شهر اسلو نروژ (Oslo) پایتخت و پرجمعیت‌ترین شهر این کشور است. اسلو مرکز اقتصادی و قطب اصلی تجارت، بانکداری، صنعت و دریانوردی این کشور محسوب می‌شود. افزون‌براین، شهر مذکور یکی از مراکز مهم صنایع دریایی و تجارت دریایی در اروپا به‌شمار می‌رود و شرکت‌های بزرگ بسیار زیادی در حوزۀ صنایع دریایی در آن فعالیت می‌کنند. ازنظر کیفیت زندگی نیز، اسلو یکی از شهرهای برتر اروپا محسوب می‌شود و وجود چندین دانشگاه و مؤسسۀ آموزشی عالی برتر آن را به شهری دانشگاهی و مرکز فرهنگی نروژ تبدیل کرده است. در این مقاله برای علاقه‌مندان به زندگی و تحصیل در نروژ، دربارۀ شهر اسلو بیشتر صحبت خواهیم کرد.

مساحت و جمعیت شهر اسلو

مساحت شهر اسلو نروژ تقریباً ۴۸۰ کیلومترمربع است و براساس آمار سال ۲۰۲۰، تقریباً ۱،۵۸۸،۴۵۷ نفر در این شهر و حومۀ آن ساکن‌اند. همچنین همان‌طورکه گفتیم، اسلو پرجمعیت‌ترین شهر نروژ محسوب می‌شود.

وضعیت آب‌وهوایی شهر اسلو نروژ

وضعیت آب‌وهوایی شهر اسلو نروژ


آب‌وهوای شهر اسلو نروژ در تابستان‌ها نسبتاً گرم و نیمه‌ابری و در زمستان‌ها بسیار سرد و همواره ابری است. در طول سال، میانگین دمای هوای این شهر از ۷- تا ۲۱ درجۀ سانتی‌گراد متغیر است و به‌ندرت به کمتر از ۱۷- یا بیشتر از ۲۶ درجۀ سانتی‌گراد می‌رسد. بهترین زمان برای سفر به اسلو و انجام فعالیت‌های مخصوص هوای گرم از اواخر ژوئن تا اواسط اوت است. فصل گرم این شهر ۳.۴ ماه، یعنی از ۲۴می تا ۷سپتامبر، طول می‌کشد و میانگین دما در این دوره بیش از ۱۷ درجۀ سانتی‌گراد است. فصل سرد سال نیز ۳.۸ ماه، یعنی از ۱۸نوامبر تا ۱۱مارس است و میانگین دما در این بازۀ زمانی به کمتر از ۳ درجۀ سانتی‌گراد می‌رسد.

کیفیت زندگی در شهر اسلو

اسلو شهری زیبا و برخوردار از امکانات مناسب برای زندگی و مرکز اقتصادی و کسب‌وکار نروژ است و به‌طورکلی، کیفیت زندگی در آن بسیار مطلوب ارزیابی می‌شود. در گزارشی از مجلۀ fDi در سال ۲۰۱۲، شهر اسلو نروژ بهترین شهر بزرگ اروپا ازنظر کیفیت زندگی شناخته شده است. درادامه، سطح کیفیت زندگی در شاخص‌های مختلف را می‌خوانید. این داده‌ها از وبگاه Numbeo در ژوئیۀ۲۰۲۱ استخراج شده است.

  • شاخص قدرت خرید: متوسط
  • شاخص امنیت: بالا
  • شاخص خدمات بهداشتی: بالا
  • شاخص اقلیمی: متوسط
  • شاخص هزینه‌های زندگی: بالا
  • شاخص نسبت قیمت ملک به درآمد: متوسط
  • شاخص زمان ترافیک: پایین
  • شاخص آلودگی هوا: پایین

دانشگاه‌های شهر اسلو نروژ

اسلو در صدر فهرست بهترین شهرهای دانشجویی نروژ جای دارد. دانشگاه اسلو دانشگاه اصلی شهر اسلو نروژ است و علاوه‌برآن، دانشگاه‌ها و مؤسسه‌های آموزش عالی دیگری، ازجمله بیزینس اسکول BI، کالج دانشگاهی اسلو، آکادمی ملی هنر اسلو، آکادمی موسیقی نروژ و دانشگاه علوم ورزشی NIH نروژ نیز در این شهر قرار گرفته‌اند.

دانشگاه اسلو نروژ

دانشگاه اسلو (University of Oslo) در شهر اسلو نروژ واقع است که باتوجه‌به کیفیت آموزشی مطلوبش، می‌توان آن را برترین دانشگاه این کشور لقب داد. امروزه در این دانشگاه دولتی، حدود ۳۰هزار نفر دانشجو مشغول تحصیل و ۴،۶۰۰ نفر کارمند مشغول فعالیت هستند. در فهرست‌های رتبه‌بندی QS، این دانشگاه رتبۀ اول را در بین دانشگاه‌های نروژ و جایگاه صدوسیزدهم را در میان دانشگاه‌های جهان ازآنِ خود کرده است. دانشگاه اسلو هشت دانشکده دارد که عبارت‌اند از: دانشکدۀ الهیات، دانشکدۀ حقوق، دانشکدۀ پزشکی، دانشکدۀ علوم انسانی، دانشکدۀ ریاضیات و علوم طبیعی، دانشکدۀ دندانپزشکی، دانشکدۀ علوم اجتماعی و دانشکدۀ آموزش.

دانشگاه NIH نروژ

دانشگاه علوم ورزشی یا دانشگاه NIH نروژ (Norwegian School of Sport Sciences - Norges idrettshøgskole) یکی دیگر از دانشگاه‌های دولتی این کشور است که در شهر اسلو قرار دارد و وظیفۀ ملی پژوهش و آموزش در زمینۀ علوم ورزشی را عهده‌دار است. دانشگاه NIH نروژ دانشگاهی تخصصی در زمینۀ علوم ورزشی و حرکتی و تربیت‌بدنی به‌حساب می‌آید و درحال‌حاضر، ۱،۶۰۰ نفر دانشجو تمام‌وقت و پاره‌وقت در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد و دکتری آن تحصیل می‌کنند. این دانشگاه چهار دپارتمان دارد: دپارتمان علوم اجتماعی و ورزشی، دپارتمان تربیت‌مدرس و علوم فضای باز، دپارتمان اجرای فیزیکی و دپارتمان پزشکی ورزشی.

هزینه زندگی در شهر اسلو نروژ

هزینه زندگی در شهر اسلو نروژ


هزینه‌های زندگی بسته به سبک زندگی هر فرد متغیر است. روی‌هم‌رفته، هزینه زندگی در شهر اسلو ارزان نیست و اسلو همواره در فهرست شهرهای گران نروژ و حتی دنیا جای دارد؛ اما باتوجه‌به کیفیت زندگی مطلوب و وضعیت کسب‌وکار و اقتصاد، می‌توان آن را از شهرهای برتر برای تحصیل دانست. درادامه، جزئیات میانگین هزینه‌های اصلی زندگی در شهر اسلو در سال ۲۰۲۱ را شرح داده‌ایم. این اطلاعات از جدیدترین داده‌های وبگاه Numbeo در ژوئیۀ۲۰۲۱ استخراج و تمام مبالغ به کرون نروژ محاسبه شده‌ است.

هزینۀ موادغذایی و رستوران

هزینه‌های مربوط به رستوران و موادغذایی از هزینه‌های بسیار مهم زندگی است. به‌طورکلی، می‌توان گفت هزینۀ خرید موادغذایی در شهر اسلو از دیگر شهرهای نروژ بیشتر است. در این شهر، برای خرید غذا از رستورانی ارزان‌قیمت ۱۸۰ کرون و از رستورانی نسبتاً گران‌قیمت ۸۵۰ کرون برای سه کورس غذای دو نفر باید پرداخت کرد. علاوه‌براین، قیمت موادغذایی پرمصرفی نظیر یک لیتر شیر، یک قرص پانصدگرمی نان سفید، یک کیلوگرم برنج سفید‌، دوازده عدد تخم‌مرغ، یک کیلوگرم پنیر محلی، یک کیلوگرم فیلۀ مرغ و یک کیلوگرم گوشت گاو به‌ترتیب ۱۸.۵۰، ۲۹.۱۱، ۲۸.۴۲، ۳۸.۶۳، ۱۰۸.۸۸، ۱۳۰.۵۴ و ۲۶۳.۲۱ کرون تخمین زده می‌شود. همچنین، هر کیلوگرم از میو‌ه‌هایی مانند سیب و موز و پرتقال به‌ترتیب ۲۷.۲۲ و ۲۰.۹۱ و ۲۷.۸۸ کرون و هر کیلوگرم از صیفی‌جاتی همچون گوجه‌فرنگی و سیب‌زمینی و پیاز نیز به‌ترتیب ۳۳.۷۰ و ۱۸.۰۹ و ۲۰.۴۰ کرون قیمت دارند.

هزینۀ حمل‌و‌‌نقل

هزینۀ حمل‌و‌نقل نیز یکی دیگر از هزینه‌های مهم است. در شهر اسلو، قیمت بلیت یک‌طرفه و یک‌ماهۀ حمل‌و‌نقل داخلی به‌ترتیب ۳۸ و ۷۸۰ کرون است. افزون‌براین، مبلغ ورودی تاکسی ۱۰۰ کرون و کرایه ۱۴ کرون به‌ازای هر کیلومتر و هزینۀ هر ساعت انتظار تاکسی ۴۶۲ کرون برآورد می‌شود. ناگفته نماند برای خرید هر لیتر بنزین در اسلو ۱۵.۵۲ کرون باید پرداخت کرد.

هزینۀ مسکن

هزینۀ مسکن مهم‌ترین هزینۀ زندگی به‌حساب می‌آید و بسته به محل زندگی و متراژ خانه متغیر است. درمجموع، هزینۀ اجارۀ مسکن در شهر اسلو بیشتر از شهرهای دیگر نروژ است. برای مثال، اجاره‌بهای آپارتمان یک‌خوابه در مرکز شهر ۱۳،۳۳۸.۲۰ کرون و اجاره‌بهای آپارتمان مشابه خارج از مرکز شهر ۱۰،۵۲۰.۰۵ کرون در ماه است. همچنین، اجاره‌بهای ماهانۀ آپارتمان سه‌خوابه در مرکز شهر ۱،۰۰۳.۳۸ کرون و اجاره‌بهای ماهانۀ همان آپارتمان خارج از مرکز شهر ۱،۲۲۳.۹۶ کرون تخمین زده می‌شود.

هزینۀ قبوض و اینترنت

هزینۀ قبوض نیز به سبک زندگی فرد و متراژ آپارتمان بستگی دارد. در شهر اسلو نروژ، بهای قبوض آب، برق، سیستم گرمایشی و سرمایشی و حمل زباله برای آپارتمان ۸۵متری ۱،۳۴۱.۵۵ کرون و هزینۀ اینترنت ADSL یا کابلی نامحدود با حداقل سرعت شصت مگابیت‌بر‌ثانیه ۴۵۳.۳۸ کرون در ماه است.



منابع: