مدت‌ها است که تمامی مردم جهان با شیوع ویروس کرونا در انتظار واکسن هستند؛ زیرا واکسیناسیون راهی ساده و امن و مؤثر برای محافظت درمقابل این بیماری است. درحقیقت، واکسن‌ها برای محافظت از سیستم ایمنی بدن و مقابله ‌با بیماری‌ها ساخته می‌شوند و درست مانند زمان رویارویی با بیماری، می‌توانند سیستم ایمنی بدن را به تولید آنتی‌بادی وادار کنند. شایان ذکر است ازآنجاکه خودِ واکسن‌ها از ویروس‌ها یا باکتری‌های کشته‌ یا ضعیف‌ شده ساخته شده‌اند، باعث ایجاد بیماری نمی‌شوند. سازمان بهداشت جهانی (WHO) تعدادی از واکسن‌های ویروس کرونا را برای استفادۀ اضطراری تأیید کرده است. در‌حال‌حاضر، این واکسن‌ها عبارت‌اند از: فایزر-بیواِن‌تک، آسترازنکا، جانسن، مدرنا، سینوفارم و سینوواک.

همان‌طورکه می‌دانید، با شروع واکسیناسیون کووید-۱۹ در سراسر جهان، محدودیت‌های مسافرتی کاهش یافته است و افراد بیشتری اجازۀ سفر به کشورهای دیگر را پیدا کرده‌اند. دراین‌میان، تعداد زیادی از کشورها واکسن‌های سینوفارم و سینوواک را به فهرست واکسن‌های تأییدشدۀ خود وارد نکرده‌اند و این موضوع برای علاقه‌مندان سفر به کشورهای مختلف بعد از تزریق واکسن‌های سینوفارم و سینوواک مشکلاتی به‌وجود آورده است. درادامه، خلاصۀ شرایط سفر به کشورهای مختلف بعد از تزریق واکسن سینوفارم یا سینوواک تا ۲۰سپتامبر۲۰۲۱ را می‌خوانید. البته این نکته را مدنظر قرار دهید که قوانین مرتبط با واکسیناسیون و واکسن‌های تأییدشده در کشورها دائماً در حال تغییر است و قوانین جدید در وبگاه‌های دولتی و سازمان بهداشت جهانی همواره به‌روزرسانی می‌شوند.

سفر به کانادا

براساس قوانین جدید واکسیناسیون، در‌حال‌حاضر سفرهای غیرضروری به کانادا (مانند سفرهای تفریحی) تنها با تکمیل واکسیناسیون، آن‌هم با یکی از واکسن‌های تأییدشده در وزارت بهداشت کانادا امکان‌پذیر است و افراد دیگر، چه کسانی که واکسینه نشده‌اند و چه کسانی که واکسن تأییدنشده زده‌اند، واکسینه‌نشده تلقی می‌شوند. واکسن‌های تأییدشده در وزارت بهداشت کانادا عبارت‌اند از: واکسن فایزر-بیواِن‌تک، مدرنا، آسترازنکا و جانسن. گفتنی است افراد معاف از محدودیت‌های سفر به کانادا یا افرادی که به‌دلایل ضروری مانند تحصیل در دانشگاه‌ها و مؤسسه‌های آموزش عالی به کانادا سفر می‌کنند و براساس قوانین این کشور واکسینه‌نشده تلقی می‌شوند، می‌توانند به کانادا سفر کنند؛ اما هنگام ورود باید قوانین آزمایش کرونا و قرنطینه را رعایت کنند.

سفر به کانادا بعد از تزریق واکسن سینوفارم

براساس اطلاعات منتشرشده در وبگاه دولت کانادا، تمهیداتی برای ایمن‌سازی افراد واکسینه‌شده با واکسن‌های تأییدنشده و علاقه‌مند به اقامت طولانی‌مدت در کانادا در نظر گرفته شده است. ازجملۀ این تمهیدات تزریق یک دُز واکسن mRNA با فاصلۀ حداقل ۲۸ روز از تزریق آخرین دُز به افراد واکسینه‌شده با یک یا دو دُز از واکسن‌های تأییدنشده است. جزئیات تزریق دُز اضافی واکسن برای این دسته از افراد به‌شرح زیر است؛ البته این قانون ممکن است در آینده تغییر کند:

  • اگر فردی یک دُز از واکسن‌های تأییدنشده در کانادا را تزریق کرده باشد، با تزریق یک دُز واکسن mRNA واکسیناسیون خود را تکمیل می‌کند.
  • اگر فردی دورۀ کامل (دو دُزی) واکسیناسیون با یکی از واکسن‌های تأییدنشده را به پایان رسانده باشد، یک دُز واکسنmRNA برای بهبود ایمنی به او تزریق می‌شود.
  • اگر فردی به‌طورکلی سه دُز از هر نوع واکسن کووید-۱۹ تزریق کرده باشد، به او دُز جدیدی تزریق نخواهد شد.

سفر به کشورهای عضو اتحادیۀ اروپا یا حوزۀ شنگن

با وجود شیوع واریانت دلتای ویروس کووید-۱۹ در قارۀ اروپا و تمام دنیا، اکثر کشورهای عضو اتحادیۀ اروپا و حوزۀ شنگن همچنان مسافران واکسینه‌شده را برای سفرهای غیرضروری می‌پذیرند. باوجوداین، بسیاری از کشورهای اروپایی مسافران واکسینه‌شده با واکسن‌های تأییدنشده در آژانس دارویی اروپا (EMA) را نمی‌پذیرند و آن‌ها را واکسینه‌نشده تلقی می‌کنند و این موضوع شرایط سفر را برای برخی افراد دشوار کرده است. تاکنون، آژانس دارویی اروپا واکسن‌های فایزر-بیواِن‌تک، مدرنا، آسترازنکا و جانسن را تأیید کرده است و تعداد کمی از کشورهای اروپایی، ازجمله اتریش، قبرس، یونان، مجارستان، ایسلند، هلند، اسپانیا، سوئد، فنلاند و سوئیس واکسن سینوفارم را نیز به فهرست واکسن‌های مجاز اضافه کرده‌اند. ناگفته نماند مسافرانی که واکسینه‌ نشده‌اند یا مسافرانی که واکسن سینوفارم تزریق کرده‌اند، می‌توانند برای سفر ضروری مانند تحصیل در دانشگاه‌ها و مؤسسه‌های آموزش عالی به کشورهای اروپایی سفر کنند؛ اما هنگام ورود باید قوانین مربوط به قرنطینه و آزمایش کرونا را رعایت کنند.

سفر به اروپا بعد از تزریق واکسن سینوفارم

درحال‌حاضر، پاسپورت واکسن اروپایی برای افراد واکسینه‌شده با واکسن‌های تأییدنشده در EMA صادر نمی‌شود؛ اما کشورهای عضو اتحادیۀ اروپا مجوز دارند حتی برای این دسته از افراد نیز جداگانه مدرک اثبات واکسیناسیون صادر کنند. همان‌طور‌که گفتیم، درحال‌حاضر تنها تعداد کمی از کشورهای اروپایی، ازجمله اتریش، قبرس، یونان، مجارستان، ایسلند، هلند، اسپانیا، سوئد، فنلاند و سوئیس واکسن سینوفارم را به فهرست واکسن‌های مجاز وارد کرده‌اند؛ ولی ممکن است در آینده، کشورهای بیشتری به این جمع اضافه شوند.



منابع: