۲۱آوریل۲۰۲۱، محدودیت‌های سفر به کانادا منقضی خواهد شد؛ اما با شروع موج سوم شیوع ویروس کرونا در این کشور، انتظار می‌رود این محدودیت‌ها سی روز یا بیشتر تمدید شود. پَتی هاجو، وزیر بهداشت کانادا، به خبرنگاران گفته است: «اکنون زمان مناسبی برای سفرهای بین‌المللی نیست.» وزیر بهداشت کانادا زمان بازگشایی مرزها را اعلام نکرده؛ ولی از معیارهای کانادا برای تصمیم‌گیری دربارۀ محدودیت‌های سفر گفته است.

هاجو در کنفرانسی خبری بیان کرده است: «برای تصمیم‌گیری معیارهای مختلفی، ازجمله میزان انتشار بومی و ظرفیت استان‌ها و قلمروها برای مدیریت مبتلایان و وضعیت بین‌المللی شیوع ویروس را در نظر می‌گیریم.» وی گفته است کانادا مانند بسیاری از کشورهای دیگر با شروع موج سوم ویروس کرونا روبه‌رو شده است و استان‌ها و قلمروهای این کشور با افزایش تعداد مبتلایان درگیر شده‌اند.

تِرِزا تَم، افسر ارشد بهداشت عمومی کانادا، گفته‌های هاجو را تأیید کرده و گفته است: «ازجمله ملاحظه‌های مدنظر برای تصمیم‌گیری، بررسی وضعیت همه‌گیری و شیوع ویروس خارج از کانادا و نیز وضعیت بیمارستان‌ها و ظرفیت ICUها در استان‌های مختلف است. باید بتوانیم با خطرهای احتمالی مقابله کنیم و این موضوع کاملاً ضروری است.» وی معتقد است ملاحظه‌های عملیاتی، مانند افزایش ظرفیت آزمایش کرونا برای تسهیل ورود امن مسافران به کانادا نیز باید مدنظر قرار گیرد. وقتی کشورهای دیگر در حال اجرای طرح «پاسپورت واکسن» هستند، کانادا به بررسی میزان تأثیرگذاری واکسن‌ها بسنده کرده است.

جاستین ترودو، نخست‌وزیر کانادا، گفته است: «به بررسی شواهد ادامه خواهیم داد و به توصیه‌های کارشناسان بهداشت عمومی به‌منظور پیداکردن راهکارهای مناسب برای ورود افراد واکسینه‌شده با واکسن‌های تأییدنشده توجه خواهیم کرد.» ترودو افزوده است کانادا برای کاهش محدودیت‌های سفر راه درست را باید در پیش بگیرد. پیش‌تر، آژانس بهداشت عمومی کانادا اعلام کرده بود تصمیم‌های مربوط به محدودیت‌های سفر براساس داده‌های موجود گرفته خواهد شد. درحال‌حاضر، شواهد کافی برای تصمیم‌گیری دربارۀ شیوع ویروس ازطریق افراد واکسینه‌شده به دیگران وجود ندارد و دولت فدرال کانادا نیز فعلاً برنامه‌ای برای لغو محدودیت‌های سفر اعلام نکرده است.

وضعیت ویروس کرونا در کانادا

کانادا مانند کشورهای دیگر دنیا با شروع موج سوم شیوع ویروس کرونا مواجه شده است؛ به‌همین‌دلیل، وزیر بهداشت و افسر ارشد بهداشت عمومی این کشور اعلام کرده‌اند کانادایی‌ها نباید به سفرهای تفریحی بروند؛ حتی در استان‌های دیگر کشور. تِرِزا تَم با ابراز نگرانی بابت شیوع گونه‌های مختلف COVID-19 در سراسر کشور، بر این موضوع تأکید کرده است که میزان تأثیرگذاری واکسن‌های تأییدشده روی گونه‌های مختلف هنوز روشن نیست. به‌گفتۀ او، تا ۷آوریل بیش از ۱۶هزار مورد ابتلا به ویروس‌های مختلف در کانادا وجود داشته است و بیشتر این موارد به گونۀ B.1.1.7 مربوط بوده‌اند.



منبع: