کشور کانادا، کشوری انگلیسی زبان است و بیشتر ساکنان این کشور به زبان انگلیسی صحبت می‌کنند. همچنین در بعضی از نقاط کانادا مانند استان کبک، زبان فرانسوی، زبان رایج و رسمی آن منطقه است. بسیاری از افرادی که به کانادا مهاجرت می‌کنند یا تصمیم به ادامه تحصیل در کانادا می‌گیرند، در پی یاد گیری زبان انگلیسی و شرکت در آزمون‌های زبان مانند آیلتس یا تافل هستند. اما آیا مهاجرت به کانادا بدون آیلتس امکان پذیر است؟ در ادامه سعی داریم تا به پاسخ این سوال برسیم.

انواع مهاجرت به کانادا

مسیر‌های مختلفی برای مهاجرت به کانادا وجود دارد. مهاجرت تحصیلی، مهاجرت از راه ورود سریع و مهارت‌های شغلی و مهاجرت از راه تکفل خانوادگی. افرادی که قصد مهاجرت به کانادا دارند باید با استفاده از یکی از این مسیر‌ها وارد کانادا شوند و پس از گذراندن مدت مشخص و لازم، برای اخد اقامت دائم کانادا اقدام کنند.

برای گرفتن پذیرش از دانشگاه‌های کانادا و مهاجرت تحصیلی به کانادا داشتن مدرک زبان الزامی است. برای استفاده از برنامه‌های مهاجرتی نیز مدرک زبان نیاز است چون در اکثر این برنامه‌ها، افراد بر اساس توانایی‌هایی که دارند، امتیازدهی می‌شوند و نمره زبان یکی از بخش‌هایی است که بیشترین امتیاز را دارد.

برای استفاده از بعضی از مسیر‌هایی که در بالا نام بردیم مانند تکفل خانوادگی، در ابتدای مسیر، داشتن مدرک آیلتس نیاز نیست اما نکته‌ مهم این است که در انتهای تمامی این مسیر‌ها و در هنگامی که فرد برای گرفتن اقامت دائم اقدام می‌کند، داشتن مدرک زبان آیلتس اجباری است. پس می‌توان گفت که برای اقامت موقت در کانادا در بعضی از موارد نیازی به مدرک زبان آیلتس نیست اما برای مهاجرت کامل و گرفتن اقامت دائم کانادا داشتن مدرک زبان آیلتس الزامی است.

همچنین افرادی که برای درس خواندن و مهاجرت تحصیلی اقدام می‌کنند، می‌توانند برای گرفتن پذیرش از دانشگاه از آزمون تافل استفاده کنند اما برای انجام امور مهاجرتی کانادا و اخذ اقامت دائم، این افراد باید در ازمون آیلتس شرکت کنند و مدرک آیلتس خود را به اداره مهاجرت کانادا ارائه دهند.

تفاوت سفر و مهاجرت به کانادا

بسیاری از افرادی که قصد دارند به کانادا بروند در ابتدا با استفاده از ویزای توریستی و موقت به خاک کانادا وارد می‌شوند. برای اخذ ویزای توریستی و موقت نیازی به مدرک آیلتس نیست. به عنوان مثال والدین افرادی که در کانادا زندگی می‌کنند، می‌توانند بدون داشتن آیلتس ویزای ۵ ساله کانادا را اخذ کنند. همچنین افرادی که قصد دارند در برنامه‌های مهاجرتی مانند برنامه ورود سریع به همراه همسر خود شرکت کنند، نیازی نیست تا همسر و همراه آنان مدرک زبان داشته باشد. اما اگر همسر این افراد مدرک زبان داشته باشد، می‌توانند از آن برای گرفتن امتیاز بیشتر استفاده کنند.

همانطور که توضیح دادیم برای سفر به کانادا نیازی به داشتن مدرک زبان و آیلتس نیست اما برای مهاجرت به کانادا و در کل انجام امور مهاجرتی، داشتن آیلتس لازم است.

تحصیل در کانادا بدون مدرک زبان

در کل برای تحصیل در کانادا صرفاً مدرک زبان آیلتس لازم نیست و مدارک معتبر دیگر مانند تافل هم پذیرفته می‌شود. تعدادی از کالج‌ها و مراکز آموزشی در کانادا بدون داشتن هیچ مدرک زبانی به افراد پذیرش می‌دهند. اما مشکل اینجاست که بیشتر این مراکز جزء دانشگاه‌های معتبر و دارای DLI کانادا نیستند و افرادی که از این مراکز پذیرش می‌گیرند، برای گرفتن استادی پرمیت و ویزای تحصیلی کانادا دچار مشکل خواهند شد. پس قبل از انجام امور اپلای، حتماً مطمئن شوید که دانشگاه مد نظر جزء دانشگاه‌های معتبر کانادا باشد.

برای انجام امور تحصیلی و مهاجرتی در استان کبک کانادا نیز داشتن مدرک زبان فرانسوی اجباری است و کسانی که استان کبک را برای کار و زندگی انتخاب کرده‌اند و می‌خواهند اقامت دائم کبک را بگیرند، حتماً باید مدرک زبان فرانسوی معتبر داشته باشند.

همچنین بسیاری از افرادی که قصد دارند برای اولین بار در کانادا کار کنند و در حال ارسال رزومه هستند، برای اینکه شانس بیشتری در پیدا کردن کار در کانادا داشته باشند نیاز به مدرک زبان دارند. لازم به ذکر است که تمامی مشاغل و کارفرما‌ها در کانادا از متقاضیان مدرک زبان نمی‌خواهند اما داشتن مدرک زبان با نمره بالا می‌تواند تأثیر بسزایی در شانس افراد برای پیدا کردن کار داشته باشد.

پس همانطور که توضیح دادیم، برای انجام تمامی امور مهاجرتی در کانادا،  داشتن مدرک آیلتس الزامی است. همچنین آیلتس و یا تافل با نمره بالا می‌تواند در موقعیت‌ها مختلف دیگری نیز به افراد کمک کند. پس کسانی که قصد تحصیل و یا مهاجرت به کانادا را دارند، حتماً باید موضوع مدرک زبان را جدی گرفته و تا جایی که می‌توانند برای گرفتن مدرک زبان با نمره بالا تلاش کنند.



منبع: