آمریکا یکی از پیشرفته‌ترین کشورهای دنیا برای زندگی است اما از نظر فرهنگ و تمدن سطح پایین‌تری نسبت به اروپا دارد. سوال اینجا است که چگونه می‌توان بین این دو انتخاب کرد؟ آیا واقعا یکی از این دو از دیگری بهتر است؟ در این مقاله قصد داریم با بررسی شرایط هر دو به شما کمک کنیم هوشمندانه‌تر انتخاب کنید و بین مهاجرت به اروپا یا آمریکا سردرگم نشوید.

آیا اروپا مقصد خوبی برای مهاجرت است؟

اروپا با نام قاره‌ی سبز شناخته می‌شود. این قاره از نظر سطح فرهنگ، تمدن و قدرت اقتصادی شهرت جهانی دارد. تعداد قابل توجهی از بهترین دانشگاه‌های دنیا هم در کشورهای اروپایی قرار دارند. همه این‌ها به‌همراه چندین مزیت دیگر، اروپا را به مقصدی محبوب برای مهاجرت تبدیل کرده است. البته لازم است توجه داشته باشید که اروپا برای مهاجرت کاری ایرانیان مقصد چندان خوبی نیست؛ چرا که سخت‌گیری‌های زیادی برای جذب نیروی کار از خارج اتحادیه اروپا توسط کسب‌وکارهای اروپایی وجود دارد. در عوض مهاجرت تحصیلی به اروپا روشی ساده، سریع و نسبتا ارزان برای مهاجرت به‌حساب می‌آید. به عبارت دیگر می‌توان گفت بهترین راه مهاجرت به اروپا، مهاجرت تحصیلی است. در ادامه بهترین کشورهای اروپا برای مهاجرت تحصیلی را به شما معرفی می‌کنیم:

ایتالیا:

  • تحصیل ارزان و حتی رایگان
  • بورسیه‌های خوب
  • عدم نیاز به یادگیری زبان ایتالیایی
  • اخذ پذیرش با مدرک دولینگو
  • اخذ ویزا با تمکن پایین
  • امکان کار حین تحصیل

آلمان:

  • تحصیل رایگان در دانشگاه‌های دولتی
  • وارد شدن به بازار کار پس از تحصیل
  • امکان تحصیل به زبان انگلیسی
  • امکان کار حین تحصیل

فرانسه:

  • اخذ ویزای تحصیلی بدون ارائه مدرک زبان
  • اجازه کار حین تحصیل
  • وارد شدن به بازار کار پس از تحصیل
  • امکان مهاجرت به کبک کانادا از طریق فرانسه

اسپانیا:

  • امکان مهاجرت بدون ارائه مدرک زبان
  • پایین بودن هزینه‌های اساسی زندگی
  • مراکز گردشگری پرتعداد
study in europe vs usa.jpg

آیا آمریکا مقصد خوبی برای مهاجرت است؟

آمریکا کشوری پیشرفته است که بسیاری از افراد از آن به‌عنوان مقصد رویایی خود یاد می‌کنند. اما آیا واقعا آمریکا همین‌قدر رویایی است؟ پس از بحران کرونا تورم در این کشور رو به افزایش است و هزینه‌های زندگی ثبات را از دست داده‌اند. از طرف دیگر امنیت در بعضی مناطق این کشور پایین است. اما با وجود این موارد نمی‌توانیم از مزایای مهاجرت به آمریکا چشم‌پوشی کنیم. آمریکا یکی از پیشرفته‌ترین کشورهای دنیا است و در بحث تکنولوژی پیشگام به‌حساب می‌آید. به همین دلیل می‌توان گفت این کشور مقصدی ایده‌آل برای فعالان حوزه استارتاپ و IT است. علاوه بر این تعدادی از بهترین دانشگاه‌های دنیا در این کشور قرار دارند.

دغدغه مهم ایرانیان برای مهاجرت به آمریکا، وجود ریسک ریجکتی از ابتدای مسیر تا انتهای آن است. یک دانشجوی ایرانی ممکن است از آمریکا پذیرش تحصیلی یا پیشنهاد شغلی بگیرد اما از سمت سفارت برای ویزا ریجکت شود. مواردی داشته‌ایم که ایرانیان پس از ورود به آمریکا در فرودگاه ریجکت شده‌اند. متاسفانه این پایان راه نیست و حتی اگر از این مراحل به سلامت عبور کنید، برای تمدید اقامت و اخذ اقامت بلندمدت هنوز هم شانس ریجکت شدن وجود دارد. به‌طور کلی آمریکا از نظر قانونی مهاجرپذیر نیست و همین مهاجرپذیر نبودن به فرهنگ آن‌ها هم سرایت کرده است.

going to us.jpg

اروپا یا آمریکا؟ کدام برای تحصیل بهتر است؟

تحصیل در اروپا به‌مراتب از آمریکا ارزان‌تر است و شانس اخذ اقامت پس از تحصیل برای ایرانیان در اروپا بیشتر از آمریکا است. یعنی در نگاه اول اروپا برای تحصیل ایرانیان با اختلاف گزینه بهتری است. اما نمی‌توان از این مسئله چشم پوشید که آمریکا در لیست ۱۰ دانشگاه برتر جهان چندین نماینده دارد. دانشگاه‌هایی مثل MIT، استفنورد و هاروارد در بیشتر رده‌بندی‌ها بین پنج دانشگاه برتر دنیا قرار می‌گیرند و اخذ مدرک از این دانشگاه‌ها آینده شغلی شما را در سراسر جهان تضمین می‌کند. در طرف مقابل اروپا هم نمایندگان بسیاری در بین برترین دانشگاه‌های جهان دارد.

جالب است بدانید که دانشگاه‌های اروپا اولویت بیشتری برای یادگیری عملی قائل می‌شوند و در واقع دانشجو را برای ورود به بازار کار آماده می‌کنند. طول دوره تحصیل هم در اروپا کمتر است. علاوه بر این‌ها کارت دانشجویی در اروپا مزایای پرشماری را برای دانشجو به‌همراه دارد. مزایایی مثل حمل‌ونقل ارزان یا تخفیف‌های ریز و درشت برای بازدید از مراکز توریستی یا استفاده از خدمات شهری. با مزایایی که در این دو پاراگراف گفتیم، نمی‌توانیم با قطعیت بگوییم اروپا از آمریکا بهتر است یا بالعکس. در واقع این شمایید که باید این شرایط را مطالعه کرده و با خواسته‌های خودتان تطبیق دهید. برای مثال اگر تحصیل ارزان می‌خواهید، اروپا برای شما گزینه بهتری است و اگر رویای گرفتن مدرک از هاروارد را دارید باید به آمریکا مهاجرت کنید.

study in europe.jpg

اروپا یا آمریکا؟ کدام برای کار بهتر است؟

اروپا برای کار بعد از تحصیل شرایط بسیار خوبی دارد. شما همزمان با تحصیل در اروپا می‌توانید کار کنید و رزومه قوی‌تری داشته باشید تا پس از فارغ‌التحصیلی وارد بازار کار شوید و اقامتتان تمدید شود. این شرایط در آمریکا سخت‌تر است و صف طولانی اقامت پس از تحصیل ممکن است برای شما مشکل ایجاد کند. از طرف دیگر مهاجرت مستقیم کاری به اروپا سخت‌تر از مهاجرت کاری مستقیم به آمریکا است. نرخ بیکاری در کشورهای پیشرفته اروپایی مثل آلمان با نرخ بیکاری آمریکا تفاوت چندانی ندارد. شرایط مربوط به حقوق و مزایای کار در کشوری مثل آلمان از آمریکا بهتر است.

work in us or europe.jpeg

اروپا یا آمریکا؟ کدام برای زندگی بهتر است؟

اروپا از نظر فرهنگ نسبت به آمریکا در سطح بالاتری قرار می‌گیرد و مردم اروپا از نظر قانونمندی و نظم نسبت به ساکنان آمریکا برتری دارند. از نظر رفاه و امنیت تفاوت چندانی بین آمریکا و اروپا وجود ندارد. البته باید توجه داشت که آمریکا کشور بزرگی است و هر کدام از ایالت‌های آن قوانین مخصوص‌به‌خود را دارند. در بعضی از ایالت‌های این کشور امنیت و مهاجرپذیری نسبت به سایر ایالت‌ها پایین‌تر است.

نکته مهم دیگر برای زندگی در یک کشور خارجی، وجود تفاوت‌های فرهنگی است. کشوری مثل ایتالیا فرهنگی نزدیک به ایران دارد و از این جهت جای بهتری برای زندگی ایرانیان است. از طرف دیگر کشورهای اروپایی به ایران نزدیک‌ترند و رفت‌وآمد از آن‌ها برای ایرانیان راحت‌تر است. پس اگر وابستگی زیادی به خانواده خود دارید اروپا را انتخاب کنید.

جمع بندی

اروپا و آمریکا هر دو در بین مکان‌های محبوب ایرانیان قرار دارند؛ چرا که شرایط اقتصادی و رفاهی در هر دوی آن‌ها سطح خوبی را دارد. البته تفاوت‌هایی هم هست؛ مثل اینکه آمریکا دانشگاه‌های برتر دنیا را در اختیار دارد و اروپا تحصیل ارزان را برای دانشجویان خارجی ممکن می‌کند. در نهایت همه چیز به اولویت‌های خود شما برمی‌گردد. ما در سیم آخر برای تحصیل در اروپا اقدام داریم. برای اطلاعات بیشتر می‌توانید درخواست مشاوره رایگان بدهید.