پس از گذشت بیش از یک سال اجرای محدودیت‌های سفر به کانادا، مجوز ورود به کانادا برای دارندگان تأییدیه اقامت دائم یا COPR (Confirmation of Permanent Residence) معتبر صادر شد. اگرچه هنوز تعدادی از محدودیت‌های سفر مربوط به COVID-19 در کانادا پابرجاست، افراد با داشتن COPR می‌توانند وارد خاک کانادا شوند و وضعیت مهاجرتی‌شان را فعال و زندگی و کار در این کشور را آغاز کنند. ۲۱ژوئن۲۰۲۱، مارکو مندیچینو، وزیر مهاجرت کانادا، در نشستی خبری از صدور این مجوز ورود جدید به کانادا برای دارندگان COPR خبر داد. قانون معافیت از محدودیت‌های سفر به کانادا بلافاصله پس از اطلاع‌رسانی اجرایی شده است.

جمعیت زیادی از دارندگان COPR از مارس۲۰۲۰ به‌دلیل محدودیت‌های اعمال‌شده نمی‌توانستند وارد کانادا شوند و وضعیت مهاجرتی‌شان را فعال کنند. این محدودیت برای دارندگان تأییدیه اقامت دائم با انتقاد‌های زیادی روبه‌رو شده بود؛ چراکه پیش‌ازاین افراد با وضعیت‌های مهاجرتی دیگر، ازجمله دانشجویان بین‌المللی و بسیاری از کارکنان موقت از محدودیت‌های سفر به کانادا معاف شده اما دارندگان COPR بیش از یک سال خارج از کانادا مانده بودند.

ناگفته نماند اگر COPR شما منقضی شده باشد، تا زمان صدور COPR جدید نمی‌توانید وارد کانادا شوید. افراد با COPR و مدارک مسافرتی منقضی‌شده برای ورود به کانادا به‌منظور دریافت مدارک جدید باید اقدام کنند و برای فعال‌سازی وضعیت مهاجرتی در کانادا، COPR باید معتبر باشد. جزئیات قوانین برای دارندگان تأییدیه اقامت دائم منقضی‌شده هنوز منتشر نشده است؛ اما انتظار می‌رود جزئیات رسمی این معافیت از محدودیت‌های سفر به‌زودی در وبگاه دپارتمان مهاجرت، پناهندگان و شهروندی کانادا (IRCC) منتشر شود.

تأییدیه اقامت دائم یا COPR چیست؟

تأییدیه اقامت دائم یا COPR مدرکی صادرشده از دپارتمان مهاجرت، پناهندگان و شهروندی کانادا (IRCC) است که در زمان تأیید وضعیت مهاجران برای دریافت اقامت دائم کانادا به آن‌ها اعطا می‌شود. متقاضیان مهاجرت به کانادا پیش از دریافت اقامت دائم این کشور، وضعیت اقامتی‌شان را باید فعال کنند. فعال‌سازی اقامت دائم ازطریق سفر به کانادا از یکی از درگاه‌های ورودی کانادا (Canadian Port of Entry - POE) یا ازطریق فرایندهای تعریف‌شده برای متقاضیانِ حاضر در کانادا انجام می‌شود.



منبع: