رشتۀ شیمی بر درک ساختارها و ویژگی‌های اتم‌ها و مولکول‌‌ها و پیش‌بینی و تفسیر رفتار ماده متمرکز است. بسیاری از مفاهیم فیزیک و روش‌های ریاضی نیز بر شیمی استوارند. افزون‌براین، رشتۀ یادشده در بسیاری از موضوع‌های دیگر مانند اخترفیزیک، زمین‌شناسی، علوم زیستی، علوم محیطی، علوم مواد، علوم دارویی و علوم پزشکی نیز اهمیت فراوانی دارد. علم شیمی آن‌قدر گسترده است که در گرایش‌های مختلف آن می‌توان تحصیل کرد.

ازجمله گرایش‌های رشتۀ شیمی می‌توان به این‌ها اشاره کرد: ۱. شیمی تجزیه که به ارائۀ اطلاعات کمّی و کیفی دربارۀ ترکیب شیمیایی و ساختاری ماده مربوط است؛ ۲. بیوشیمی که بر ساختار و مکانیسم واکنش مولکول‌های موجود در سیستم‌های بیولوژیکی متمرکز است؛ ۳. شیمی محیطی که مواد و فرایندهای طبیعی و مشکلات آلودگی را شامل می‌شود که پایه‌ای شیمیایی دارند؛ ۴. شیمی معدنی که حوزه‌ای گسترده در ساختار و واکنش و خواص همۀ عناصر را بررسی می‌کند؛ ۵. شیمی آلی که بر مولکول‌های آلی و محصولات طبیعی و فلزات آلی متمرکز است؛ ۶. شیمی فیزیک که اصول استفاده‌شده برای تفسیر مشاهده‌ها در دیگر شاخه‌های شیمی را توسعه می‌دهد؛ ۷. شیمی پلیمر و مواد که برپایۀ مطالعۀ مواد پلیمری جدید و حالت جامد با خواص جالب و بالقوه استوار است. در این مطلب، با تحصیل رشتۀ شیمی در دانشگاه تورنتو بیشتر آشنا خواهیم شد.

رتبه‌بندی

در تازه‌ترین رتبه‌بندی وبگاه QS در سال ۲۰۲۱، دانشگاه تورنتو ردۀ بیست‌وششم را در میان دانشگاه‌های‌ معتبر جهان و ردۀ نخست را در بین دانشگاه‌های برتر کانادا ازآنِ خود کرده است. افزون‌بر‌این، دانشگاه یادشده در رشتۀ شیمی در جایگاه نوزدهم دانشگاه‌های مطرح جهان ایستاده است. در دانشگاه تورنتو، رشتۀ شیمی در مقاطع تحصیلی مختلفی ارائه می‌شود.

مقطع کارشناسی

رشتۀ شیمی در دانشگاه تورنتو در دپارتمان هنر و علوم و دانشکدۀ شیمی ارائه می‌شود. متقاضیان تحصیل این رشته در مقطع کارشناسی ابتدا تا پایان سال اول در رشتۀ علوم باید تحصیل و پس‌از‌آن با کمک مشاور گرایششان را انتخاب کنند. در مقطع کارشناسی، گروه شیمی دانشگاه تورنتو گرایش‌های مختلفی مانند شیمی تخصصی و Major و Minor را ارائه می‌دهد. برخی از رشته‌های علوم در ترکیب با دیگر رشته‌های دانشگاهی همچون زیست، بیوشیمی، فیزیک، مطالعات زیست محیطی و علوم مواد تدریس می‌شوند. تمامی هفت گرایش ارائه‌شده در دانشگاه تورنتو، یعنی بیوشیمی، شیمی فیزیک، شیمی، شیمی محیطی، علوم مواد، شیمی دارویی و شیمی مصنوعی و کاتالیزوری، به کسب مدرک کارشناسی در رشتۀ علوم منجر خواهند شد. گفتنی است فارغ‌التحصیلان رشتۀ علوم دانشگاه تورنتو آمادگی کافی برای تحصیل در مقاطع تحصیلات تکمیلی را پیدا خواهند کرد.

مقاطع تحصیلات تکمیلی

علاقه‌مندان رشتۀ شیمی در سه پردیس دانشگاه تورنتو (اسکاربورو یا می‌سی‌سیاگا یا سنت‌جورج) مقاطع کارشناسی ارشد یا دکتری‌شان را می‌توانند بگذرانند. مقاطع ذکرشده بیشتر تحقیق‌محورند و تمام‌وقت و حضوری برگزار می‌شوند. دانشجویان ممکن است برای تحصیل شیمی در دانشگاه تورنتو به آزمایشگاهی تحقیقاتی در یکی از پردیس‌های این دانشگاه ملحق شوند. شایان ذکر است دانشجویانی که مدرک کارشناسی علوم خود را با نمرۀ A- یا معادل آن گرفته‌اند، برای پذیرش مستقیم در برنامۀ دکتری می‌توانند اقدام کنند.

شرایط پذیرش در مقاطع تحصیلات تکمیلی

متقاضیان تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد رشتۀ شیمی باید مدرک کارشناسی متناسب داشته باشند؛ ازجمله مدرک شیمی یا رشته‌ای مرتبط با شیمی از دانشگاهی معتبر با حداقل معدل B+. همچنین، در بخش پژوهش شایستگی‌های لازم را از خود نشان دهند. تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد رشتۀ شیمی در دانشگاه تورنتو ۱۶ تا ۲۴ ماهه به‌طول می‌انجامد و متقاضیان سمینار باید برگزار کنند و پایان‌نامه ارائه دهند. شایان ذکر است دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد ممکن است پس از اتمام یک سال تحصیلی با عملکردی رضایت‌بخش، به مقطع دکتری منتقل شوند.

متقاضیان تحصیل در مقطع دکتری رشتۀ شیمی نیز مدرک کارشناسی یا کارشناسی ارشد متناسب از دانشگاهی معتبر با حداقل معدل A- یا نمرۀ ۱۷ از ۲۰ باید گرفته و در پژوهش مستعد باشند. تحصیل در مقطع دکتری رشتۀ شیمی در دانشگاه تورنتو چهار تا پنج سال طول می‌کشد و دانشجویان چند سمینار باید برگزار و پایان‌نامه نیز ارائه دهند و از آن دفاع کنند و در آزمون نهایی شفاهی نیز حضور یابند. دانشجویان مقطع دکتری گرایش بیوشیمی و شیمی آلی نیز در شش آزمون تجمعی باید شرکت کنند. گفتنی است گرایش‌های مختلف رشتۀ شیمی در دانشگاه تورنتو ممکن است الزامات خاص خود را داشته باشد. برای مثال، حداقل نمرۀ زبان انگلیسی موردنیاز برای آزمون‌های آیلتس و تافل به‌ترتیب ۷ و ۹۲ اعلام شده است.

منبع: