شهر لایپزیگ آلمان یکی از مقاصد بسیار مناسب برای کسانی است که قصد تحصیل در آلمان را دارند. این شهر یکی از ارزانترین شهرهای آلمان است که در عین حال جمعیت زیادی را در خود جای داده و شهری پرجنب و جوش و پویا به حساب می‌آید. شهر لایپزیگ قدمتی بیش از هزار سال دارد و همچنین محل تولد یکی از قدیمی‌ترین دانشگاه‌های جهان است. یوهان سباستین باخ بیش از بیست و پنج سال در این شهر ساکن بوده و حالا سریع‌ترین نرخ رشد بین شهرهای آلمان را دارد. شهر لایپزیگ با تلاقی فرهنگ، هنر و تاریخ با فناوری و مدرنیته کیفیت بسیار بالایی از زندگی را فراهم نموده و «برلین جدید» لقب گرفته است.

دانشگاه‌های شهر لایپزیگ

دانشگاه لایپزیگ (University of Leipzig)

بیش از سی هزار دانشجو در چهارده دپارتمان در دانشگاه لایپزیگ مشغول به تحصیل هستند. از میان فارغ‌التحصیلان این دانشگاه می‌توان به خانم انگلا مرکل، صدر اعظم آلمان، گوته، شاعر بزرگ آلمانی، و فردریش نیچه، فیلسوف شهیر، اشاره نمود. برندگان نوبل فیزیک و شیمی در این دانشگاه تدریس نموده‌اند، و و دپارتمان روانشناسی آن یکی از معتبرترین مراکز در سراسر آلمان است.

آکادمی هنرهای تجسمی لایپزیگ (HGB)

این آکادمی یکی از قدیمی ترین و معتبرترین کالج‌های هنر در اروپاست، و بیش از دویست و پنجاه سال است که در آن رشته‌های «طراحی گرافیک»، «نقاشی»، «عکاسی» و «هنر در رسانه» در بالاترین سطح تدریس می‌شوند. آثار دانشجویان این کالج به شکل نمایشگاه عمومی، رویداد و یا کتاب عرضه می‌شود.

دانشگاه موزیک و تئاتر لایپزیگ

این دانشگاه که در سال ۱۸۴۳ میلادی تاسیس شده است، اولین مدرسه موسیقی در آلمان به شمار می‌آید. در کلاس‌های این دانشگاه از نوازندگی تمام سازهای ارکستر تا رهبری، آهنگسازی و سبک‌های مختلف موسیقی مانند جز، پاپ و موسیقی کلیسا تدریس می‌شود. در دپارتمان تئاتر نیز دوره‌های بازیگری و فن درام‌نویسی ارایه می‌شود. تمام دوره‌ها در مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتراست.

دانشگاه علوم کاربردی لایپزیگ (HTKW)

این دانشگاه به پنچ دانشکده تقیسیم می‌شود که عبارتند از: دانشکده معماری و علوم اجتماعی، دانشکده کسب و کار و طراحی صنعتی، دانشکده عمران، دانشکده علوم کامپیوتر و رسانه، دانشکده مهندسی. دانشجویان این دانشگاه می‌توانند از گستره‌ وسیعی از موضوعات ارایه شده ( از مهندسی تا علوم فرهنگی) استفاده کنند. درکنار ارایه دوره‌های مختلف در زمینه اقتصاد، علوم اجتماعی و فرهنگ شهرت دانشگاه HTKW بیشتر در زمینه آی‌تی، مخابرات، فناوری رسانه، مهندسی عمران، معماری و طراحی صنعتی است.

هزینه زندگی

هزینه‌های زندگی در شهر لایپزیگ به نسبت شهرهای بزرگ آلمان پایین است، و دانشجویان می‌توانند با بودجه‌ای کمتر در این زندگی کنند. دانشجویان آلمانی و خارجی هیچ کدام شهریه‌ای نمی‌پردازند، و فقط هر ترم حدود دویست یورو بابت خدمات دانشجویی پرداخت می‌کنند.

هزینه اسکان بسته به هر فرد وسبک زندگی متفاوت است. یک آپارتمان یک خوابه در مرکز شهر حدود چهارصد یورو و در اطراف شهر بین دویست و پنجاه تا سیصد یورو می‌باشد. در صورتی که بخواهید با افرادی دیگر همخانه شوید یک آپارتمان سه خوابه در مرکز شهر حدود نهصد یورو و در اطراف شهر حدود پانصد یورو می‌باشد. هزینه خدمات شهری و آپارتمان مانند آب، گاز، برق و پسماند نهایتا به ماهیانه دویست یورو می‌رسد.

در صورتی که بخواهید هر وعده غذا از بیرون تهیه کنید هزینه ماهیانه شما افزایش چشمگیری خواهد داشت. تهیه غذا در منزل یکی از راههای مناسب برای صرفه جویی در هزینه‌ها و پس‌انداز است. بیشتر مواد غذایی اولیه را شما به راحتی و با قیمتی مناسب می‌توانید از سوپرمارکت ها تهیه کنید: نان حدود دو یورو، آب کمتر از یک یورو، شیر کمتر از یک یورو، تخم مرغ حدود سه یورو، سبزیجات/ میوه‌جات حدود دو تا چهار یورو می‌شود.

اگر پرسشی درباره راه های مهاجرت تحصیلی به آلمان و شرایط اخذ ویزای تحصیلی آلمان دارید، می‌توانید آن را به‌صورت کامنت مطرح کنید.

منابع: