.

canada four seasons autumn mountain road trip

۹. برخی از کلیشه‌ها درست است

اگر وارد این کشور شوید به کرات کلمه (sorry) و (eh) را خواهید شنید. مردم این کشور عاشق شربت افرا (maple syrup) هستند. نوشیدن این شربت یکی از سنت‌های قدیمی مردم کانادا است. این شربت که از شیره درخت افرا در اواخر زمستان گرفته می‌شود دارای ارزش غذایی بالایی است. بیشتر مردم کانادا بسیار مودب و برخورد محترمانه ای دارند. برخورد مردم این کشور با دانشجویان بین‌المللی بسیار دوستانه است و در بیشتر موارد برای کمک به این دانشجویان داوطلبانه اقدام می‌کنند.

کلیشه‌ها در کانادا

10. شما به عنوان یک دانشجوی بین المللی، کانادا را بهتر می کنید

بدون شک حضور شما به عنوان یک دانشجوی بین‌المللی با پیشینه فرهنگی متفاوت، چشم اندازها و تجربیات زندگی مختلف می‌توانید به کانادایی‌ها (و دانشجویان داخلی) کمک کند تا یاد بگیرند و رشد کنند. کانادایی ها شما را به عنوان محققان ارزشمندی خواهند دید که می‌توانید به ایجاد روابط تحقیقات جهانی و رشد آن کمک کنید و موجب ارتقاء سطح زندگی مردم در این کشور شوید.

برای کسب اطلاعات در زمینه شرایط اخذ ویزای تحصیلی کانادا می‌توانید به صفحه مربوطه مراجعه کنید.

منبع:

moving2canada.com