کانادا با توجه به اقتصاد قوی و امنیت و رفاه بالایی که دارد، یکی از مناسب‌ترین کشورها برای زندگی در دنیا است. ایرانیان هم در سال‌های اخیر به این کشور علاقه ویژه‌ای نشان داده‌اند. جالب است بدانید ۹ درصد از دانشجویان خارجی حاضر در کانادا ایرانی‌اند و این کشور دیگر برای ایرانیان چندان کشور غریبی نیست. در این مقاله قصد داریم شرایط اقامت در کانادا برای ایرانیان را با تمرکز بر اقامت تحصیلی بررسی کنیم.

شرایط اقامت در کانادا برای ایرانیان از طریق تحصیل

اگر به‌دنبال ساده ترین راه مهاجرت به کانادا هستید، مهاجرت تحصیلی به کانادا گزینه مناسبی برای شما است. برای اخذ اقامت کانادا از طریق تحصیل کافی است ابتدا پذیرش یکی از دانشگاه‌های این کشور را دریافت کنید. البته لازم است توجه داشته باشید که دانشگاه‌های کانادا معمولا برای معدل و نمره زبان سخت‌گیری دارند. از طرف دیگر تمکن مالی مورد نیاز برای تحصیل در کانادا به‌مراتب بالاتر از تمکن مالی مورد نیاز برای تحصیل در کشورهای اروپایی است.

مزایای اخذ اقامت کانادا از طریق تحصیل عبارتند از:

  • سطح بالای دانشگاه‌های کانادا از نظر رتبه جهانی و امکانات تحصیلی
  • رونق بازار کار این کشور که پیدا کردن شغل پس از تحصیل در کانادا را ساده‌تر می‌کند
  • درآمد خوب کار دانشجویی در این کشور
اقامت در کانادا از طریق تحصیل.webp

راه‌های تمدید اقامت پس از تحصیل در کانادا

اقامت پس از تحصیل در کانادا یکی از دغدغه‌های اصلی متقاضیان تحصیل در این کشور است. در این بخش قصد داریم به شما روش های تمدید اقامت پس از تحصیل در کانادا را معرفی کنیم:

  • ادامه تحصیل: ساده‌ترین راه برای تمدید اقامت تحصیلی در کانادا این است که قبل از پایان مقطع فعلی برای اخذ پذیرش مقطع بعدی اقدام کنید. در این روش اقامت شما همچنان اقامت موقت خواهد بود و صرفا تا پایان مقطع بعدی تمدید می‌شود.
  • پیدا کردن کار: یکی دیگر از راه‌های تمدید اقامت تحصیلی، اخذ مجوز جستجوی کار پس از پایان تحصیل است. این مجوز به شما تا سقف یک سال (بسته به مدت مقطع تحصیلی‌تان) فرصت می‌دهد به جستجوی کار در کانادا بپردازید. پس از پیدا کردن، اقامت شما از تحصیلی به کاری تغییر پیدا کرده و تمدید می‌شود. پس از سه سال کار و پرداخت مالیات در کانادا می‌توانید برای اخذ اقامت دائم کانادا اقدام کنید.
  • سرمایه‌گذاری: در این روش کافی است سرمایه لازم برای راه‌اندازی یک کسب‌وکار جدید یا خرید یک کسب‌وکار موجود را وارد کانادا کنید. البته برای تبدیل اقامت اقامت تحصیلی به سرمایه‌گذاری لازم است سابقه مدیریتی کافی برای اداره کسب‌وکار مورد نظر را هم در رزومه خود داشته باشید.
  • کارآفرینی: اگر ایده خوبی برای راه‌اندازی کسب‌وکار دارید اما سرمایه لازم برای این کار در اختیار شما نیست، این روش مناسب شما خواهد بود. برای اخذ اقامت کارآفرینی کانادا لازم است یک ایده خوب و سابقه مدیریتی کافی برای اجرای آن ایده را داشته باشید. در کانادا شتاب‌دهنده‌ها و مراکز رشدی وجود دارند که در صورت کارآمد بودن ایده شما، بودجه لازم برای اجرای ایده را در اختیارتان می‌گذارند.
اقامت پس از تحصیل در کانادا.webp

شرایط اقامت در کانادا برای ایرانیان از طریق کار

کانادا یکی از محبوب‌ترین مقصدها برای مهاجرت کاری ایرانیان به‌حساب می‌آید. این کشور با توجه به شرایط اقتصادی خوب، نرخ بیکاری پایین و همچنین سطح رفاه بالا به‌عنوان یکی از بهترین کشورهای دنیا برای سکونت شناخته می‌شود. علاوه بر این دولت کانادا با ارائه برنامه‌های ویژه‌ای، از جذب نیروی کار خارجی در بعضی زمینه‌های کاری حمایت می‌کند. برنامه‌هایی مثل اکسپرس اینتری (Express Entry)، کارگر ماهر فدرال (Federal Skilled Worker Program) و برنامه Federal Skilled Trades.

شرط ورود به این برنامه‌ها داشتن سابقه کاری، مدرک زبان و در مواردی پیشنهاد کار از کانادا است. شرایط متقاضی در برنامه اکسپرس انتری وارد یک سیستم امتیازدهی می‌شود و سپس با توجه به امتیازهای کسب شده، متقاضیان را رتبه‌بندی می‌کنند. رتبه‌های برتر در این سیستم موفق به اخذ ویزای کاری کانادا خواهند شد. از این لینک می‌توانید امتیاز خود را برای اکسپرس انتری کانادا محاسبه کنید.

کار در کانادا برای ایرانیان.webp

علاوه بر این برنامه‌ها، شما با گرفتن پیشنهاد کاری (جاب آفر) از کانادا هم می‌توانید ویزای کاری این کشور را دریافت کنید. در این روش ابتدا باید با یک کارفرمای کانادایی به توافق برسید تا یک پیشنهاد کاری رسمی به شما بدهد. در ادامه باید این پیشنهاد کاری را به‌همراه مدرک زبان، تمکن مالی و مدارک شناسایی به سفارت کانادا ارائه کرده و درخواست ویزای کاری بدهید.

شرایط اقامت در کانادا برای ایرانیان از طریق سرمایه‌گذاری

کانادا از ورود سرمایه‌گذاران خارجی استقبال می‌کند. برای اخذ اقامت کانادا از طریق سرمایه‌گذاری راه‌های مختلفی وجود دارد که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم:

  • راه‌اندازی کسب‌وکار جدید: در این روش شما باید به دولت کانادا اثبات کنید ایده خوبی برای راه‌اندازی یک کسب‌وکار جدید در این کشور دارید و می‌توانید این کسب‌وکار را اداره کنید. برای اثبات این موضوع لازم است هزینه لازم برای راه‌اندازی کسب‌وکار را در اختیار داشته باشید و همچنین سابقه مدیریتی (حداقل دو ساله) در رزومه شما باشد.
  • تاسیس شعبه جدید در کانادا: کسانی که قصد دارند کسب‌وکار خود را به‌صورت بین‌المللی گسترش دهند می‌توانند از این روش استفاده کنند. برای این کار لازم است به دولت کانادا اثبات کنید کسب‌وکار شما از پتانسیل درآمدزایی در کانادا برخوردار است. علاوه بر این شما به‌عنوان مدیر کسب‌وکار باید سابقه حداقل دو سال کار مدیریتی داشته باشید و مدرک زبان شما معادل CLB4 باشد. البته شرایط مورد نیاز با توجه به استان مورد نظر شما متفاوت خواهد بود.
  • خرید کسب‌وکار در کانادا: یکی دیگر از راه‌های سرمایه گذاری در کانادا، خرید یکی از کسب‌وکارهای این کشور است. در این روش شما باید به‌عنوان خریدار یک کسب‌وکار باید علاوه‌بر قیمت کسب‌وکار، هزینه لازم برای اداره آن را هم در اختیار داشته باشید. مثل سایر روش‌های سرمایه‌گذاری در کانادا، برای این روش هم ارائه سابقه کار مدیریتی و مدرک زبان الزامی است.
سرمایه گذاری در کانادا.webp

اخذ اقامت دائم کانادا

برای تبدیل اقامت موقت به دائم در کانادا لازم است چند سال در این کشور کار کنید و مالیات بپردازید. البته راه‌های سریع‌تری هم برای این کار وجود دارد (مثل ازدواج با یک شهروند کانادایی). تا زمانی که در کانادا دانشجو باشید نمی‌توانید اقامت دائم کانادا را دریافت کنید. ساده‌ترین راه رسیدن به اقامت دائم کانادا برای دانشجویان این است که از طریق روش‌های گفته شده در بخش قبل (پیدا کردن کار، سرمایه‌گذاری و کارآفرینی) اقامت خود را از تحصیلی به سایر انواع تغییر دهید و پس از سه تا پنج سال زندگی در کانادا برای اقامت دائم کانادا اقدام کنید.

اخذ پاسپورت کانادایی

اگر کانادا کشور مورد علاقه شما برای کار و زندگی است، پس برنامه بلندمدت برای زندگی در این کشور دارید و به اخذ پاسپورت کانادایی نیاز خواهید داشت. برای این کار لازم است حداقل سه سال با اقامت دائم در این کشور زندگی کرده باشید. البته صرفا زندگی در این کشور کافی نیست. شما باید در این سه سال شهروند خوبی برای این کشور باشید؛ برای مثال نباید در پرونده شما سوء سابقه یا موارد این‌چنینی وجود داشته باشد.

جمع بندی

اقامت در کانادا برای ایرانیان از راه‌های مختلفی ممکن می‌شود. شما می‌توانید پذیرش یکی از دانشگاه‌های این کشور را بگیرید و برای اقامت تحصیلی کانادا اقدام کنید. این راه ساده‌ترین، سریع‌ترین و ارزان ترین راه مهاجرت به کانادا است. راه‌های دیگری هم برای اخذ اقامت در کانادا وجود دارد از جمله: پیدا کردن کار در کانادا، ازدواج با یک شهروند کانادایی، سرمایه‌گذاری در کانادا و کارآفرینی.

بیشتر بخوانید : ویزای تحصیلی کانادا