روز گذشته، وبگاه کامپوس فرانس مقررات و محدودیت های سفر به فرانسه برای دانشجویان و پژوهشگران بین‌المللی در زمان شیوع ویروس کرونا را به‌روز کرده است. براساس اطلاعات این وبگاه در ۶آگوست۲۰۲۱، مقررات و روند ورود به کشور فرانسه به کشور محل اقامت افراد بستگی دارد. فرانسه به تمام افراد خواهان ورود به این کشور و تحصیل در فرانسه توصیه می‌کند واکسیناسیون COVID-19 را تکمیل کنند تا فرایند ورود به کشور برایشان ساده‌تر شود.

واکسن‌های تأییدشده برای ورود به فرانسه

واکسن‌های تأییدشده در آژانس دارویی اروپا (European Medicines Agency) برای ورود به کشور فرانسه نیز تأیید شده‌اند. این واکسن‌ها درحال‌حاضر عبارت‌اند از: واکسن‌های کومینارتی مانند واکسن فایزر و مدرنا، واکسن آسترازنکا، واکسن شرکت جانسون اند جانسون و واکسن‌های خارجی مشابه تأییدشده در اروپا. براساس اطلاعیۀ محدودیت های سفر به فرانسه برای دانشجویان بین‌المللی، بهتر است پیش از ورود به این کشور کاملاً واکسینه شده باشید. اگر پیش از ورود به فرانسه نمی‌توانید واکسن بزنید، بهتر است با هماهنگی سازمان تأمین اجتماعی فرانسه و مؤسسۀ میزبانتان بلافاصله بعد از رسیدن به این کشور، برای تزریق واکسن ثبت‌نام کنید؛ به‌ویژه اگر از کشورهای منطقۀ قرمز به فرانسه سفر می‌کنید.

مقررات و محدودیت های سفر به فرانسه برای دانشجویان

مقررات و محدودیت های سفر به فرانسه برای دانشجویان


در قوانین سفر به فرانسه در دوران همه‌گیری ویروس کرونا، کشورها براساس معیارهای بهداشتی به سه دسته تقسیم شده‌اند و مقررات ورود از مبدأ هر کشور به دسته‌بندی مرتبط به آن کشور بستگی دارد. این دسته‌بندی‌ها عبارت‌اند از: ۱. سبز: کشورهایی که شیوع ویروس کرونا و واریانت‌های خطرناک آن در آن‌ها فعال نیست؛ ۲. نارنجی: کشورهایی که شیوع ویروس در آن‌ها فعال، اما مهارشده است و واریانت‌های خطرناک در آن‌ها شایع نیست؛ ۳. قرمز: کشورهایی که شیوع ویروس و واریانت‌های خطرناک آن در آن‌ها فعال است.

وبگاه وزارت امور داخلی فرانسه فهرستی از دسته‌بندی کشورها و شرایط سفر و مدارک لازم برای سفر از هر منطقه را به زبان‌های فرانسوی و انگلیسی منتشر کرده است که هر هفته به‌روز می‌شود.

مقررات کشورهای سبز

دانشجویان و محققانی که از کشورهای سبز به فرانسه سفر می‌کنند، بدون هیچ محدودیتی می‌توانند به این کشور وارد شوند. فهرست این کشورها در وبگاه وزارت امور داخلی فرانسه منتشر شده است و هر هفته به‌روز می‌شود.

مقررات افراد واکسینه‌شده

دانشجویان و پژوهشگران واکسینه‌شده در زمان پرواز و رسیدن به فرانسه این مدارک را باید همراه داشته باشند:

  • مدرک اثبات واکسیناسیون: این مدرک نشان می‌دهد فرد تمام دُزهای ضروری یک واکسن را تزریق کرده و ۲۸ روز از تزریق یک دًز واکسن جانسون اند جانسون یا ۷ روز از تزریق دُز دوم سایر واکسن‌های تأییدشده گذشته است.
  • اظهاریۀ رسمی: حاکی از آن است که هیچ نشانه‌ای از ابتلا به بیماری COVID-19 ندارید و چهارده روز پیش از پرواز با فرد مبتلا به COVID-19 در تماس نبوده‌اید.

مقررات افراد واکسینه‌نشده

دانشجویان و پژوهشگران واکسینه‌نشده در کشورهای سبز در زمان پرواز و رسیدن به فرانسه این مدارک را باید همراه داشته باشند:

  • نتیجۀ منفی آزمایش PCR یا آنتی‌ژن که کمتر از ۷۲ ساعت پیش از پرواز گرفته شده است
  • اظهاریۀ رسمی: براساس آن، شما هیچ نشانه‌ای از ابتلا به بیماری COVID-19 ندارید و چهارده روز پیش از پرواز با فرد مبتلا به COVID-19 در تماس نبوده‌اید.

ناگفته نماند آزمایش PCR یا آنتی‌ژن در کشورهای در حال ‌بررسی شامل قبرس، یونان، مالتا، هلند، پرتغال و اسپانیا باید کمتر از ۲۴ ساعت پیش از پرواز گرفته شده باشد.

مقررات کشورهای نارنجی

دانشجویان بین‌المللی و محققانی که از کشورهای نارنجی به فرانسه سفر می‌کنند، بدون هیچ محدودیتی می‌توانند وارد این کشور شوند. دانشجویان و پژوهشگران واکسینه‌نشده از کشورهای نارنجی باید دلیل موجهی برای سفر به فرانسه داشته باشند. فهرست کشورهای نارنجی و شرایط ورود و مدارک لازم برای سفر به فرانسه در وبگاه وزارت امور داخلی فرانسه منتشر شده است و هر هفته به‌روز می‌شود.

مقررات افراد واکسینه‌شده

دانشجویان بین‌المللی و پژوهشگران واکسینه‌شده از کشورهای نارنجی نیز مانند کشورهای سبز هنگام پرواز و رسیدن به فرانسه مدرک اثبات واکسیناسیون و اظهاریۀ رسمی با شرایط مشابه کشورهای سبز را باید همراه خود داشته باشند.

مقررات افراد واکسینه‌نشده

دانشجویان و پژوهشگران بین‌المللی واکسینه‌نشده از کشورهای نارنجی هنگام پرواز و رسیدن به فرانسه مدارک زیر را باید همراه داشته باشند:

  • نتیجۀ منفی آزمایش PCR که کمتر از ۷۲ ساعت پیش از سفر گرفته شده یا نتیجۀ منفی آزمایش آنتی‌ژنی که کمتر از ۴۸ ساعت پیش از سفر گرفته شده است.
  • اظهاریۀ رسمی: طبق آن شما هیچ نشانه‌ای از ابتلا به بیماری COVID-19 ندارید و چهارده روز پیش از پرواز با فرد مبتلا به COVID-19 در تماس نبوده‌اید. همچنین، این اظهاریه باید اعلام کند با انجام آزمایش‌های مختلف در زمان ورود به فرانسه و قرنطینۀ هفت‌روزه موافقت می‌کنید.

دلایل موجه برای سفر از کشورهای نارنجی

در اطلاعیۀ مقررات و محدودیت های سفر به فرانسه برای دانشجویان و محققان بین‌المللی، دلایل موجه برای سفر از کشورهای نارنجی به فرانسه به‌شرح زیر است:

  • ثبت‌نام دانشجویان در یکی از دوره‌های یادگیری زبان فرانسه (FLE) برای آماده‌سازی پیش از تحصیلات عالی
  • ثبت‌نام دانشجویان برای امتحان‌های شفاهی به‌منظور ورود به مؤسسه‌های آموزش عالی فرانسوی
  • ثبت‌نام دانشجویان در مؤسسه‌های آموزش عالی (ازجمله برای دوره‌های زبان فرانسوی) در سال تحصیلی ۲۰۲۲-۲۰۲۱
  • نقل‌مکان مدرسان یا پژوهشگران (ازجمله دستیاران تدریس زبان) به فرانسه به دعوت یکی از لابراتوراهای پژوهشی یا مؤسسه‌های آموزش عالی فرانسوی به‌منظور انجام فعالیت‌های پژوهشی یا تدریس که به حضور فیزیکی آنان نیاز است. این افراد همراه با همسر یا شریک زندگی قانونی و فرزندانشان به فرانسه می‌توانند سفر کنند.

مقررات کشورهای قرمز

دانشجویان و پژوهشگران بین‌المللی واکسینه‌شده از کشورهای قرمز بدون محدودیت می‌توانند وارد کشور فرانسه شوند. دانشجویان و پژوهشگران واکسینه‌نشده از این کشورها دلیلی موجه برای سفر به فرانسه باید داشته باشند. فهرست کشورهای قرمز و شرایط و مدارک لازم برای سفر از این کشورها به فرانسه نیز در وبگاه وزارت امور داخلی فرانسه منتشر شده است و هر هفته به‌روز می‌شود.

مقررات افراد واکسینه‌شده

دانشجویان بین‌المللی و پژوهشگران واکسینه‌شده از کشورهای قرمز نیز مانند کشورهای سبز و نارنجی هنگام پرواز و رسیدن به فرانسه مدرک اثبات واکسیناسیون و اظهاریۀ رسمی با شرایط مشابه کشورهای سبز را باید همراه داشته باشند.

مقررات افراد واکسینه‌نشده

دانشجویان و پژوهشگران بین‌المللی واکسینه‌نشده از کشورهای نارنجی هنگام پرواز و رسیدن به فرانسه مدارک زیر را باید همراه خود داشته باشند:

  • نتیجۀ منفی آزمایش PCR یا آنتی‌ژنی که کمتر از ۴۸ساعت پیش از پرواز گرفته شده
  • اظهاریۀ رسمی: براساس این اظهاریه، شما هیچ نشانه‌ای از ابتلا به بیماری COVID-19 ندارید و چهارده روز پیش از پرواز با فرد مبتلا به COVID-19 در تماس نبوده‌اید. افزون‌براین، اظهاریۀ یادشده باید اعلام کند با انجام آزمایش‌های مختلف در زمان ورود به فرانسه و قرنطینۀ ده‌روزه موافقت می‌کنید. این قرنطینه اجباری است و مسئولان رعایت آن را زیرنظر خواهند گرفت.
  • مدرک مجوز سفر بین‌المللی: این مدرک نشان می‌دهد سفر فرد به فرانسه دلیل موجهی دارد و با مدارک مکمل باید همراه باشد.
  • مدرک احراز محل سکونت: نشانی کامل محل سکونت مدنظر فرد در فرانسه پس از رسیدن به کشور را نشان می‌دهد.

دلایل موجه برای سفر از کشورهای قرمز

در اطلاعیۀ مقررات و محدودیت های سفر به فرانسه برای دانشجویان و محققان بین‌المللی، دلایل موجه برای سفر به این کشور مانند دلایل موجه برای مسافران از کشورهای نارنجی است.


برای کسب اطلاعات درباره ی شرایط اخذ ویزای تحصیلی فرانسه می توانید با مشاوران ما تماس بگیرید.
منبع: