همان‌طورکه در مقاله‌های پیش گفتیم، واکسن‌های موردتأیید آژانس دارویی اروپا عبارت‌اند از: فایزر-بیون‌تک (Pfizer/BioNTech)، مدرنا (Moderna)، آسترازنکا (AstraZeneca) و جانسون اند جانسون (Johnson & Johnson). متأسفانه واکسن سینوفارم (Sinopharm) جزو واکسن‌های تأییدشدۀ آژانس دارویی اروپا نیست؛ ازاین‌رو، بسیاری از کشورهای اروپایی آن را نمی‌پذیرند و این مسئله نگرانی فراوانی برای مسافران به‌وجود آورده است. بااین‌حال،‌ برخی از کشورهای اتحادیۀ اروپا و حوزۀ شنگن سینوفارم را جزو واکسن‌های مؤثر و تأییدشده می‌شناسند. در این مطلب، با آن دسته از کشورهای اروپایی‌ای آشنا می‌شویم که واکسن سینوفارم را جزو واکسن‌های تأییدشده می‌دانند.

واکسن سینوفارم از‌جمله‌ واکسن‌هایی است که در بسیاری از کشورهای جهان تزریق می‌شود و به‌جرئت می‌توان گفت بسیاری از مردم کشور ما نیز با سینوفارم واکسینه شده‌اند و تصمیم بسیاری از کشورهای اروپایی مبنی‌بر نپذیرفتن این واکسن سبب نگرانی آنان شده است؛ زیرا گمان می‌کنند این موضوع نشان‌دهندۀ استانداردنبودن یا حتی خطرناک‌بودن سینوفارم است. باوجوداین، اصلاً جای نگرانی نیست؛ زیرا واکسن یادشده تأیید اضطراری سازمان جهانی بهداشت (WHO) را دریافت کرده است و با اینکه بسیاری از کشورهای اروپایی سینوفارم را به رسمیت نمی‌شناسند، برخی از کشورهای اتحادیۀ اروپا و حوزۀ شنگن آن را برای ورود مسافران تأیید می‌کنند.

در پاسخ به این پرسش پرتکرار مردم که سینوفارم در کدام کشورهای اروپایی پذیرفته می‌شود، باید بگوییم اتریش، قبرس، یونان، مجارستان، ایسلند، هلند، اسپانیا، سوئد، فنلاند و سوئیس این واکسن را می‌پذیرند. گفتنی است کشورهایی نظیر اسپانیا و فنلاند همۀ واکسن‌های موجود در فهرست آژانس دارویی اروپا و سازمان جهانی بهداشت را تأیید می‌کنند و اتریش نیز واکسن سینوفارم را برای ورود مسافران می‌پذیرد؛ اما مسافرانی که با سینوفارم واکسینه شده‌اند، مجاز نخواهند بود به هتل‌ها و رستوران‌ها وارد شوند یا به سایر خدمات این کشور دسترسی داشته باشند. برای کسب اطلاعات بیشتر دربارۀ این موضوع، مقالۀ سفر به کشورهای مختلف بعد از تزریق سینوفارم را بخوانید.

ناگفته نماند به‌جز کشورهای مذکور، گرجستان، مقدونیۀ شمالی، مونته‌نگرو و صربستان ازجمله کشورهای اروپایی‌ای هستند که واکسن سینوفارم را برای ورود مسافران به‌ رسمیت می‌شناسند. در پایان، باید به این نکته نیز اشاره کنیم اینکه سینوفارم هنوز به فهرست واکسن‌های تأییدشدۀ آژانس دارویی اروپایی اضافه نشده است، نشان‌دهندۀ خطرناک‌بودن یا استاندارد‌نبودن آن نیست؛ بنابراین، اصلاً نگران نباشید. این روزها تنها موضوع مهم واکسینه‌شدن با واکسن‌های موردتأیید سازمان بهداشت جهانی است تا بتوانیم به‌نوبۀ خودمان چرخۀ بیماری را متوقف کنیم.