یکی از مراحل اولیه پس از تصمیم‌گیری برای مهاجرت تحصیلی، محاسبۀ هزینۀ تحصیل در کشور و دانشگاه مدنظرتان است. دانشگاه‌های اروپایی معمولاً در فهرست هزینه‌ها برای دانشجویان ساکن اتحادیۀ اروپا (EU/EEA) و دانشجویان غیراروپایی دو شهریۀ متفاوت دارند. استاندارد آموزشی دانشگاه‌های کشورهای اتحادیۀ اروپا یکسان است و حقوق دانشجویان را به‌طور برابر رعایت می‌کنند؛ درنتیجه، شهریۀ این دانشگاه‌ها برای دانشجویان ملی و شهروندان کشورهای اروپایی دیگر برابر است. بااین‌حال، این قانون دربارۀ دانشجویان غیراروپایی صدق نمی‌کند و این افراد شهریۀ بیشتری باید پرداخت کنند؛ به‌همین‌دلیل، تحصیل ارزان در اروپا برای دانشجویان غیراروپایی کمی سخت‌تر است. در این مطلب، برای دانشجویان غیراروپایی سه راهکار برای تحصیل ارزان در اروپا را معرفی می‌کنیم.

۱. پیداکردن دوره‌های رایگان

شهریه شما را از جست‌وجو برای دوره‌های تحصیلی در اروپا نباید ناامید کند؛ چراکه یکی از راه‌های تحصیل ارزان در اروپا یافتن دوره‌های تحصیلی رایگان است. برخی از دانشگاه‌های اروپایی تعدادی از دوره‌هایشان را رایگان ارائه می‌کنند. به‌عنوان مثال، دانشگاه‌های دولتی در کشور آلمان و کشورهای نوردیک مانند نروژ که از اعضای اتحادیۀ اروپا نیست، از دانشجویان بین‌المللی تمام کشورها برای بسیاری از دوره‌های مقاطع کارشناسی و تحصیلات تکمیلی شهریه دریافت نمی‌کنند.

۲. پیداکردن کشورهای اروپایی با هزینۀ زندگی و تحصیل کم

حتی اگر نتوانید دوره‌های رایگان مناسبی پیدا کنید، در بعضی از کشورهای اروپایی با پرداخت شهریه و هزینۀ زندگی مقرون‌به‌صرفه می‌توانید تحصیل کنید. تحصیل در کشورهایی مانند ایتالیا، اسپانیا، لیتوانی و مجارستان بسیار مقرون‌به‌صرفه است. در این کشورها، میانگین ماهانۀ هزینۀ زندگی برای دانشجویان از ۵۰۰ تا ۸۰۰ یورو و شهریۀ سالانۀ دوره‌های تحصیلی برای دانشجویان بین‌المللی در دانشگاه‌های دولتی از ۱،۰۰۰ تا ۵،۰۰۰ یورو متغیر است.

۳. اپلای برای دریافت کمک‌هزینۀ دانشگاه و بورسیۀ دولتی

یکی از راهکار های تحصیل ارزان در اروپا دریافت کمک‌هزینۀ تحصیلی و اسکالرشیپ است. به‌منظور استفاده از این گزینه، بهتر است وبگاه دانشگاه‌ها را به‌دقت بررسی و جزئیات شرایط لازم برای دریافت بورسیه‌ها را ارزیابی کنید. برای دریافت اطلاعات بیشتر، مستقیماً با مدیر دورۀ تحصیلی مدنظر یا ادارۀ امور دانشجویان بین‌المللی در دانشگاه می‌توانید تماس بگیرید. علاوه‌براین بعضی از دانشگاه‌ها در فرم درخواست پذیرش، قسمتی مربوط به اسکالرشیپ دارند که فرایند دریافت کمک‌هزینه را بسیار ساده‌تر می‌کند.

دانشگاه‌ها معمولاً اسکالرشیپ‌ها را براساس موفقیت‌های آکادمیک به دانشجویان اعطا می‌کنند و بعضی مواقع، امکان دریافت اسکالرشیپ در برخی از مقاطع تحصیلی از بقیه بیشتر است. برای نمونه، دانشگاه‌های سوئیس اسکالرشیپ‌های بیشتری به دانشجویان دکتری ارائه می‌کنند. اسکالرشیپ‌های دانشگاهی معمولاً هزینۀ شهریه و بیمۀ درمانی و بخشی از هزینه‌های زندگی دانشجو را پوشش می‌دهند.

در بعضی کشورها علاوه‌بر اسکالرشیپ‌های دانشگاهی، برای دریافت اسکالرشیپ‌های دولتی نیز می‌توانید اپلای کنید. اسکالرشیپ‌های دولتی گاهی علاوه‌بر تأمین هزینۀ شهریه، مبلغی برای گذراندن امور روزمره در طول تحصیل به دانشجویان پرداخت می‌کنند. گفتنی است بیشترِ اسکالرشیپ‌های دولتی به دانشجویانِ کشورها یا دوره‌های تحصیلی خاص تعلق می‌گیرند. برای یافتن بورسیه‌ها و اسکالرشیپ‌ها، از ابزارهای آنلاین یا بخش مربوط به بورسیه در وبگاه دانشگاه‌ها می‌توانید استفاده کنید.



منبع: