دانشجویان و فارغ‌التحصیلان رشته‌های مرتبط با زبان انگلیسی می‌دانند زیرشاخه‌های انگلیسی به ادبیات محدود نمی‌شود؛ اما می‌توان گفت این زیرشاخه یکی از زیرشاخه‌های مهم‌ است. گرایش‌های دیگری مانند آموزش و مترجمی زبان انگلیسی نیز وجود دارند؛ ولی تنها دانشجویان ادبیات هستند که در تمامی مقاطع تحصیلی‌شان همواره در حال مطالعۀ کتاب‌های حجیم انگلیسی و تحلیلشان هستند. درحقیقت هرکدام از این گرایش‌ها، رشته انگلیسی را به نحو خاصی به دانشجویان می‌آموزند. در این مقاله، به‌طور‌مختصر با مشاغل مناسب برای رشته انگلیسی و گرایش‌های این رشته آشنا خواهیم شد.

گرایش مترجمی

معمولاً واحدهای نیمسال اول و دوم میان تمامی گرایش‌های رشته انگلیسی مشترک است که به «دورۀ زبان عمومی» شهرت دارد و دانشجویان پس از پشت‌سرگذاشتن این نیمسال‌ها وارد حوزۀ تخصصی رشته‌شان می‌شوند. یکی از گرایش‌های اصلی رشته انگلیسی «مترجمی» است. در این گرایش، دانشجویان با واحد‌های متعددی روبه‌رو هستند که غالباً برپایۀ ترجمۀ متون و یادگیری شیوه‌های سریع و حرفه‌ای برای ترجمۀ کوتاه‌ترین متن‌ها تا قطورترین کتاب‌ها استوار است. به‌طورکلی، می‌توان گفت دانشجویان چه در حین تحصیل و چه بعد از فارغ‌التحصیلی و ادامۀ فعالیت در همین حوزه، همواره با متون انگلیسی و دیکشنری سروکار دارند. فارغ‌التحصیلان این رشته درصورت علاقه به مترجمی، فعالیتشان را در این زمینه ادامه می‌دهند؛ زیرا درآمد مترجم، به‌ویژه مترجم متون تخصصی، درخورتوجه است‌.

گرایش آموزش

یکی دیگر از گرایش‌های رشته انگلیسی «آموزش» است که سختی‌های خاص خود را دارد. ازآنجا‌که دبیری شغلی بسیار ظریف است، دانشجویان این گرایش همواره در حال یادگیری روش‌های دبیری و ارائۀ کنفرانس‌های متعدد با همان شیوه‌ها هستند. افزون‌براین، دروس این گرایش بسیار تکنیکی است و زمینه‌های فراوانی را دربر می‌گیرد‌. ناگفته نماند فارغ‌التحصیلان این گرایش بخت بسیاری برای یافتن شغل دلخواهشان خواهند داشت.

گرایش ادبیات

«ادبیات» یکی از گرایش‌های سخت‌ و عمیق‌ و درعین‌حال لذت‌بخش‌ رشته انگلیسی محسوب می‌شود. این گرایش سرشار از متون انگلیسی کهن و معاصر است که دانشجویان آن‌ها را به شیوه‌های مختلف باید تحلیل کنند. به‌عنوان مثال، دانشجویان ادبیات به‌سادگی از کنار رمان نمی‌گذرند؛ زیرا رمان فقط از دید افرادِ ناآشنا با ادبیات فقط به داستان منتهی می‌شود. درحقیقت، رمان یا حتی داستان و شعر کوتاه از دید دانشجویان ادبیات و استادانشان زندگی افراد مختلف است که آن را از دیدگاه‌های گوناگون باید بررسی کنند.

همان‌طورکه گفتیم، کتاب‌های دانشجویان ادبیات بسیار قطور است و تنها کسانی تحصیلشان را در این رشته می‌توانند ادامه دهند که به انگلیسی مسلط باشند؛ زیرا زبان عمومی با زبان تخصصی ادبی تفاوت‌هایی دارد و فقط برای کسانی درک‌پذیر خواهد بود که به زبان عمومی کاملاً تسلط دارند‌. از دید برخی استادان، فارغ‌التحصیلان ادبیات انگلیسی درصورت تمایل به کار درزمینۀ ترجمه، مترجمان بسیار ماهری خواهند شد؛ زیرا در طول تحصیلشان متون دشواری خوانده‌ و در بطن جملات فرو رفته‌اند تا آن‌ها را تحلیل کنند. نکتۀ مهم دیگر اینکه درک مطلب لازمۀ کار مترجم است. ناگفته نماند تمامی گرایش‌های رشته انگلیسی چند واحد از گرایش‌های دیگر را هم می‌گذرانند؛ اما تمرکز دروسشان بر همان گرایشی است که در حال تحصیلش هستند.

مشاغل مناسب برای رشته انگلیسی

فارغ‌التحصیلان زبان انگلیسی به‌راحتی در بخش‌هایی می‌توانند مشغول کار شوند که به نیروهایی در زمینۀ ارتباطی و نوشتاری انگلیسی مانند دنیای رسانه و انتشارات نیاز دارند. البته از‌آنجا‌که این مهارت‌ها به‌طور‌عمومی نیستند و به سابقۀ کار حرفه‌ای نیازمندند، ممکن است فارغ‌التحصیلان بخواهند ابتدا سابقۀ کار کسب کنند و سپس در کارهای حرفه‌ای‌تر مشغول شوند. مشاغل مهم مرتبط با تمام گرایش‌های زبان انگلیسی عبارت‌اند از: مشاغل مربوط به رسانه و روزنامه‌نگاری، انتشارات، تدریس و مشاغل مربوط به فضای آکادمیک و تبلیغات و مارکتینگ و روابط‌عمومی.

برخی دیگر از مشاغل مناسب برای رشته انگلیسی عبارت‌اند از: ‌تدریس در مدرسه، تدریس زبان انگلیسی در خارج از کشور، معلم خصوصی، ارتباطات و مشاغل مربوط به روابط‌عمومی، مدیریت رسانه‌های اجتماعی، مدیریت و تولید محتوا برای وبگاه‌ها، نگارش حرفه‌ای یا تکنیکال متن برای شرکت‌ها، مشاغل مربوط به ویراستاری در شرکت‌های رسانۀ دیجیتال، نگارش سناریو برای پادکست، بازی‌های ویدئویی، فیلم و تلویزیون و نگارش مطلب و ویراستاری آن به‌صورت پروژه‌ای.

منابع: