فیزیوتراپی رشته‌ای میان‌رشته‌ای و یکی از شاخه‌های پزشکی و علوم بهداشت است. دانشجویان مقاطع کارشناسی یا کارشناسی ارشد فیزیوتراپی دربارۀ چگونگی کمک به افراد دچار نقص جسمی آموزش می‌بینند و با مفاهیم روان‌شناسی و عکس‌العمل‌شناسی (Reflexology) آشنا می‌شوند. فارغ‌التحصیلان رشتۀ فیزیوتراپی از تمرین و مشاوره برای کمک به بیماران به‌منظور غلبه بر معلولیت‌ها و بهبود کیفیت زندگی بهره می‌برند. فیزیوتراپیست‌ها برای افزایش مهارت‌های انسانی به افراد کمک می‌کنند. برخی از حوزه‌هایی که فیزیوتراپیست‌ها آموزش می‌بینند، عبارت‌اند از: تمرین‌درمانی، الکتروتراپی، مهارت‌های حرکتی اساسی کودکان معلول، درد‌درمانی، بازیابی و حرکت‌شناسی. فارغ‌التحصیلان رشتۀ فیزیوتراپی به‌عنوان فیزیوتراپیست، درمانگر ورزشی، متخصص طب سوزنی، متخصص کایروپراکتیک، فیزیولوژیست ورزشی و... می‌توانند مشغول به‌کار شوند. در مقالۀ حاضر، چندوچون تحصیل رشتۀ فیزیوتراپی در اسپانیا را توضیح خواهیم داد.

دانشگاه‌های برتر

فیزیوتراپی در اسپانیا در مقاطع تحصیلی مختلفی ارائه می‌شود. در‌ادامه، با دانشگاه‌های برتر اسپانیا برای تحصیل رشتۀ فیزیوتراپی آشنا خواهیم شد.

دانشگاه بارسلونا

دانشگاه بارسلونا (Universitat de Barcelona) یکی از دانشگاه‌های ارائه‌دهندۀ رشتۀ فیزیوتراپی در اسپانیا به‌شمار می‌رود که سال ۱۴۵۰م در بارسلونا تأسیس شد. براساس رده‌بندی وبگاه QS در سال ۲۰۲۱، این دانشگاه دولتی رتبۀ صدوشصت‌وهشتم را در میان دانشگاه‌های مطرح جهان و طبق جدیدترین رده‌بندی وبگاه وبومتریک، رتبۀ نخست را در بین دانشگاه‌های برتر اسپانیا کسب کرده است. تحصیل رشتۀ فیزیوتراپی در مقطع کارشناسی دانشگاه بارسلونا چهارساله و تمام‌وقت و زبان تدریس دروس انگلیسی است. برای کسب اطلاعات بیشتر دربارۀ مدرک بین‌المللی کارشناسی فیزیوتراپی، به این لینک مراجعه کنید.

دانشگاه اروپایی مادرید

دیگر دانشگاه ارائه‌دهندۀ رشتۀ فیزیوتراپی در اسپانیا دانشگاه اروپایی مادرید (Universidad Europea de Madrid) است. این دانشگاه خصوصی سال ۱۹۹۵ در مادرید بنیان نهاده شد و براساس رده‌بندی وبگاه QS در سال ۲۰۲۱، دویست‌وهفتمین دانشگاه معتبر دنیا و طبق جدیدرتی رتبه‌بندی وبگاه وبومتریک، نُهمین دانشگاه برتر اسپانیا شناخته می‌شود. تحصیل رشتۀ ورزش و فیزیوتراپی ورزشی در مقطع کارشناسی ارشد این دانشگاه تمام‌وقت و نُه‌ماهه است و همۀ دروس به زبان انگلیسی تدریس می‌شوند.

دانشگاه UIC

دانشگاه بین‌المللی کاتالونیا (UIC) یکی دیگر از دانشگاه‌های ارائه‌دهندۀ رشتۀ فیزیوتراپی در اسپانیا محسوب می‌شود که کارش را از سال ۱۹۹۷ در کاتالونیا شروع کرد. بنابر رده‌بندی اخیر وبگاه وبومتریک در سال ۲۰۲۱، این دانشگاه در جایگاه پنجاه‌ودوم دانشگاه‌های برتر اسپانیا ایستاده است. تحصیل رشتۀ فیزیوتراپی در مقطع کارشناسی دانشگاه بین‌المللی کاتالونیا چهارساله و تمام‌وقت است و دروس به زبان‌های‌ انگلیسی و اسپانیایی و کاتالانی تدریس می‌شوند و محل برگزاری کلاس‌ها پردیس سانت‌کوگات دانشگاه UIC است. با مراجعه به این لینک، اطلاعات بیشتری دربارۀ رشتۀ مذکور می‌توانید به‌دست آورید.

علاوه‌براین در دانشگاه بین‌المللی کاتالونیا، رشته‌های فیزیوتراپی کودکان و Orthopaedic Manual Therapy در مقطع کارشناسی ارشد ارائه می‌شوند. تحصیل این رشته‌ها یک‌ساله و تمام‌وقت و زبان تدریس دروس انگلیسی است و کلاس‌های آن‌ها در پردیس سانت‌کوگات دانشگاه UIC برگزار می‌شود. برای کسب اطلاعات بیشتر دربارۀ تحصیل رشتۀ فیزیوتراپی کودکان به این لینک و برای آشنایی با چندوچون تحصیل رشتۀ Orthopaedic Manual Therapy به این لینک مراجعه کنید.

دانشگاه CEU سان پابلو

دانشگاه CEU سان پابلو (Universidad CEU San Pablo) نیز یکی از دانشگاه‌های ارائه‌دهندۀ رشتۀ فیزیوتراپی در اسپانیا به‌حساب می‌آید که سال ۱۹۹۳ در مادرید تأسیس شد. طبق تازه‌ترین رده‌بندی وبگاه وبومتریک در سال ۲۰۲۱، این دانشگاه خصوصی رتبۀ شصت‌وششم را در میان دانشگاه‌های برتر اسپانیا ازآنِ خود کرده است. کارشناسی رشتۀ فیزیوتراپی در دانشکدۀ پزشکی پردیس مونتپرینسیپ ارائه می‌شود. تحصیل این رشته چهارساله و تمام‌وقت است و همۀ دروس به زبان‌ انگلیسی‌اسپانیایی تدریس می‌شوند. به‌منظور کسب اطلاعات بیشتر دربارۀ تحصیل رشتۀ فیزیوتراپی در مقطع کارشناسی دانشگاه CEU سان پابلو، این لینک را ببینید.

دانشگاه سن خورخه

آخرین نام در فهرست دانشگاه‌های ارائه‌دهندۀ رشتۀ فیزیوتراپی در اسپانیا دانشگاه سن خورخه (La Universidad San Jorge) است. دانشگاه سن خورخه (USJ) دانشگاهی خصوصی است که کارش را از سال ۱۹۵۳ در منطقۀ ساراگوسا آغاز کرد. براساس رده‌بندی اخیر وبگاه وبومتریک در سال ۲۰۲۱، این دانشگاه شصت‌وچهارمین دانشگاه برتر اسپانیا محسوب می‌شود. تحصیل رشتۀ فیزیوتراپی در مقطع کارشناسی دانشگاه سن خورخه چهارساله و زبان تدریس دروس انگلیسی‌اسپانیایی است. با مراجعه به این لینک، اطلاعات بیشتری دربارۀ تحصیل در اسپانیا در رشتۀ مذکور در دانشگاه سن خورخه می‌توانید کسب کنید.

منبع: