بیشترِ دانش‌آموزان از همان کودکی می‌دانند شغل رؤیایی‌شان در بزرگ‌سالی چه خواهد بود و برخی نیز ‌هنگام تحصیل متوجه علاقه‌شان به حوزه‌های کاری خاص خواهند شد؛ چه کار در دفتر اداری باشد یا در فضای باز و چه مستقیماً مرتبط با مردم باشد یا اصلا ارتباطی با زندگی مردم نداشته باشد.

برای دانش‌آموزانی که در آیند‌ه‌ای نزدیک می‌خواهند از دبیرستان فارغ‌التحصیل شوند، بازار کار تا آنجا اهمیت پیدا می‌کند که به‌دنبال پاسخ به این پرسش هستند که کدام حوزۀ بازار کار پر‌رونقی دارد و کدام مشاغل در حال کاهش استخدام و نیرو هستند. برای مثال، گوش‌دادن به اخبار روز یا بررسی لینک اطلاعات بازار کار (LMI) یکی از راه‌های اطلاع یافتن از بازار کار و توجه به رشد حوزه‌های کاری در آینده است.

در این مطلب، قصد داریم سه حوزۀ کاری را به شما معرفی کنیم که روند رو‌به‌رشدی تجربه می‌کنند و باید بیشتر به آن‌ها توجه کنید‌. بنابراین، اگر تمایل دارید بیشتر دربارۀ سه حوزۀ کاری آینده‌دار در کانادا بدانید، با ما همراه باشید.

تکنولوژی

اولین حوزه از سه حوزۀ کاری آینده‌دار در کانادا تکنولوژی است. اخباری منتشر شده است که گوگل قصد دارد در چند سال آینده نیروی کار کانادایی‌اش را تا پنج‌هزار نفر افزایش دهد؛ ازاین‌رو، در منطقۀ Silicon Valley North توسعۀ چشمگیری را شاهد خواهیم بود. برنامۀ گوگل می‌تواند خبر بسیار خوشی برای دانشجویانی باشد که قصد دارند در حوزۀ فناوری و مشاغل مرتبط با آن (منابع انسانی و مدیریت) مشغول کار شوند.

برنامه‌های متنوعی نیز در حوزۀ فناوری برای آموزش و رفع نیازهای متغیر این حوزه در حال شکل‌گیری است. به‌عنوان مثال، در کالج الگانکوین کانادا، از بهترین کالج‌های این کشور، کارشناسی اتوماسیون و رباتیک برای یادگیری نظری و کاربردی حوزۀ تکنولوژی ایجاد شده است. همچنین، کارشناسی فناوری (شاخۀ سلامت دیجیتال) در این کالج تأسیس شده و تمرکز ویژۀ خود را روی حوزۀ Digital Health گذاشته است.

جالب است بدانید دانشجویانی که قصد دارند به حوزۀ تکنولوژی به‌طور ویژه توجه کنند، از وبگاه پروژۀ ناروال به فهرستی جامع از وضعیت فعلی شرکت‌های کانادایی مربوط به فناوری می‌توانند دسترسی داشته باشند و روند رشد و توسعۀ شرکت‌ها را تا رسیدن به کلاس جهانی دنبال کنند.

تجارت (Trades)

حوزۀ دیگر از سه حوزۀ کاری آینده‌دار در کانادا را در تجارت (Trades) باید جست‌وجو کرد. با وجود کرونا و محدودیت‌های ناشی از آن، همچنان تجارت و معاملات از حوزه‌های پر‌رونق به‌حساب می‌آیند. طبق گزارشی که مجمع کارآموزی کانادا در سال ۲۰۱۹ منتشر کرده است، این کشور برای رسیدن به هدف مشخصش، در پنج سال آینده به جذب بیشتر از ۱۶۷هزار کارآموز جدید نیاز دارد. همچنین طبق گزارش وبگاه Red Seal، یکی از نهادهای بزرگ در تنظیم کارآموزی کانادا، این کشور بر دَه تجارت برتر متمرکز شده است؛ ازجمله نجاری، لوله‌کشی، آرایشگری و تکنسین خودرو.

مراقبت‌های بهداشتی

آخرین حوزه از سه حوزۀ کاری آینده‌دار در کانادا به مراقبت‌های بهداشتی مربوط است. در دورۀ کرونا، فشار زیادی به سیستم مراقبت‌های بهداشتی و کارگران این حوزه وارد آمده و در‌حال‌حاضر، این حوزه بیشتر از دیگر حوزه‌ها تقاضای جذب نیرو دارد. همچنین، جمعیت مسن کانادا نیاز به نیروی کار و مراقبت‌های بهداشتی قوی را افزایش می‌دهد. طبق آمار، بیشتر از ۶.۵میلیون نفر در کانادا ۶۵‌ساله یا مسن‌تر هستند. برای ‌این منظور کالج‌های کانادا برنامه‌های متنوعی به‌منظور آموزش علاقه‌مندان به این حوزه و اشتغال آنان در حوزۀ مراقبت‌های بهداشتی ترتیب داده‌اند. به‌عنوان نمونه، کالج الگانکوین برنامۀ پشتیبانی فردی در حوزۀ مراقبت‌های بهداشتی تأسیس کرده است تا در مدت بیست هفته متقاضیان را برای برنامه‌های مختلفی از‌جمله پرستاری کاربردی و مدیریت جوامع بازنشستگی آماده کند.

در انتهای مطلب، یادآور می‌شویم دانشجویانی که به آینده چشم دارند و به‌دنبال اشتغال در حوزه‌های کاری آینده‌دار در کانادا هستند، بهتر است سه حوزۀ یادشده را در اولویت قرار دهند و با کسب مهارت‌های لازم بتوانند شغل مدنظرشان را به‌دست آورند.

منبع: