کشور آلمان به‌عنوان یکی از قطب‌های صنعتی و پیشرفته جهان شناخته می‌شود و بسیاری از برندها و سازمان‌های نام‌آشنا در این کشور قرار دارند. به دلیل وجود سازمان‌ها و صنایع مختلف در آلمان، نرخ بیکاری در این کشور نسبت به سایر کشورهای اروپایی پایین‌تر است. همین مسئله باعث شده که هزاران نفر برای کار و تحصیل به این کشور مهاجرت کنند. در ادامه شغل‌های پردرآمد در آلمان را معرفی می‌کنیم تا شما ساده‌تر درباره مهاجرت به این کشور تصمیم‌گیری کنید.

نرخ بیکاری در آلمان

بیشتر از یک دهه است که نرخ بیکاری در آلمان روند کاهشی دارد. اگرچه در طول دوره کرونا این نرخ افزایش پیدا کرد، اما بعد از پایان دوره قرنطینه، دوباره بیکاری در این کشور کاهش پیدا کرد و در حال حاضر این نرخ بین ۴ تا ۵ درصد است. نرخ بیکاری در این کشور کمتر از میانگین‌های جهانی است و به همین دلیل بسیاری افراد از سراسر جهان برای کار به آلمان مهاجرت می‌کنند.

لیست مشاغل مورد نیاز آلمان 2023

با توجه به شرایط سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و پیشرفت‌های علمی، مشاغل مورد نیاز هر کشور به مرور زمان تغییر خواهد کرد. در حال حاضر مشاغلی که بیشترین بازار کار و تقاضا را در آلمان دارند، مربوط به گروه‌های شغلی پزشکی و دندانپزشکی، مهندسی، برنامه‌نویسی و فناوری اطلاعات، حقوق و وکالت، پرستاری و کارهای فنی هستند. البته این به آن معنا نیست که افراد متخصص در سایر مشاغل درآمد پایین‌تری دارند، بلکه پیدا کردن کار با حقوق بالا در حوزه‌های یادشده، ساده‌تر است.

لیست مشاغل سفید آلمان

با توجه به آمار بالای مهاجرت به آلمان برای کار، سازمان اشتغال این کشور وظیفه دارد به‌صورت مداوم و منظم، وضعیت شغلی مهاجران و بازار کار را بررسی کند. این سازمان هر ۶ ماه، لیستی به‌عنوان لیست سفید (White List) منتشر می‌کند که مشاغلی با کمبود نیروی کار در آن معرفی شده‌اند. در لیست سفید آلمان، موقعیت‌های شغلی ازجمله طراحی دکوراسیون، مهندسی سیالات، تکنسین هواپیما، مکانیک ماشین‌آلات کشاورزی، متخصص آکوستیک، پرستاری، متخصص مکاترونیک و.... به چشم می‌خورد.

کار پس از تحصیل در آلمان.webp

شغل آزاد در آلمان

افرادی که دوست ندارند به‌عنوان کارمند و برای شرکت‌های دیگر کار کنند، می‌توانند با انتخاب یکی از مشاغل آزاد قانونی در آلمان هزینه‌های خود را تامین کنند. برای شروع کار آزاد در این کشور، ابتدا باید مجوزهای لازم را از اداره مهاجرت دریافت کنید. همچنین روی سود خالص مشاغل آزاد در آلمان مالیات گرفته می‎شود. در صورتی که قصد دارید به کار آزاد در این کشور مشغول باشید، باید حتما در یکی از بیمه‌های خصوصی و عمومی ثبت‌نام کنید.

شغل های آزاد پردرآمد در آلمان

در صورتی که شما توسط یک شرکت یا سازمان استخدام نشده باشید، به‌عنوان فردی با شغل آزاد در آلمان شناخته می‌شوید. مشاغل هنری در رشته‌هایی مانند عکاسی، طراحی، گرافیک و...، ترجمه از زبان‌های مختلف، معماری، پزشکی، دندانپزشکی، دامپزشکی و فروشندگی از جمله کارهای آزاد هستند.

هزینه دوره اسبیلدونگ آلمان.webp

شغل های پردرآمد در آلمان

وضعیت حقوق و دستمزد در کشور آلمان به‌صورت کلی، وضعیت مناسبی دارد و اگر تخصص و توانمندی کافی در رشته تخصصی خود داشته باشید، مشکلی از نظر درآمد در این کشور نخواهید داشت. مشاغل مربوط به سلامتی و درمان از جمله پزشکی، بالاترین میزان حقوق را دریافت می‌کنند. متوسط درآمد پزشکان در این کشور، سالانه ۹۲۰۰۰ یورو است. در رده‌های بعدی، مشاغلی مانند مهندسی فناوری اطلاعات و IT، وکالت، مدیریت فروش و بازاریابی و زیرشاخه‌های مختلف مهندسی قرار می‌گیرند. در ادامه بیشتر به هریک از این رشته‌ها و مشاغل خواهیم پرداخت.

انواع شغل‌های پزشکی و دندانپزشکی

سیستم درمانی و سلامتی آلمان به‌عنوان یکی از بهترین سیستم‌های خدمات بهداشتی در جهان شناخته می‌شود. به همین دلیل متخصصان، پزشکان عمومی و دندانپزشکان درآمد بسیار بالایی در این کشور دارند. این درآمد بسته به تخصص و شهر محل کار، متغیر است و تا ۱۷ هزار یورو در ماه برای جراحان قلب هم می‌رسد. البته دولت آلمان برای صدور مجوز طبابت، استانداردهای سختگیرانه‌ای دارد و پزشکان برای کار کردن در این کشور، باید از نظر علمی و تخصصی در سطح بالایی قرار داشته باشند.

وکالت و انواع شغل‌های مربوط به این شاخه

از دیگر شغل‌های پردرآمد در آلمان می‌توان به وکالت و مشاغل حقوقی اشاره کرد. اگر مدرک تحصیلی شما توسط این کشور تایید شود و اجازه کار پیدا کنید، می‌توانید هم در دادگاه‌ها و مراکز حقوقی استخدام شوید و هم به‌صورت آزاد کار کنید. بیشترین درآمد این گروه شغلی مربوط به قاضی‌های دادگاه عالی است و در رده‌های بعد قاضی‌های اداری و حقوقی، دادستانی، مشاور حقوقی و وکلا قرار می‌گیرند.

مهندسی و اغلب زیر شاخه‌های آن‌ها

آلمان یکی از قطب‌های صنعتی جهان است و به همین دلیل مهندسان در این کشور جایگاه ویژه‌ای دارند. درآمد این مشاغل به طور متوسط سالیانه ۷۰ هزار یورو است و برای موقعیت‌های مدیریتی بیشتر هم می‌شود. بسته به رشته و تخصص مهندسان، درآمد آنها متغیر خواهد بود. بیشترین حقوق در این حوزه‌ها مربوط به مدیریت مهندسی و متخصصان مهندسی برق، کامپیوتر، مکانیک و صنایع است.

درآمد خوب در آلمان.webp

شغل فروشندگی در آلمان

اگر به کار فروش علاقه دارید، می‌توانید در مغازه‌ها و فروشگاه‌های خرده‌فروشی مشغول‌به‌کار شوید یا اینکه به‌عنوان مدیر فروش و بازاریابی به استخدام یک سازمان بزرگ درآیید. خوشبختانه کشور آلمان دوره‌های آوسبیلدونگ فروش را برگزار می‌کند و شما می‌توانید با گذراندن یک دوره دوساله علمی و عملی، تمام نکات مربوط به این شغل را یاد بگیرید. در این دوره با مسائل مربوط به دریافت کالا، چک کردن موجودی اقلام و نظارت کیفی روی محصولات آشنا خواهید شد. همچنین در طول این دوره به‌عنوان کارآموز حقوق ماهیانه دریافت می‌کنید.

شغل جواهر سازی در آلمان

ساختن طلا، نقره و انواع جواهرات یکی از مشاغل هنری و پردرآمد در آلمان است که نیاز به تخصص و دانش بالایی دارد. بیشتر افرادی که در این شغل کار می‌کنند زن هستند و در کارگاه‌های خود انواع زیورآلات را تولید می‌کنند. اگر هنوز به‌صورت تخصصی وارد این حوزه نشده‌اید، می‌توانید در دوره‌های اوسبیلدونگ طلاسازی و نقره‌سازی ثبت‌نام کنید.

شغل کشاورزی در المان

کشاورزی یکی از صنایع مهم کشور آلمان است و سهم بزرگی از غذای مردم این کشور از این طریق تامین می‌شود. البته کشاورزی هم مثل سایر مشاغل و تخصص‌ها با پیشرفت تکنولوژی دچار تغییراتی شده است و به همین دلیل، کشاورزان و سایر مشاغل مربوط به این حوزه باید در مورد کشاورزی مدرن اطلاعات و دانش کافی داشته باشند.

مشاغل خانگی در آلمان

برای انجام مشاغل خانگی از جمله کارهای فریلنسری، پرورش و مراقبت از سالمندان و بچه‌ها، عکاسی و... باید اقامت آلمان و اجازه کار در این کشور را داشته باشید. همچنین باید تحت پوشش یکی از بیمه‌های خصوصی یا عمومی باشید و مالیات درآمدتان را پرداخت کنید.

شغل آرایشگری در آلمان

آرایشگری یکی از مشاغلی است که در بسیاری از کشورهای جهان از جمله آلمان، بازار کار و درآمد مناسبی دارد. البته برای انتخاب این شغل در آلمان، باید دوره‌ه‌های تخصصی و حرفه‌ای را پشت‌سر گذاشته باشید. اگر مدارک معتبری در این زمینه به دست نیاورده‌اید، می‌توانید برای حضور در دوره‌های آرایشگری اوسبیلدونگ درخواست بدهید. در این دوره‌ها که معمولا بین ۲ تا ۳ سال هستند، به‌صورت تئوری و عملی آرایشگری را یاد می‌گیرید و به‌عنوان کارآموز حقوق دریافت خواهید کرد. در صورتی که بتوانید به‌شکل تخصصی یکی از زیرمجموعه‌های آرایشگری را دنبال کنید، درآمد و جایگاه شغلی شما بالاتر خواهد رفت. به‌طور میانگین، حقوق دریافتی آرایشگرها در آلمان بین ۱۷۰۰ تا ۳۵۰۰ یورو در ماه است که با افزایش تجربه و تخصص بیشتر هم می‌شود.

شغل نجاری در آلمان

اگر به کار با چوب و ساختن وسایلی از این جنس علاقه دارید، انتخاب شغل نجاری در آلمان گزینه‌ای ایده‌آل برای شماست. شما با حضور در اوسبیلدونگ نجاری می‌توانید در یک دوره ۲-۳ ساله مهارت‌های موردنیاز را یاد بگیرید و به‌عنوان یک نجار حرفه‌ای در المان مشغول‌به‌کار شوید. با داشتن این مدرک، هم امکان کار آزاد در خانه و کارگاه شخصی خودتان را دارید و هم می‌توانید در یکی کارگاه و شرکت بزرگ چوب‌بری و نجاری استخدام شوید. در دوره اوسبیلدونگ، حقوق شما از ماهی ۵۹۰ یورو در سال اول شروع شده و به ۷۹۰ یورو در سال سوم می‌رسد. بعد از اتمام دوره کارآموزی هم درآمد نجاری در آلمان بین ۱۵۰۰ تا ۳۰۰۰ یورو در ماه متغیر است.

درامد شغل خیاطی در المان

یکی دیگر از رشته‌های ارائه شده در اوسبیلدونگ، خیاطی است. در این دوره ۲ ساله، شما مهارت‌های تئوری و عملی موردنیاز برای تبدیل شدن به یک خیاط حرفه‌ای را یاد می‌گیرید. حقوق ماهیانه شرکت در این دوره کارآموزی برای سال اول ۸۰۰ یورو و برای سال دوم ۸۷۰ یورو است. داشتن دیپلم، مهارت و علاقه به خیاطی و مدرک زبان آلمانی از جمله شرط‌های اصلی شرکت در اوسبیلدونگ هستند. بعد از پایان دوره کارآموزی و دریافت مدرک، شما می‌توانید در خانه کار کنید یا در کارگاه‌ها و کارخانه‌های تولید پوشاک استخدام شوید. میانگین درآمد شغل خیاطی در آلمان، ۱۵۰۰ تا ۲۵۰۰ یورو است که در صورت یاد گرفتن مهارت‌های تخصصی مثل طراحی لباس بیشتر هم خواهد شد.

سیم آخر و مهاجرت تحصیلی به آلمان

با تحصیل در آلمان، شانس شما برای پیدا کردن شغلی با درامد بالاتر افزایش پیدا می‌کند و می‌توانید در استان‌ها و شهرهای مختلف کاری با شرایط و حقوق موردنظرتان پیدا کنید. در صورتی که قصد مهاجرت تحصیلی به آلمان را دارید، می‌توانید از خدمات مشاوره کارشناسان ما در مجموعه سیم آخر استفاده و بهترین دانشگاه را با توجه به شرایطتان انتخاب کنید. کافیست همین حالا فرم ارزیابی رایگان ما را پر کنید تا همکاران ما در زمانی که خودتان مشخص می‌کنید با شما تماس بگیرند. موسسه سیم آخر در مراحل بعدی مهاجرت مثل گرفتن وقت سفارت، رزرو خوابگاه و... هم همراه شما خواهد بود و می‌توانید از خدمات مختلف ما برای حل چالش‌های این مسیر کمک بگیرید.

برای کسب اطلاعات در زمینه شرایط اخذ ویزای تحصیلی آلمان می‌توانید به صفحه مربوطه مراجعه کنید.