فرانسه ازجمله کشورهای اروپایی به‌شمار می‌آید که تحصیل در آن بسیار مقرون‌به‌صرفه است و دولت این کشور نیز شهریۀ آموزش عالی در دانشگاه‌های دولتی را تا حد زیادی هم برای دانشجویان فرانسوی و هم برای دانشجویان بین‌المللی کاهش می‌دهد. به‌بیانِ‌بهتر، تحصیل در فرانسه به‌معنای دسترسی به آموزش باکیفیت و هزینۀ واقعی شهریه‌ها مشابه دیگر دانشگاه‌های جهان و حدود دِه‌هزار یورو در سال است؛ اما دولت فرانسه دوسوم این هزینه را برای دانشجویان مؤسسه‌های دولتی پرداخت می‌کند. در این مقاله، به شهریه دانشگاه های فرانسه، اعم از دانشگاه‌های دولتی و خصوصی، اشاره خواهیم کرد.

شهریۀ دانشگاه‌های دولتی

شهریۀ دانشگاه‌های دولتی در سال 2021-2020 برای دانشجویان اروپایی (دانشجویانِ اهل کشورهای عضو اتحادیۀ اروپا و ناحیۀ اقتصادی اروپا و آندورا یا سوئیس) به‌شرح زیر است:

  • 170 یورو در سال برای مقطع کارشناسی
  • 243 یورو در سال برای مقطع کارشناسی ارشد
  • 601 یورو در سال برای مدرسه‌های مهندسی
  • 380 یورو در سال برای مقطع دکتری

دانشجویانِ اهل کشورهای اتحادیۀ اروپا، مناطق اقتصادی اروپا، سوئیس و دانشجویانِ کشورهای طرف قرارداد با فرانسه درزمینۀ برابربودن هزینۀ تحصیل با دانشجویان فرانسوی ازجمله کشورهای آندورا و کانادا (دانشجویان با اقامت کبک) هزینه‌ای مشابه دانشجویان فرانسوی پرداخت می‌کنند. شایان ذکر است برخی از دانشجویان غیراروپایی هزینه‌ای معادل شهریۀ دانشجویان اروپایی پرداخت خواهند کرد. این دسته از دانشجویان عبارت‌اند از: دانشجویانی که اقامت استان کبک کانادا را دارند، دانشجویان خارجی که اقامت فرانسه یا اتحادیۀ اروپا را دارند یا خارجیانی که برای زندگی شخصی یا به‌دلایل خانوادگی در فرانسه زندگی می‌کنند، دانشجویانی که از وضعیت پناهندگی یا حمایت‌های وابسته به یارانه بهره می‌برند و فرزندان آنان، دانشجویان بین‌المللی که از‌طریق HDR در رشته‌های دکتری ثبت‌نام کرده‌اند یا کسانی که در سومین سال تحصیلشان در رشته‌های پزشکی و دندا‌ن‌پزشکی و داروسازی هستند، دانشجویانی که در مؤسسه‌های آموزش عالی برای سال 2019-2018 و دانشجویانی که در مرکزی برای یادگیری زبان فرانسه به‌عنوان زبان خارجی قبل از شروع سال تحصیلی 2020-2019 ثبت‌نام کرده‌اند. البته این موضوع آخر شامل حالِ رشته‌هایی نخواهد شد که بعد از ۱سپتامبر2018، شهریۀ سالانۀ آن‌ها در مدرسه‌های مرکزی لیل، لیون، مارسی و نانت و دانشکدۀ معدن نانسی 2،500 یوروست.

همچنین، این نکته را مدنظر قرار دهید دانشکده‌های مهندسی که وزارت دفاع (ENSTA Paris Tech و ISAE و Polytechnique) و وزارت اقتصاد (Mines Paris Tech و مدرسه‌های معدن Telecom) و وزارت کشاورزی (AgroParisTech و Montpellier Sup Agro) اداره می‌کنند، شهریه‌های متفاوتی دارند که برای اطلاع از هرکدام، باید به وبگاه رسمی آن‌ها مراجعه کنید. دانشجویان نیز ممکن است به‌منظور اقدام برای شرکت در دانشکده‌های مهندسی، به پرداخت هزینه نیاز داشته باشند.

طبق وبگاه کامپوس فرانس، هزینۀ کلی ثبت‌نام دانشجویان غیراروپایی ازاین‌قرار است:

  • 2،770 یورو در سال برای مقطع کارشناسی
  • 3،770 یورو در سال برای مقطع کارشناسی ارشد در فرانسه
  • 380 یورو در سال برای مقطع دکتری در فرانسه
  • اگر دانشجویان در شروع سال تحصیلی 2020 در مقطع دکتری ثبت‌نام کنند، دولت فرانسه بیشترِ هزینه‌های تحصیل را پرداخت می‌کند که این هزینه برای سال تحصیلی 2021-2020، 380 یورو برآورد شده است. به‌عبارت‌دیگر، دانشجویان غیراروپاییِ مقطع دکتری مشمول قانون جدید تغییر شهریه نمی‌شوند.

شهریۀ مؤسسه‌های خصوصی

شهریۀ مؤسسه‌های خصوصی، به‌ویژه مدرسه‌های کسب‌وکار، از مؤسسه‌های دولتی کشور فرانسه بیشتر و از سه‌هزار تا دَه‌هزار یورو در سال متغیر است. به‌منظور کسب اطلاعات دقیق‌تر دربارۀ شهریه هرکدام از مؤسسه‌ها، به وبگاه رسمی آن‌ها مراجعه کنید.

متوسط هزینۀ زندگی در پاریس و دیگر نواحی فرانسه به‌شرح زیر است:

نواحی دیگر فرانسه پاریس بودجۀ ماهانۀ برآوردشده
۴۲۵ یورو ۶۸۰ یورو مسکن دانشجویی
۲۵۵ یورو ۳۰۰ یورو غذا
۸۵ یورو ۱۳۰ یورو فعالیت‌های اجتماعی و فرهنگی
۳۴ یورو ۴۲ یورو حمل‌ونقل
۸۰۰ یورو ۱،۱۵۰ یورو جمع کل در ماه
۸،۰۰۰ یورو ۱۱،۴۷۷ یورو جمع کل در طول سال تحصیلی (دَه ماه)

در انتها خوب است بدانید که آموزش عالی در فرانسه کماکان رایگان است و دانشگاه‌های این کشور به جز هزینه‌ای اندک از دانشجویان دریافت نمی‌کنند. برای آشنایی بیشتر با قانون افزایش شهریه، می‌توانید به مطلب «آیا دانشگاه های فرانسه قانون افزایش شهریه را اعمال میکنند؟» مراجعه کنید.

اگر پرسشی درباره راه های مهاجرت تحصیلی به فرانسه و شرایط اخذ ویزای تحصیلی فرانسه دارید، می‌توانید آن را به‌صورت کامنت مطرح کنید.

منابع: