منطقه نوناووت کانادا قلمرو وسیعی از شمال کاناداست که در بیشتر مناطقِ قطب شمال کانادا امتداد دارد. سال ۱۹۹۹، نوناووت از به‌هم‌پیوستن بخش شرقی سرزمین‌های شمال‌غربی کانادا ایجاد شد و سرزمین‌ اینوئیت‌ها، مردم بومی قطب شمال کانادا را در‌بر می‌گیرد. نوناووت به‌معنای «سرزمین ما» و مرکز آن ایکالوئیت در جزیرۀ بافین است. در ایالات متحدۀ آمریکا، این منطقه با نام «اسکیمو» شناخته می‌شود. مساحت منطقه نوناووت کانادا از اروپای غربی بیشتر است و آلرت، شمالی‌ترین سکونتگاه دائمی انسانی دنیا، در این قلمرو قرار دارد. نوناووت از شمال به اقیانوس منجمدشمالی می‌رسد و تنها مرزهای زمینی آن با استان مانیتوبا در جنوب و سرزمین‌های شمال‌غربی در جنوب‌غربی و غرب است.

آب‌و‌هوای منطقه نوناووت

منطقه نوناووت کانادا کاملاً در منطقۀ اقلیمی قطب شمال واقع شده است و زمستان‌هایی به‌شدت سرد و تابستان‌های خنک تا سرد دارد. متوسط دمای روزانه در ماه ژانویه در مناطق ساحلی شرقی به منفی ۲۲ درجۀ سانتی‌گراد و متوسط دمای روزانه در ماه جولای در منطقۀ خلیج هادسون به ۱۰ درجۀ سانتی‌گراد می‌رسد. ناگفته نماند در منطقه نوناووت عموماً باران نمی‌بارد و فقط برف می‌بارد.

جمعیت منطقه نوناووت

منطقه نوناووت کانادا یکی از مناطق کم‌جمعیت کرۀ زمین و طبق سرشماری سال ۲۰۱۶، جمعیت این منطقه ۳۵،۹۴۴ نفر است. اینوئیت‌ها، مردم بومی قطب شمال کانادا، چهارپنجم جمعیت منطقه نوناووت را تشکیل می‌دهند و دیگر ساکنان از اروپا به آنجا مهاجرت کرده‌اند

شهرهای منطقه نوناووت

شهرهای منطقه نوناووت

ایکالویت بزرگ‌ترین شهر، مرکز اداری، تجاری و فرهنگی این سرزمین است. از دیگر شهرهای منطقه نوناووت کانادا می‌توان به رنکین اینلت (Rankin Inlet) در ساحل شمال‌غربی خلیج هادسون و پانگنیرتونگ (Pangnirtung) در شبه‌جزیرۀ کامبرلند جزیرۀ بافین و کمبریج بِی در ساحل جنوب‌شرقی جزیرۀ ویکتوریا اشاره کرد.

اقتصاد منطقه نوناووت

بزرگ‌ترین دارایی اقتصادی منطقه نوناووت کانادا منابع معدنی آن است که ذخایر آهن و سنگ‌معدن‌های غیرآهنی، فلزات گران‌بها، الماس، نفت‌و‌گاز طبیعی را شامل می‌شود. باوجوداین، هزینه‌های هنگفت تولید و مشکلات حمل‌و‌نقل از بهره‌برداری از این منابع جلوگیری می‌کند. دولت فدرال عمدتاً با ایجاد زیرساخت‌ها و کمک به جست‌وجوی مواد‌معدنی، در توسعۀ منابع مشارکت کرده است. علاوه‌بر‌این، سازمان‌های دولتی برق را در سراسر منطقه نوناووت تولید و توزیع می‌كنند. دولت و سازمان‌های این منطقه منبع عمدۀ اشتغال و درآمد این قلمرو هستند. صید انواع ماهی و میگو و پستانداران دریایی، شکار پستانداران کوچک، خریدوفروش پوست حیوانات و جذب گردشگر از‌طریق ماهی‌گیری و شکار ورزشی از منابع درآمد مردم بومی منطقه نوناووت شمرده می‌شود. شایان ذکر است استخراج معدن صنعت اصلی مبتنی‌بر منابع در منطقه است که می‌توان به این‌ها اشاره کرد: استخراج سرب و روی در جزیرۀ کوچک کرنوالیس، ذخایر طلا در سرزمین اصلی دریاچۀ کنتوویتو، معدن الماس در جنوب‌غربی خلیج کمبریج و ذخایر فراوان و در‌عین‌حال استفاده‌نشدۀ نفت‌و‌گاز طبیعی.

حمل‌و‌نقل و ارتباطات

عمدۀ حمل‌ونقل مسافران به منطقه نوناووت کانادا از‌ راه‌های هوایی و عمدۀ حمل‌و‌نقل وسایل و بارهای سنگین از‌ راه‌های آبی است.

بهداشت و آموزش

از دهۀ ۱۹۵۰ تا‌به‌حال، بیشتر خدمات آموزشی و بهداشتی منطقه نوناووت را دولت کانادا برعهده گرفته است. امروزه، دپارتمان آموزش‌و‌پرورش نوناووت بر مدارس ابتدایی و متوسطه نظارت می‌کند و دانشکدۀ قطب شمال نوناووت برنامه‌ها و دوره‌های دوم را ارائه می‌دهد. گفتنی است استفاده از زبان بومی نوناووت در مدرسه‌های ترویج می‌شود و ادارۀ فدرال بومیان و امور شمالی کانادا از آموزش بومی‌ها حمایت مالی می‌کند. افزون‌براین، مجمع پرستاران بهداشت جامعه و مراکز بهداشتی درمانی منطقه‌ای و بیمارستانی در شهر ایکالویت خدمات بهداشتی و خودِ منطقه نوناووت کانادا نیز طرح‌های جامع بیمۀ درمانی را به ساکنان ارائه می‌دهد.

فرهنگ در منطقه نوناووت

با وجود تأثیر رسانه‌های آمریکای‌شمالی و...، بسیاری از عناصر سنتی فرهنگ اینوئیت حفظ شده است. در سال‌های پس از جنگ جهانی دوم، جیمز آرچیبالد هوستون، هنرمند و نویسندۀ کانادایی، با کمک شرکت خلیج هادسون در ترویج و فروش هنر اینوئیت نقش اساسی ایفا کرد. ناگفته نماند سیاست‌های عمومی همچنان به تشویق توسعۀ سنت‌های اینوئیت در هنرها و صنایع‌دستی، ازجمله منبت‌کاری روی سنگ و بافندگی و چاپ ادامه می‌دهد که منبعی مهم برای تکمیل درآمد در برخی از جوامع اینوئیتی است و مجموعه‌داران سراسر جهان را با فرهنگ اینوئیت آشنا می‌کند. در اواخر قرن بیستم و اوایل قرن بیست‌و‌یکم، فعالیت موسیقیایی سوزان آگلوکارک، خواننده و غزل‌سرای اهل اینوئیت، درک و قدردانی بیشتری از فرهنگ اینوئیت‌ها را ارتقا داد.

ورزش و تفریح

در منطقه نوناووت کانادا، ورزش‌های زمستانی مانند هاکی و کرلینگ، مسابقات سگ‌سواری و اتومبیل برفی و بازی‌های سنتی قطب شمال محبوب هستند. فعالیت‌های فضای باز ازجمله شکار، ماهی‌گیری، پیاده‌روی و کایاک‌سواری نیز گردشگران بی‌شماری را به این سرزمین می‌کشاند. مناطق وسیعی از منطقه نوناووت کانادا مناطق حفاظت‌شده به‌شمار می‌آیند؛ ازجمله پارک ملی کوتینیرپاک در جزیرۀ الاسمیر، پارک ملی آوییتوتوک در جزیرۀ بافین، پارک ملی سیرمیلیک در جزیرۀ شمالی بافین و جزیرۀ بایلت، پارک ملی اوکوزیکسالیک، پناهگاه پرندگان مهاجر خلیج کوئین‌مود و پناهگاه حیات‌وحش تلون.

کالج‌های منطقه نوناووت

کالج‌های منطقه نوناووت

در منطقه نوناووت کانادا، دانشگاه بزرگی وجود ندارد؛ اما «کالج آرکتیک نوناووت» و «مؤسسۀ آموزشی آکیتسیراک» در آن قرار دارد.

کالج آرکتیک نوناووت

کالج آرکتیک نوناووت (Nunavut Arctic College) کالجی دولتی محسوب می‌شود که در قلمرو نوناووت کانادا واقع است و به‌عنوان آژانسی عمومی با بودجۀ دولتی قلمرو فعالیت می‌کند. این کالج در سراسر منطقه نوناووت کانادا سه پردیس دارد: ۱. پردیس نوناتا (Nunatta Campus) در شهر ایکالوئیت؛ ۲. پردیس Kitikmeot (جادۀ کانگوک) در خلیج کمبریج؛ ۳. پردیس کیوالیق در ساناتولیکسارویک (مرکز آموزش معاملات نوناووت). کالج آرکتیک دوره‌های متنوعی در زمینه‌هایی همچون بهداشت، آموزش، کسب‌وکار، حقوق، هنر، فرهنگ، تجارت و فناوری برگزار می‌کند.

مدرسۀ حقوق آکیتسیراک

مدرسۀ حقوق آکیتسیراک (Akitsiraq Law School) مؤسسه‌ای غیرانتفاعی برای آموزش دوره‌های حقوقی در شهر ایکالوئیت کاناداست. هدف تأسیس این مؤسسه افزایش تعداد حقوق‌دانان و وکیلان در قلمرو نوناووت و بخش قطبی کاناداست. این مدرسه دوره‌ای چهارساله برای آموزش کارشناسی حقوق (LLB) برگزار می‌کند که صدور مدرک آن برعهدۀ دانشکدۀ حقوق دانشگاه اتاواست. ناگفته نماند مدرسۀ حقوق آکیتسیراک کلاس و کارمند دائمی ندارد و فرایند پذیرش آن معمولاً در دانشگاه‌های دیگر انجام نمی‌شود. مدرسۀ حقوق آکیتسیراک برای پذیرش دانشجویان به توانایی‌های عملی و قابلیت‌های داوطلبان براساس تجربه‌های زندگی و کار آنان توجه می‌کند. برای کسب اطلاعات بیشتر دربارۀ مرکز منطقه نانووات، شهر ایکالوئیت، به این لینک می‌توانید مراجعه کنید.

منابع: